40 000 fordon raderas från bilregistret – ”hur är det ens tillåtet?”

2024 11 05

Tiotusentals fordon i Sverige “befrias” från ansvariga ägare.

Aldrig förr har Transportstyrelsen strukit så många fordon från vägtrafikregistret som myndigheten har gjort under 2024.

Det innebär att det är fritt fram för vem som helst att göra mer eller mindre vad man vill med de berörda bilarna.

Avregistreringen sker bland annat när Transportstyrelsen inte vet var bilarna befinner sig, rapporterar Sveriges Radio.

En direkt följd är att dumpade skrotbilar bara står kvar eftersom ingen ägare längre kan uppmanas att ta bort dem.

"Helt barockt"

Hittills har 43 000 fordon i år avregistrerats av Transportstyrelsen. Senaste tio åren har man legat på ungefär 10 000 varje år.

Rekordbeskedet kritiseras bland annat av Jonas Skarhagen i Småland som blivit offer för två dumpade skrotbilar på sin arbetsplats.

Bilarna, som nu är helt sönderslagna, har tidigare tillhört en misstänkt “målvakt”. 

Att de nu avregistreras får bland annat följden att Jonas Skarhagen inte längre kan få hjälp av Kronofogden för att forsla bort dem.

Han kallar Transportstyrelsens beslut för “helt barockt” och ifrågasätter “hur man ens tillåter det”.

Vi får inte flytta fordonen och det är ingen som vill ta emot dem om inte vi kan visa att vi äger dem. Och man kan inte rikta krav mot ägaren när fordonen inte är registrerade på någon, säger Jonas Skarhagen till radion.

Kan stå och läcka olja

Enligt Transportstyrelsen själva riktas åtgärden just mot bilar som ägs av bilmålvakter.

Myndigheten vill dock inte se det som att man “ger upp” utan att man eftersträvar ett “korrekt vägregister”.

Samtidigt bekräftar man risken att avregistrerade fordon kan innebära en miljöfara när de står och läcker olja i naturen.

– Och där är det ju naturligtvis ett arbete som görs med både kommuner och övriga samhällsfunktioner runt om i landet som behöver hjälpas åt för att hitta de här eventuella miljöbovarna, säger Anna Berggrund, avdelningsdirektör på Transportstyrelsen, till SR.

Foto: Holger Ellgard

Ej att förväxla med avställning

Att avregistrera ett fordon innebär att fordonet permanent tas bort från vägtrafikregistret.

Den vanligaste orsaken till att så sker är att fordonet skrotas.

Vanligtvis ansöker ägaren själv om att avregistrera sin bil. Förutom skrotning kan det till exempel ske om man bygger om bilen.

– Avregistrering ska inte förväxlas med avställning, framhåller Transportstyrelsen på sin hemsida.

Foto: A. Nygård

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 25

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Willys vädjar till kunder

2025 05 26

Willys-kunder ställer till med problem i en butik i Upplands-Bro.

Willys har nu stött på ett liknande problem som Ica-butiker tidigare upplevt.

Kunder som besöker butiker kastar ner saker i pantmaskinen som inte ska vara där.

Det orsakar risker – och Willys går därmed nu ut med en vädjan till kunder som använder kedjans pantmaskiner.

Det rapporterar Mitt i.

Flera saker

Det rör sig om de större pantmaskinerna där kunder kan hälla i panten.

Vid en butik i Upplands-Bro har personalen upptäckt alla möjliga saker i pantmaskinen.

Det handlar bland annat om verktyg, snus, knivar, barnkläder och mycket annat.

– Hittills har maskinen klarat alla udda föremål, men det finns såklart en risk att ett tungt verktyg eller en kniv kan skada maskinen så att den behöver lagas, förklarar Ia Fungdal, butikschef för Willys Bro Handel.

Vädjar till kunder

Butikschefen menar att det är positivt att pantmaskinen används av kunderna, men att de gärna kan säkerställa att det inte slängs in saker som inte hör hemma där.

– Vi tycker att det är superkul att så många uppskattar och använder vår pantmaskin! Försök om möjligt att bara kasta i pantburkar så håller maskinen längre.

Även Ica

Det är inte bara Willys som har stött på den här typen av problem.

Även Ica-butiker har upplevt att diverse oönskade föremål har landat i pantmaskinen.

Vid en butik i Borås har personalen bland annat hittat trosor, knivar, en tandavgjutning och sexleksaker.

– Det är ett irritationsmoment i vardagen och ingen rolig arbetsmiljö för de som jobbar med att tömma och rengöra, säger butikschef Jesper Hedell enligt Göteborgs-Posten.

“Går sönder”

Hedell förklarar att man redan har upplevt att pantmaskinen gått sönder på grund av obehöriga föremål.

– Ibland går maskinerna sönder och då blir det en frustration även för kunderna som inte kan lämna tillbaka sina burkar och flaskor, säger han.

Det bedöms även finnas en skaderisk för butikspersonalen som behöver hantera föremålen i fråga – exempelvis knivar och liknande.

Foto: Willys Axfood

Text: Redaktionen