65-åring attackerad vid bensinstation

2023 08 30

Ett allvarligt brott har i kväll ägt rum på Västkusten.

Offret är en man i 65-årsåldern som var på besök vid en bensinstation i Partille i östra Göteborg.

Stal bilen

När 65-åringen befann sig vid macken dök det plötsligt upp en person som tog sig in i 65-åringens fordon och helt enkelt stal bilen.

– Polisen får samtal från en man i 65-årsåldern som precis blivit bestulen på sin bil vid en bensinstation på Gamla Kronvägen.

Det rapporterar polisen.

Försökte köra på offret

65-åringen försökte avbryta bilstölden på egen hand – men det hela höll på att sluta mycket illa.

– När mannen försökte stoppa tjuven från att köra iväg, ska denne ha försökt köra på honom, uppger polisen.

65-åringen lyckades enligt uppgift dock undkomma och blev inte träffad av bilen.

Hann fly undan

När polisen kom fram till bensinstationen hade den skyldige redan hunnit bort från brottsplatsen.

– Polis har hört målsägande och vittnen, framhåller Göteborgspolisen på polisens webbsida.

– Ingen är skadad.

– Det är lite oklara omständigheter kring hur det ska ha gått till, säger polisen till GP.

Polisen efterlyser

För att öka chansen att spåra gärningsmannen så har polisen nu upprättat en efterlysning av 65-åringens fordon.

Polisen betonar att två misstänkta brott begicks i samband med händelsen.

Dels handlar det om tillgrepp av fortskaffningsmedel, det vill säga själva bilstölden.

Dels handlar det om försök till misshandel i samband med att den skyldige försökte köra på 65-åringen.

Jagades av bil

Göteborgspolisen har under onsdagskvällen även larmats till ytterligare en allvarlig incident avseende  brottslighet kopplat till fordon.

En 20-åring skall ha drabbats av en otäck upplevelse när han var ute och körde med sin bil.

– En bilförare i 20-årsåldern ringer polisen och uppger att en bil jagat efter honom.

– Från Tynnered till en adress i Sandarna, uppger Göteborgspolisen.

Slog sönder bilrutorna

Väl framme vid adressen blev 20-åringens bil angripen av flera gärningsmän.

– Flera okända män har hoppat ur den efterföljande bilen och slagit sönder flera rutor på inringarens bil. 

Polis är på plats för att höra målsägande

Arkivfoto: Polisen

Text: Redaktionen


16 sep 2015

Ny typ av fartkamera i Sverige – nu kommer man inte undan

2025 09 16

Trafikverket växlar upp för att stärka säkerheten ute på landets vägar.

Redan idag finns det omkring 2 500 trafiksäkerhetskameror, ofta kallade fartkameror, runtom i Sverige.

Enligt Trafikverket bidrar kamerorna till sänkt hastighet och räddar liv.

– Trafiksäkerhetskamerorna i landet räddar närmare 30 liv per år och fler än 70 personer per år från att bli allvarligt skadade i trafiken. Vi vill inte att någon ska behöva åka fast för fortkörning, men vi gör allt vi kan för att människor inte ska dödas eller skadas allvarligt i trafiken, säger Jonas Nygren från myndigheten, i ett uttalande.

Ny typ sätts upp

I dagarna gav Trafikverket besked om att fler kameror är på väg ut. Den här gången i Småland.

Men en av kamerorna sticker ut. Det handlar nämligen om en ny typ, rapporterar SR.

Det nya är att den tar ännu skarpare bilder och lättare upptäcker hastighetsöverträdelser vid exempelvis omkörningar.

Nu ska det med andra ord bli svårare att komma undan jämfört med vad det varit tidigare.

Kameran som nu testas ska placeras på väg 151 mellan Hestra och Värnamo. 

LÄS OCKSÅ: Höjer hastigheten till 150 km/h – först i hela EU.

Prioriterar landsbygden

Enligt Trafikverket kommer många av de nya kamerorna som sätts upp att prioriteras på vägarna ute på landsbygden. Där vet myndigheten att många kör för fort.

Kamerorna placeras på vägar med mycket trafik, höga hastigheter och hög olycksrisk. Alla kameror placeras synligt. I varje kamera finns ett system som mäter fordonets hastighet med hjälp av radar, framhäver Trafikverket.

LÄS MER: Viktigt polismeddelande till alla som kör bil – gäller hela veckan

Avlivar myten

Det har länge florerat rykten om att fartkamerorna till stor del står avstängda. Trafikverket har tidigare hävdat att det inte stämmer.

– Endast de som kör för fort fotograferas och registreras. Alla kameror är direktkopplade till Polisen och fungerar både dag och natt, under hela året.

Foto: Trafikverket

Text: Redaktionen


16 sep 2015

Inte hänt sedan 90-talet – krisdrag från Ryssland

2025 09 16

Ryssland tar till ett nytt krisdrag för att försöka kringgå västerländska sanktioner.

För första gången sedan 1990-talet har Ryssland infört traditionell byteshandel i den ryska utrikeshandeln.

Exempelvis byts vete mot kinesiska bilar och linfrön mot byggmaterial.

– Kinesiska banker är rädda för att hamna på sanktionslistor, under sekundära sanktioner, så de accepterar inte pengar från Ryssland, säger en källa inom betalningsmarknaden till Reuters.

25 000 sanktioner

Ryssland har under de senaste åren förstärkt sina band med Kina. Även Indien tillhör länderna som diktaturen handlar mest med.

Att Putinregimen nu återinfört byteshandel visar hur mycket kriget i Ukraina har “förvrängt” handelsrelationerna för ett land som är världens största producent av naturresurser, framhåller Reuters.

Totalt har västvärlden och dess allierade infört över 25 000 sanktioner mot Ryssland till följd av den olagliga invasionen av Ukraina.

Utåt sett har diktatorn Vladimir Putin påstått att den ryska ekonomin ändå är i toppslag.

Men.

– Framväxten av byteshandel är ett symtom på avdollarisering, sanktionstryck och likviditetsproblem bland partners, säger Maxim Spassky, sekreterare för generalrådet för den rysk-asiatiska unionen för industrialister och entreprenörer, till nyhetsbyrån.

LÄS MER: ”Värsta sedan krigsstarten” – Ryssland pressas rejält

Orsakade kaos på 90-talet

Ryssland har bekräftat att byteshandel nu sker. Det påstås dock att antalet transaktioner är “obetydligt” jämfört med det totala antalet utrikeshandelsavtal.

– Byshandelstransaktioner inom utlandet möjliggör utbyte av varor och tjänster med utländska företag utan behov av internationella transaktioner, uppges det stå i ett dokument från ryska finansdepartementet som Reuters har tagit del av.

När byteshandel infördes på 1990-talet efter att Sovjetunionen fallit orsakade det kaos på marknaden, bland annat på grund av svårigheter att fastställa varornas värde.

På den tiden var det brist på kontanter, gigantisk inflation och upprepade devalveringar som drev på byteshandeln.

LÄS MER: Putin på väg att beslagta miljarder

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen