49 döda i svår fartygsolycka

2024 06 12

Ett fartyg med 260 personer ombord har råkat ut för en svår olycka.

Händelsen ägde rum utanför Jemens kust, enligt en rapport från FN.

Fartyget avgick från Somalia och ska ha kantrat på måndagen i närheten av Alghareef Point utanför Jemens kust. 

Minst 49 personer har dött i olyckan. Bland de omkomna finns 31 kvinnor och sex barn, uppger FN:s migrationsorgan IOM.

140 saknas

De 260 personerna ombord uppges ha varit migranter från Somalia och Etiopien.

Fortfarande saknas 140 personer som gick ombord på fartyget.

Incidenten är alarmerande och sätter fingret på en situation som måste åtgärdas å det snaraste, understryker FN.

– Den här senaste tragedin är ytterligare en påminnelse om det akuta behovet av att arbeta tillsammans för att ta itu med akuta migrationsutmaningar och säkerställa säkerheten samt säkerheten för migranter längs migrationsvägarna, säger Mohammedali Abunajela, talesperson för IOM, enligt Reuters.

"Världens farligaste"

Enligt IOM, som gör en sammanställning av migranter som dödas eller försvinner i samband med migration, har sedan 2014 registrerat 1 860 dödsfall och försvinnanden längs vägen från Östafrika till Gulfstaterna.

Omkring 500 av fallen handlar om människor som drunknat.

IOM beskriver rutten som “en av världens mest trafikerade och farligaste".

– Migranter, som ofta förlitar sig på smugglare för att navigera resan, löper ofta en ökad risk, inklusive människohandel, under den farliga båtresan till Jemens kuster, framhåller FN:s migrationsorgan i sin rapport.

Statistik från FN visar att 97 000 migranter anlände till Jemen från Afrikas horn bara under fjolåret.

Även Medelhavet pekas ut

Förutom havsvägen mellan Östafrika och Jemen har även centrala Medelhavet pekats ut som en extremt riskfylld rutt.

Läkare utan gränser beskriver det senare som “den dödligaste i världen”.

En av dem från organisationen som arbetat med att rädda migranter på medelhavet är logistikern och ribbåtsföraren Janne Malmström.

– Man lämnar fartyget, det är kolsvart och man drar i väg mitt ute i den svarta natten, säger han i podden Uppdrag: rädda liv.

– Man vet att det finns någon gummibåt eller någonting därute – svart gummibåt, svart på natten – man ser inte så mycket. Och så plötsligt är man mitt uppe i en situation där många är panikslagna. Det kanske är en båt som håller på att välta. Man kommer väldigt nära en annan verklighet.

Arkivfoto: R. Molenkamp

Text: Redaktionen


JUST NU: Anstormning till Jula – aldrig hänt tidigare

2025 07 01

Kunder flockas till Julas butiker som aldrig förr.

Lågpriskedjan går bättre än någonsin.

Enligt Julas vd Johan Sjöhagra har kedjan aldrig sålt mer än nu.

– Jula har haft en mycket stark start på året. Vi slår försäljningsrekord och ligger nära en kvarts miljard över föregående år. Försäljningen går för högtryck, säger han.

Här är produkterna alla vill ha   

Enligt Jula finns det flera förklaringar till den stora framgången.

Bland annat har kedjan noterat en stark efterfrågan inom trädgård och utemiljö. Produkter som gräsklippare, trimmers och robotgräsklippare har ökat kraftigt i försäljning.

Dessutom har e-handeln fått ett uppsving. Försäljningen online har ökat med 16 procent jämfört med föregående år.

– Vi jobbar hela tiden aktivt med prissättning för att ge våra kunder bästa möjliga erbjudanden. Vårt lågpriskoncept håller och det märks att kunderna uppskattar det, säger Johan Sjöhagra.

Flera nya butiker

Efter succébeskedet planerar Jula att expandera.

Under 2025 kommer kedjan öppna tio nya varuhus, varav sju under hösten. 

De kommande åren fortsätter expansionen. Fram till 2030 planerar Jula att öppna 100 nya varuhus i Sverige, Norge, Finland och Polen.

– Vi har hållit på länge, vi är en trygg leverantör med lång erfarenhet och ett tydligt fokus på lågpris. Det är en modell som fungerar, och som kunderna uppskattar. Nu skalar vi upp detta ytterligare, säger Karl-Johan Blank, ägare Jula Holdingkoncernen.

LÄS MER: Rusning efter svenska succén – “Kan sälja hur mycket som helst”

Nordens största lager

Jula investerar även i befintliga lokaler.

Kedjan stora autolager, som i dag är Nordens största, ska bli ännu större. Ytan ska öka från cirka 180 000 kvadratmeter till omkring 226 000 kvadratmeter.

– Lager och logistik är centralt i vårt lågpriserbjudande till våra kunder. Så har det varit ända sedan vi packade ordrar i ladugården på Jultorp i början av 1980-talet, säger Karl-Johan Blank.

LÄS MER: Fullständig mardröm för Coop – “En flopp” 

Foto: Jula

Text: Redaktionen


JUST NU: Bandidos kraftsamlar – kan attackeras av ny fiende

2025 07 01

Bandidos framstår som “den mest expansiva och brottsaktiva mc-klubben i Sverige”.

Det konstaterar Acta publica i en ny rapport om den kriminella mc-miljön i Norden.

Utvecklingen som pågår just nu kan leda till “stora förändringar”, menar researchföretaget.

I synnerhet är det Bandidos snabba expandering och nyrekrytering som bedöms kunna få lokala konflikter att eskalera till angelägenheter för hela Sverige.

– Det finns flera regionala spänningar som snabbt kan växa till nationella oroshärdar om Bandidos fortsätter sin offensiva strategi, framhåller Acta Publica.

"Har hög förmåga"

Enligt rapporten sker Bandidos rekryteringar via supportergruppen X-team, som ska ha varit inblandade i utpressningar och grova narkotikabrott som berör “hela Bandidos-sfären”.

Mc-klubben har dessutom börjat etablera sig på mindre orter som Gotland och Borlänge.

– Detta aggressiva expansionsmönster riskerar att skapa lokala och regionala konflikter, särskilt eftersom Bandidos i Sverige enligt polisen bedöms ha hög förmåga att planera och genomföra avancerade brottsupplägg som ofta inkluderar våld, framhålls vidare i kartläggningen

Ny motståndare

Bandidos historiska rival är Hells Angels.

Enligt uppgifter från polisen är det dock det kriminella nätverket Foxtrot som är mc-klubbens nya fiende, åtminstone i Stockholm.

– I ett PM från polisens insatsledning nämns att Foxtrot bedöms som en trolig aktör i konflikten mot Bandidos. Det anges även att Bandidos "rustar för motstånd mot antagonister", vilket antyder att klubben är medveten om hotet och förbereder sig, skriver Acta Publica.

Kan förbjudas

I både Finland och Danmark pågår en rättslig process om att förbjuda Bandidos.

Även i Sverige arbetar regeringen och SD med en ny lag som ska kunna döma människor för samröre med gängkriminella. Ett lagförslag väntas läggas fram, men som kan bli verklighet först efter nästa riksdagsval.

– Om så blir fallet torde Bandidos få svårt att undvika att sorteras inom den grupp som kriminaliseras, har Acta Publica tidigare förklarat.

Även Hells Angels "betydande säkerhetsrisk"

Bandidos MC finns på nio orter i Sverige: Stockholm, Karlstad, Vänersborg, Skara, Kungälv, Göteborg, Växjö, Höör och Helsingborg.

Även Hells Angels har kartlagts i Acta Publicas rapport. Där bedöms rekryteringen vara mer restriktiv.

– Sammantaget kan Hells Angels situation beskrivas som en paradox: på ytan är klubben stabil och försiktig i sin rekrytering, men under den finns en betydande närvaro av grov brottslighet och potentiella konflikter.

– Det gör att Hells Angels fortsätter att vara en betydande säkerhetsrisk, både ur ett lokalt perspektiv och i ett större mc-kollektivt sammanhang.

Hells Angels finns i Luleå, Uppsala, Stockholm, Eskilstuna, Karlstad, Göteborg, Helsingborg, Hässleholm och Malmö.

Foto: Joe Mabel respektive Matt McGee 

Text: Redaktionen