Kunder betalar i panik – alla som använder Booking.com varnas
Varje dag bokas över 1,5 miljoner rumsnätter via Booking.com.
Den populära bokningssajten har tidigare pekats ut som en av de absolut bästa i Sverige. Dess tydliga information om pris och innehåll, användarvänlighet och effektivitet är några av motiveringarna.
Nu varnas alla som använder sidan.
Anledningen är att antalet bedrägerier skjuter i höjden, rapporterar The Guardian.
"Betalar i panik"
Bedrägerierna sker ofta enligt följande.
Efter att du gjort din bokning kommer ett meddelande som ber dig att genomföra en betalning eller ange dina kreditkortsuppgifter för att bekräfta bokningen.
Ofta ser allt ut att vara i sin ordning.
– Det har kommit via Booking.com-appen, eller i ett e-postmeddelande som ser legitimt ut, så du tar fram ditt kreditkort i panik och betalar, framhåller reportern Hilary Osborne på tidningen.
Ökat uppemot 900 procent
Men meddelanden som dessa är falska, trots att det ser äkta ut.
Booking är väl medvetna om problemet med bedrägerier, som förra året ökade med 500 till 900 procent, enligt BBC.
– Dubbelkolla alltid boendets betalningsregler som anges på bokningssidan eller i ditt bekräftelsemejl. Om det inte finns någon förskottsbetalningspolicy eller krav på deposition, men du ombeds betala i förskott för att säkra din bokning, är det troligtvis en bluff, framhäver Booking enligt The Guardian.
LÄS MER: Svenskar luras på sommarnöje – bedrägerier skjuter i höjden
Svenska experter varnar
Booking.com sticker ut bland bokningssajter i att vara särskilt utsatt för nätfiskeattacker. Ökningen beror sannolikt på större möjlighet att använda AI för att luras.
Många svenska resenärer tillhör också den stora grupp som drabbats, har DN tidigare rapporterat.
Och nu ansluter Jan Olsson, kriminalkommissarie på Nationellt it-brottscentrum och bedrägeriexpert, till att varna för bedrägerierna.
Han säger att man direkt ska kontakta hotellet om man får ett meddelande som ser ut att komma från boendet.
– Då ska du definitivt ringa till hotellet och inte följa det som står i mejlet, för då är det ju hotellet själva som svarar. Så avancerat är det inte att de tar över telefonsystemen och allt möjligt, säger Jan Olsson till TV4.
LÄS MER: Ryanair sätter in direktflyg – till två nya svenskfavoriter
Foto: K. Angelsö resp Jeshoots.com
Text: Redaktionen