563 000 pensionärer får mer pengar

2024 11 08

Pensionsförvaltaren Alecta höjer utbetalningarna av tjänstepension med 1,6 procent för 563 000 pensionärer.

Höjningen träder i kraft den 1 januari 2025.

Totalt kommer 563 000 ITP-pensionärer kunna ta del av höjningen.

Samtidigt meddelar Alecta att värdet på intjänad pension, som ännu inte börjat betalas ut, räknas upp lika mycket. Höjningen berör 949 000 kunder.

Totalt innebär det att 10 miljarder kronor ska fördelas till cirka 1,5 miljoner kunder under nästa år.

– Höjningen berör de omkring 1,5 miljoner kunder hos Alecta som omfattas av den förmånsbestämda tjänstepensionen ITP 2. Beslutet gäller både tjänstepensioner under utbetalning samt intjänad pension som ännu inte börjat betalas ut, framhåller pensionsbolaget i ett uttalande.

”Viktigt tillskott”

Staffan Ström, pensionsekonom på Alecta, kommenterar beskedet.

Han menar att kunder med förmånsbestämda pensioner hos Alecta kompenserats fullt ut under en period av mycket hög inflation.

– Det senaste året har vi haft en betydligt lägre inflationstakt och det speglas i höjningen på 1,6 procent för 2025. Tittar vi på de senaste tre åren har 94 miljarder fördelats ut till ungefär 1,5 miljoner kunder.

– Pensionsutbetalningarna har höjts med nästan 20 procent. Det är ett viktigt tillskott i många pensionärers plånbok. 

Flera ökningar

Sedan tidigare har Pensionsmyndigheten meddelat att inkomst- och garantipensionen ökar 2025.

Inkomstpensionen höjs med fyra procent från och med 1 januari – den högsta höjningen på nio år. Garantipensionen höjs i sin tur med 2,6 procent.

För den pensionär som har både inkomst- och garantipension landar höjningen mellan 2,6 och fyra procent.

Pensionen räknas upp automatiskt varje år mot olika typer av index som speglar pris- och löneutvecklingen i samhället.

Fakta Alecta

- Alecta är förvaltare av tjänstepension sedan 1917

- Alectas beskriver sitt uppdrag som att ge kollektivavtalade tjänstepensioner så stort värde som möjligt för både våra företags- och privatkunder

- I dag förvaltar Alecta drygt 1 300 miljarder kronor åt sina ägare som är 2,8 miljoner privatkunder och 35 000 företagskunder

Källa: Alecta

Foto: F. arw

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Willys vädjar till kunder

2025 05 26

Willys-kunder ställer till med problem i en butik i Upplands-Bro.

Willys har nu stött på ett liknande problem som Ica-butiker tidigare upplevt.

Kunder som besöker butiker kastar ner saker i pantmaskinen som inte ska vara där.

Det orsakar risker – och Willys går därmed nu ut med en vädjan till kunder som använder kedjans pantmaskiner.

Det rapporterar Mitt i.

Flera saker

Det rör sig om de större pantmaskinerna där kunder kan hälla i panten.

Vid en butik i Upplands-Bro har personalen upptäckt alla möjliga saker i pantmaskinen.

Det handlar bland annat om verktyg, snus, knivar, barnkläder och mycket annat.

– Hittills har maskinen klarat alla udda föremål, men det finns såklart en risk att ett tungt verktyg eller en kniv kan skada maskinen så att den behöver lagas, förklarar Ia Fungdal, butikschef för Willys Bro Handel.

Vädjar till kunder

Butikschefen menar att det är positivt att pantmaskinen används av kunderna, men att de gärna kan säkerställa att det inte slängs in saker som inte hör hemma där.

– Vi tycker att det är superkul att så många uppskattar och använder vår pantmaskin! Försök om möjligt att bara kasta i pantburkar så håller maskinen längre.

Även Ica

Det är inte bara Willys som har stött på den här typen av problem.

Även Ica-butiker har upplevt att diverse oönskade föremål har landat i pantmaskinen.

Vid en butik i Borås har personalen bland annat hittat trosor, knivar, en tandavgjutning och sexleksaker.

– Det är ett irritationsmoment i vardagen och ingen rolig arbetsmiljö för de som jobbar med att tömma och rengöra, säger butikschef Jesper Hedell enligt Göteborgs-Posten.

“Går sönder”

Hedell förklarar att man redan har upplevt att pantmaskinen gått sönder på grund av obehöriga föremål.

– Ibland går maskinerna sönder och då blir det en frustration även för kunderna som inte kan lämna tillbaka sina burkar och flaskor, säger han.

Det bedöms även finnas en skaderisk för butikspersonalen som behöver hantera föremålen i fråga – exempelvis knivar och liknande.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen