53 personer har strandat efter olycka

2023 12 24

Ett stort antal personer har fastnat i trafiken och är nu strandade mitt på julafton.

Det handlar om 53 personer som drabbats av en olycka i allra nordligaste delen av Sverige.

Buss har vält

– En buss har vält, uppger polisen i Kiruna. Platsen för olyckan är nära Björkliden som ligger vid Europaväg 10 mellan Kiruna och Narvik, intill Riksgränsen vid Torne Träsks strand.

Enligt tidningen Norrländska Socialdemokraten skedde olyckan strax efter en infart från E10.

Vägen skall nu ha stängts av.

Räddningsresurser från både Sverige och Norge har kallats till olycksplatsen enligt SR Norrbotten.

Finns skadade

Alla drabbade skall dock ha kunnat lämnat olycksfordonet.

– Samtliga passagerare, ett 50-tal personer, och chauffören har tagit sig ur bussen, förklarar polisen.

En del av passagerarna ska ha blivit skadade men det handlar bara om lindrigare personskador enligt polisens första uppgifter.

– Polis och räddningstjänst arbetar på platsen.

Har fått hjälp

Om de 53 personerna kommer att få hjälp att ta sig fram till sitt julaftonsfirande är ännu oklart.

Men enligt Sveriges Radio har alla passagerare nu fått hjälp att komma fram till ett hotell i närheten.

Och de drabbade har i alla fall goda möjligheter att fira in julen i en naturskön bygd.

Björkliden ingår i Kiruna kommun och orten har cirka 20 invånare som är permanentboende året runt.

Björkliden är mest känd för sin blomstrande turism och sin position som populär vintersportmetropol.

Tredje högsta fallhöjd

– I Björkliden finns Sveriges tredje högsta fallhöjd, mängder av natursnö och vackraste utsikten i Skandinavien, uppger KirunaLappland.se.

Många besökare kommer från Kiruna som ligger 10 mil österut och Narvik som ligger drygt 7 mil västerut.

Ortens mest kända hotell är Hotell Fjället som ligger 500 meter över havet.

Björkliden stoltserar med en fantastisk utsikt över sjön Torne Träsk och orten har även Sveriges nordligaste golfbana.

Arkivfoto: Räddningstjänsten

Text: Redaktionen


Willys och Hemköp stoppar populär produkt – gäller resten av 2024

2024 07 26

Axfood har gett besked om att matjätten sätter stopp för vissa livsmedel.

Under den senaste tiden har beståndet av surströmming uppmärksammats i Sverige.

Det råder stora utmaningar för odlare och surströmmingen bedöms i viss mån vara hotad.

Livsmedelsjätten Axfood, som äger Willys och Hemköp, har gett besked om att man sätter stopp för försäljningen av surströmming och annan fisk och skaldjur under resten av året.

Långsiktigt arbete

I WWF:s senaste fiskguide har strömming från Östersjön fått rött ljus. 

Det innebär att arten bedöms som hotad och helt bör undvikas.  

– Även om det inte är det småskaliga fisket som är det stora problemet, är strömmingsbeståndets biomassa lägre och åtgärder behöver vidtas, framhåller Axfood.

– Axfoods butiker kommer därför inte att sälja surströmming under säsongen 2024. Tillsammans med leverantörer ses nu olika hållbara lösningar över för att framöver kunna erbjuda surströmming på ett långsiktigt hållbart sätt framöver. 

“Borde inte tillåtas”

Åsa Domeij, Axfoods hållbarhetschef, har uttalat sig om situationen.

– Det är det industriella och storskaliga trålfisket av sill/strömming för fodertillverkning som inte borde tillåtas eftersom det leder till utfiske och därför förstör möjligheterna för det kustnära och småskaligt garnfiske för konsumtion, till exempel surströmming.

“Blandade känslor”

En annan som har kommenterat saken är Urban Winther som är butikschef för en Willysaffär i Luleå.

– Det är ju verkligen blandade känslor. Jag har respekt för att den har blivit rödlistad och det är ju väldigt ont om strömming. De sista åren har vi inte alls fått tag i de volymer som vi önskar, säger han till Sveriges Radio.

– Det är ju en otrolig brist på det.

Nya räkor

Axfood ersätter även de svenska räkorna i butikerna av liknande skäl.

– Även den svenska räkan har rött ljus i WWF:s fiskguide. I och med att den dessutom förlorat sin miljömärkning från MSC har den tillsvidare ersatts av räkor från Norge i Axfoods butiker.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen


Bilister påverkas av ny lag – föreslår indraget körkort

2024 07 25

Från polishåll föreslår man nu ännu hårdare straff trots att en ny lag har gett effekt.

Under en längre tid hade flera städer problem med ungdomar som åkte runt och spelade hög musik i sina bilar.

2021 kom en ny lag som möjliggjort böter som en konsekvens för den som spelar för hög musik.

Lagen har gett effekt, men från polishåll föreslår man nu ännu hårdare straff för bilisterna.

Det rapporterar SVT.

Har minskat

Antalet bötfällda i bland annat Dalarna har minskat kraftigt på sistone.

– Det är glädjande att se att fler bilförare nu tar hänsyn till reglerna och till sina medmänniskor, säger Kjell Bond, som är kommunpolis i Rättvik, till SVT.

Vill se hårdare straff

Trots att den nya lagen har gett effekt vill Kjell Bond se ännu hårdare straff.

Han föreslår att indraget körkort skulle kunna leda till en ännu bättre utveckling.

– Många bilister skulle tänka sig för både en och två gånger innan de spelar hög musik om de riskerar att förlora sitt körkort, säger han.

20 000 än så länge

Det återstår att se om man nöjer sig med böter eller om indraget körkort kan bli verklighet för den som spelar för hög musik framöver.

Transportstyrelsen har i dagarna släppt ny statistik, och under årets första halvår så förlorade 20 000 svenskar sitt körkort.

– Transportstyrelsen beslutade om nästan 20 000 körkortsåterkallelser under första halvan av 2024, framhåller myndigheten.

– Det är en liten ökning på 2,6 procent jämfört med motsvarande period året innan. Återkallelserna på grund av väsentliga trafikbrott minskar tydligt. Samtidigt fortsätter återkallelserna på grund av rattfylleri eller drograttfylleri att öka. Det visar Transportstyrelsens statistik.

Tydliga riskbeteenden

Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen, kommenterar siffrorna.

– Både fortkörningar och rattfyllerier är tydliga riskbeteenden i trafiken, säger han.

– En körkortsåterkallelse är en markering från samhället om ett trafikfarligt och oacceptabelt beteende, även om beslutet i sig är en renodlad trafiksäkerhetsåtgärd.

Foto: W. Kei

Text: Redaktionen