36 personer omhändertagna på Preem

2025 10 01

36 personer har omhändertagits på oljeraffinaderiet Preemraff i Lysekil.

Personerna har omhändertagits av polisen efter misstänkt människoexploatering.

– Vi genomför en arbetsplatsinspektion eftersom vi har fattat misstankar om att det förekommer illegal arbetskraft på arbetsplatsen, vilket också visar sig vara fallet, säger Mattias Eklöf, sektionschef vid gränspolisen i region Väst.

”Uppenbara säkerhetsrisker”

Anläggningen i Lysekil är ett av Preems två oljeraffinaderier i Sverige.  

Efter polisinsatsen har flera anmälningar upprättats. Det handlar om anmälningar om brott mot utlänningslagen mot ett flertal företag på arbetsplatsen. 

Polisen har också upptäckt brister i dokumentation i bland annat personalliggare.

– Det här är ett återkommande problem vi ser, där flera led av underentreprenörer leder till att man inte har koll på varifrån arbetskraften kommer eller om de har tillstånd att arbeta i Sverige. När man anlitar den här sortens företag kommer det inte bara med uppenbara säkerhetsrisker, utan även en överhängande risk att människor utnyttjas, säger Eklöf.

LÄS MER: Sveriges ambassad kallar till krismöte

Förundersökning inledd

Polisen har också inlett en förundersökning om människoexploatering. Detta eftersom myndigheten misstänker att flera arbetare har jobbat under uppenbart orimliga villkor.

– Den här insatsen är en del av den myndighetsgemensamma offensiv som polisen och andra myndigheter driver mot arbetslivskriminalitet. Vårt främsta mål är att komma åt de oseriösa aktörerna bakom som bedriver systematisk och utstuderad brottslighet på bekostnad av både samhället och individen, säger Mattias Eklöf.

LÄS OCKSÅ: Biltema sänker priser

Foto: Preem

Text: Redaktionen


1 oktober 2025

JUST NU: Sluta ät denna fisk – hela Sverige uppmanas

2025 10 01

Världsnaturfonden WWF sätter ned foten.

I ett färskt uttalande uppmanar organisationen samtliga människor att sluta äta makrill som fiskats i Nordostatlanten.

Uppmaningen är av stor betydelse för svenska folket – nästan all makrill som säljs i Sverige kommer från beståndet i Nordostatlanten.

WFF utfärdar uppmaningen efter att nya siffror från Internationella havsforskningsrådet (ICES) visat att makrillen i Nordostatlanten står inför en kollaps.

Nu kräver WFF ett omedelbart fiskestopp samt att alla upphör att äta makrill.

– Det här är troligen den sista varningen. På grund av massivt överfiske står beståndet nu på randen till en fullständig kollaps. Kuststaterna måste utan dröjsmål nå en överenskommelse om vi ska kunna äta makrill i framtiden, säger Johanna Fox, havsexpert på WWF.

”Otroligt dramatisk minskning”

För 15 år sedan bedömdes fisket på makrill i Nordostatlanten som hållbart.

I dag är situationen helt annorlunda.

Beståndet har minskat med 78 procent sedan 2014.

– Det är en otroligt dramatisk minskning. Skulle man se en liknande minskning av en art på land hade detta antagligen hanterats på ett helt annat sätt, säger Johanna Fox.

Om ingenting görs står både fiskenäringen och klimatet inför allvarliga konsekvenser, menar havsexperten.

– För att möjliggöra en positiv förändring krävs omedelbara åtgärder som anpassar fisket efter vetenskapliga rön rekommendationer och säkerställer långsiktig hållbarhet. Fisket måste bedrivas på nivåer som havet faktiskt mäktar med, så att både fisken och det marina ekosystemet ges möjlighet att återhämta sig och bestå över tid.

LÄS MER: Klassiska praliner försvinner från Aladdin-asken 

Här är WFF:s krav

Världsnaturfonden går ut med följande krav:

- Kuststaterna måste skyndsamt nå en överenskommelse om att minska uttaget drastiskt och upprätta kvotfördelningar som fullt ut respekterar de vetenskapliga råden För att skydda makrillen måste detta ske så snart som möjligt.

- Konsumenter och näringsidkare uppmanas att avstå från att konsumera och sälja makrill. Detta bör gälla tills effektiva och hållbara åtgärder införts för att stoppa överfisket och det okontrollerade fisket.

Källa: Världsnaturfonden WFF

LÄS OCKSÅ: Allvarlig kris för populär restaurangkedja

Foto: P Du Preez

Text: Redaktionen


1okt2025

Larm om vinterdäck – var tredje bilist riskerar böter

2025 10 01

Vinterdäck med dubb är tillåtna från den 1 oktober i Sverige.

Nu visar en undersökning att en tredjedel av alla svenskar inte känner till reglerna kring däckens mönsterdjup.

– Mönsterdjupet är avgörande för trafiksäkerheten, säger däckkedjan Vianors produktchef Tomas Jansson, i ett uttalande.

Svårmanövrerad

För litet mönsterdjup påverkar negativt och det blir svårare att manövrera bilen.

Bromssträckan blir också längre.

– Mönsterdjupet påverkar däckens väggrepp. Vid för litet mönsterdjup försämras däckets förmåga att leda bort slask och snö vilket leder till att bilen blir svårare att manövrera och till längre bromssträckor, säger Tomas Jansson.

En tredjedel saknar kunskap

Ungefär en tredjedel av svenskarna tror att samma regler gäller för vinter- och sommardäck, visar Vianors undersökning.

Men det är fel.

På sommardäck räcker ett mönsterdjup på 1,6 millimeter.

På vinterdäcken gäller minst tre millimeter för att de ska vara lagliga och inte ge böter vid en kontroll.

– Tre millimeter är lagens minimumkrav, men då är däcken ordentligt slitna. Grepp och köregenskaper försämras innan den gränsen nås, säger Tomas Jansson.

– Min rekommendation är därför minst fyra millimeter på vinterväglag.

Kontrollera ofta

Slitaget på däcken varierar beroende på konstruktion, kvalitet och körstil.

Väglaget spelar också in.

– Mitt råd är att göra det till en vana att kolla mönsterdjupet och även däcktrycket en gång i månaden. En enkel insats för din säkerhet. Du kan göra det själv eller be din däckverkstad, säger Tomas Jansson.

Läs också: Swish lanserar ny funktion – ska hjälpa många

Maximal livslängd

Tio år sägs vara den maximala livslängden för vinterdäck.

Men ett däck ska inte köras på i mer än sex år innan man byter, menar Tomas Jansson.

I praktiken behöver de allra flesta byta oftare än så.

Lagar och regler

Mellan den 1 december och den 31 mars är det lag på att använda vinterdäck i Sverige vid vinterväglag.

Dubbdäck är tillåtna från den 1 oktober till den 15 april.

Vinterväglag innebär att det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen.

Den som kör med sommardäck på vinterväglag riskerar böter på 2 000 kronor.

Läs också: Elon går ut med varning till kunder

Foto: A. Smurova

Text: Redaktionen