25-åring har förlorat livet

2024 05 19

En ung man har dött utanför Stockholm.

Det var sent på lördagskvällen som polisen larmades till Nacka utanför Stockholm.

Detta då en person hittats i vattnet.

Personen fördes till sjukhus med allvarliga skador, meddelade polisen då.

Tog sig dit fort

Flera resurser tog sig till platsen kort efter larmet.

– Polis beordras till Järla med anledning av en person i vattnet, framhöll polisen.

– Polis, räddningstjänst och sjukvårdspersonal larmas till Järla med anledning av en person i vattnet. Personen har tagits upp och förs med ambulanshelikopter till sjukhus.

Gick inte att rädda

Nu bekräftar polisen att mannen inte gick att rädda.

– Den person som hittades i vattnet har avlidit och det rör sig om en man i 25-årsåldern, meddelar polisen via sin webbsida.

– Det finns för närvarande ingen brottsmisstanke. 

Även i Eskilstuna

Samtidigt har en person hittats död i Eskilstunaån.

Det var allmänheten som slog larm om kroppen som hittades i Eskilstunaån, nära Ekeby våtmark.

– Vi misstänker inget brott, men skriver en anmälan utan misstanke om brott, säger räddningstjänstens vakthavande befäl Magnus Holmström till SVT.

Det råder i nuläget stora oklarheter angående dödsfallet och polisen kommer att undersöka händelsen vidare framöver för att ta reda på exakt vad det är som har hänt.

Har legat länge

Polisen bekräftar vidare att kroppen har legat vid platsen under en längre tid.

– Det var en kvinna som var ute på en sup-bräda som larmade. Vi har dragit in kroppen till strandkanten, där polis och räddningstjänst har tagit över, säger Mikael Lundqvist vid polisen.

Svenska livräddningssällskapet framhåller att drunkningsolyckor är ett underskattat samhällsproblem.

– Drunkning är en kraftigt underskattad folkhälsoutmaning.

– FN antog år 2021 resolutionen A/RES/75/273 som bekräftar det faktum att drunkning drabbar samtliga samhällsnivåer, i hela världen. Även WHO uppmanar nationer att mer fokuserat belysa samhällsutmaningen och arbeta för att ingen ska drabbas av drunkning. 

Arkivfoto: Polisen

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Många får samma samtal just nu – “Lägg på luren!”

2025 05 15

Polisen går nu ut med en varning för bedrägeriförsök.

På torsdagen går polisen ut med en varning till allmänheten.

Detta med anledning av att bedragare har börjat ringa och sms:a till folk och utge sig komma från polisen.

Det rör sig om bedrägeriförsök som kan vara svåra att identifiera – och polisen går därför nu ut med information om hur man skyddar sig på bästa sätt.

Polisen varnar

Bedrägeriet inleds enligt polisen med att det kommer ett sms signerat ”Polisens SMS”, följt av ett telefonsamtal från ett dolt telefonnummer. 

Gärningspersonerna har förberett ett manus där de uppger att de kommer från polisen och att du har blivit utsatt för ett brott, eller att dina bank- eller personuppgifter förekommer i en utredning.

– Ett vanligt tillvägagångssätt är att bedragarna försöker stressa och skrämma sina offer, meddelar polisen.

“Oroväckande tillvägagångssätt”

Dick Johansson, operativ koordinator vid polisens nationella driftcenter, kommenterar situationen.

– Dessa bedragare använder sig av polisens ord och begrepp som vi använder i vardagen när vi är i kontakt med allmänheten, och dessa personer är väl förberedda inför samtalet, säger han.

– Det är oroväckande tillvägagångssätt att man utger sig komma från polisen och det är något som i förlängningen kan skada förtroendet för polisen.

“Lägg på luren!”

Polisen förklarar att bedragarna ofta låter telefonsamtal pågå länge för att den som blir uppringd inte ska kunna kontakta anhöriga eller polis.

Polisen riktar en tydlig uppmaning till den som blir drabbad.

– Lägg på luren! Om du blir misstänksam under ett telefonsamtal, avsluta samtalet så tidigt som möjligt, understryker polisen.

– En seriös aktör skickar aldrig hem personal till ditt hem för att hämta upp värdesaker.

Även Riksbanken

Under de senaste åren har bedrägerierna ökat i Sverige.

Även Riksbanken har gått ut med en liknande varning.

Det kan du läsa mer om genom att klicka nedan:

Riksbanken varnar svenskarna – “Är helt falskt”

Foto: G. Lambert

Text: Redaktionen