49 döda i svår fartygsolycka

2024 06 12

Ett fartyg med 260 personer ombord har råkat ut för en svår olycka.

Händelsen ägde rum utanför Jemens kust, enligt en rapport från FN.

Fartyget avgick från Somalia och ska ha kantrat på måndagen i närheten av Alghareef Point utanför Jemens kust. 

Minst 49 personer har dött i olyckan. Bland de omkomna finns 31 kvinnor och sex barn, uppger FN:s migrationsorgan IOM.

140 saknas

De 260 personerna ombord uppges ha varit migranter från Somalia och Etiopien.

Fortfarande saknas 140 personer som gick ombord på fartyget.

Incidenten är alarmerande och sätter fingret på en situation som måste åtgärdas å det snaraste, understryker FN.

– Den här senaste tragedin är ytterligare en påminnelse om det akuta behovet av att arbeta tillsammans för att ta itu med akuta migrationsutmaningar och säkerställa säkerheten samt säkerheten för migranter längs migrationsvägarna, säger Mohammedali Abunajela, talesperson för IOM, enligt Reuters.

"Världens farligaste"

Enligt IOM, som gör en sammanställning av migranter som dödas eller försvinner i samband med migration, har sedan 2014 registrerat 1 860 dödsfall och försvinnanden längs vägen från Östafrika till Gulfstaterna.

Omkring 500 av fallen handlar om människor som drunknat.

IOM beskriver rutten som “en av världens mest trafikerade och farligaste".

– Migranter, som ofta förlitar sig på smugglare för att navigera resan, löper ofta en ökad risk, inklusive människohandel, under den farliga båtresan till Jemens kuster, framhåller FN:s migrationsorgan i sin rapport.

Statistik från FN visar att 97 000 migranter anlände till Jemen från Afrikas horn bara under fjolåret.

Även Medelhavet pekas ut

Förutom havsvägen mellan Östafrika och Jemen har även centrala Medelhavet pekats ut som en extremt riskfylld rutt.

Läkare utan gränser beskriver det senare som “den dödligaste i världen”.

En av dem från organisationen som arbetat med att rädda migranter på medelhavet är logistikern och ribbåtsföraren Janne Malmström.

– Man lämnar fartyget, det är kolsvart och man drar i väg mitt ute i den svarta natten, säger han i podden Uppdrag: rädda liv.

– Man vet att det finns någon gummibåt eller någonting därute – svart gummibåt, svart på natten – man ser inte så mycket. Och så plötsligt är man mitt uppe i en situation där många är panikslagna. Det kanske är en båt som håller på att välta. Man kommer väldigt nära en annan verklighet.

Arkivfoto: R. Molenkamp

Text: Redaktionen


Varning utfärdas till de med Android-telefon

2025 12 08

Privata meddelanden på Android-telefoner kan snart övervakas.

En ny Android-funktion gör det möjligt för arbetsgivare att läsa, spara och arkivera användares sms – även sådana man trodde var raderade.

Google ändrar spelreglerna

Privata sms från jobbmobilen kan snart vara ett minne blott.

Google rullar ut funktionen Android RCS Archival, som låter arbetsgivare spara och granska allt du skriver i Google Messages – även raderade konversationer.

– Google Messages kan nu ”snappa upp och arkivera RCS-chattar” på alla Android-enheter som kontrolleras av en arbetsgivare, uppger Android Authority.

Forbes var de som uppmärksammade förändringen först.

– Plötsligt är förmånen med att få en telefon på jobbet inte så bra som den kan verka, säger säkerhetsexperten Zak Doffman till Forbes.

– Sms-meddelanden har setts som annorlunda, till skillnad från e-post som länge varit enkel för arbetsgivare att övervaka, fortsätter han.

Funktionen gäller specifikt företagsstyrda Android-telefoner där arbetsgivaren administrerar enheten och använder Google Messages som standardapp.

LÄS MER: Kim Jong-un tystar två stormakter – Seoul slår larm

Hundratusentals svenskar kan påverkas

Många användare tror att end-to-end-kryptering skyddar dem – men det stämmer bara när meddelandet skickas.

När sms:et landar i telefonen är det dekrypterat och går att läsa för systemadministratören.

Det är exakt där Google öppnar dörren för arbetsgivare.

Enligt Google är syftet att hjälpa företag följa lagkrav, särskilt inom finans, offentlig sektor och andra branscher där all kommunikation måste loggas.

Men effekten blir att ett stort antal svenskar kan övervakas.

Hundratusentals svenskar kan komma att beröras, då Android-telefoner är vanliga i kommuner, regioner, techbolag, industrin och konsultsektorn.

Därför införs funktionen

Google förklarar att vissa företag tidigare tvingats stänga av RCS-funktionen helt eftersom de inte kunnat arkivera meddelanden enligt lagkrav.

Med Android RCS Archival täpps den luckan nu igen, vilket gör att arbetsgivare kan spara alla sms-trådar, läsa mottagna och skickade meddelanden och ta del av innehåll som du själv raderat.

Allt sker i bakgrunden om IT-avdelningen aktiverat funktionen.

LÄS MER: UPPGIFTER: ”Farlig handling” mot militärplan – signalerar attack

Foto: C Banks

Text: Redaktionen


Kinesiska jätten vill erövra Sverige – “Ska bli bland de största”

2025 12 07

Det kinesiska elbilsföretaget BYD har stora planer för Sverige.

Den europeiska bilindustrin är alltjämt svag.

Konkursansökningar ramlar in på löpande band i Tyskland och intresset för nya bilar är svalt.

Då ser den kinesiska biltillverkaren BYD ett gyllene läge att på riktigt slå sig in på den europeiska – och svenska – marknaden.

“Ska bli bland de största”

Än så länge har BYD inte varit någon storsäljare i Sverige – men det har den kinesiska jätten tydliga planer på att ändra.

Toppchefen Stella Li har en ny plan som bland annat innefattar ultrasnabb laddning och nya sätt att sälja.

– Vi ska bli bland de största, säger hon till Dagens industri.

– Vi ska bli en stor spelare i Sverige och täcka hela landet med 80 återförsäljare.

“Kommer explodera”

De kinesiska bilarna har tidigare inte synts speciellt ofta på europeiska vägar.

Brad Anderson, skribent hos bilmagasinet Automotive News, tror dock att “BYD:s europeiska expansion är på väg att explodera”.

Läs mer: Mångmiljonär död i ”bisarr” olycka – enorm samling skänks bort

Stora planer

BYD kommer att öppna en fabrik i Ungern – och har planer på att göra detsamma i Turkiet och Spanien.

– För inte så länge sedan var BYD-fordon en sällsynt syn på Europas vägar, skriver Anderson.

– Men under de senaste fem åren har biltillverkaren vuxit till en global gigant som expanderat till nya marknader snabbare än någon av sina konkurrenter. Nästa år kommer deras modeller att bli ännu vanligare i hela Europa.

Tvärnit i november

I november registrerades 21 016 nya personbilar i Sverige, en minskning med 15 procent jämfört med samma månad förra året.

– Personbilarnas nedgång i november beror på ett fortsatt svagt konjunkturläge, avvaktande kunder, samt leveransstörningar och förändringar i produktportföljen hos vissa märken, säger Mobility Swedens vd Mattias Bergman i ett pressmeddelande.

Läs mer: Nytt trafikljus gör succé – ”30 procent färre förseningar”

Foto: Alejandro Luengo resp Linus Mimietz

Text: Redaktionen