25-åring död – pådrag i stadskärna

2024 01 12

En ung man har dött efter ett allvarligt våldsdåd.

På torsdagskvällen har polisen larmats till centrala Sandviken i samband med en skjutning.

Närmare bestämt är det i området Nya bruket som skottlossningen har ägt rum.

En 25-årig man fördes till sjukhus i samband med händelsen, personen har nu avlidit av sina skador.

Det rapporterar SVT.

Flera skott

Polisen tog sig fort till platsen med flera patruller och ett stort pådrag har ägt rum i Sandvikens stadskärna.

Polisen larmades till centrala Sandviken strax med anledning av uppfattade höga smällar, meddelar polisen via sin webbsida.

– Personen som fördes till sjukhus, en man i 25-årsåldern, har avlidit av sina skador. I nuläget är brottsrubriceringen mord. I nuläget finns ingen misstänkt i ärendet. 

Flera skott

Boende i området har uttalat sig om att man hört flera skott.

Jag hörde skott, åtta till tio i början, säger en kvinna som vill vara anonym till SVT.

Platsen har spärrats av och stora resurser har arbetat med händelsen, däribland hundpatruller och polishelikopter.

Tekniker är på väg och polisen arbetar just nu med att genomföra dörrknackning och förhör för att försöka samla in information om händelsen.

Jakten på gärningspersonen fortgår under kvällen.

Inte bekräftat

Polisen har ännu inte velat uttala sig om händelsen kan vara relaterad till gängkriminalitet.

Tidigare i veckan dödades en svensk medborgare i Iraks huvudstad Bagdad, han bedöms tidigare ha haft en ledarposition i det kriminella nätverket Foxtrot.

Polisen har uttryckt oro över att mordet skulle kunna leda till en ny våldsvåg i Sverige, rapporterar Sveriges Radio.

Tydlig oro

Det finns en tydlig oro över att hämndaktioner och nya våldsdåd i samband med mordet utomlands.

– Hela Sverige kan bli drabbat av en ny våldsvåg, säger utredaren Jan Staaf till SR.

– Det går aldrig att utesluta att den här typen av brott får påverkan på samhället och vi hoppas ju givetvis att vi inte får några nya grova våldsbrott för vi har tillräckligt att utreda redan nu.

Arkivfoto: Polisen Huddinge

Text: Redaktionen


Jättebesked från Lidl – gäller i en månad

2024 03 03

Lidl genomför nu omfattande prissänkningar på Matrikets produkter.

I samband med kostnadskrisen som har varit och den höga inflationen hyllades Lidl då man var tidigt ute med att sänka eller frysa priset på matvaror.

Nu kommer man med ett nytt besked som gynnar kunderna, nämligen att man sänker priserna på 200 varor tillhörande varumärket “Matriket” under hela mars.

Det framhåller Lidl via sociala medier.

“Du läste rätt”

Det rör sig om en omfattande rad prissänkningar som gäller varumärket “Matriket”, vilket är varor från svenska gårdar.

– Det är sant! Du läste rätt, vi gör vår största prissänkning hittills under mars för att ännu fler hushåll ska upptäcka den höga kvaliteten och det breda utbudet av svenska livsmedel, framhåller Lidl via sociala medier.

200 produkter

Livsmedelskedjan framhåller vidare att sänkningarna berör hundratals produkter.

– Vi sänker priset med 20 procent på 200 Matriket-varor under hela mars. Ett år efter lanseringen av vårt varumärke “Matriket” finns det cirka 200 Matriket-produkter i Lidls sortiment, allt från yoghurt och havrekuddar till falukorv och matvete.

Produkter från Sverige

Gemensamt för alla produkter inom varumärket “Matriket” är att de är svenskproducerade.

– Här samlar vi mat från svenska gårdar, producenter och odlare, för en levande landsbygd och goda smaker. Svensk mat är unik och vårt avlånga land med fyra årstider ger förutsättningar för otroliga smakupplevelser, framhåller Lidl angående satsningen.

Ökar igen

Statistiska centralbyrån har meddelat att matpriserna generellt stigit något på sistone, men att det inte rör sig om någon extrem ökning.

– Det följer mönstret från tidigare år. Priserna på kaffe, te och kakao, på oljor och fetter samt på fisk brukar gå upp i januari. Där ingår nämligen många produkter som brukar ingå i olika kampanjer i december, säger Carl Mårtensson, prisstatistiker på SCB.

De genomsnittliga priserna på livsmedel och alkoholfria drycker steg med 0,3 procent i januari jämfört med december.

Foto: Lidl

Text: Redaktionen


Rusning till Sverige – oväntad produkt lockar

2024 03 03

Norrmännens intresse för svenska produkter är fortsatt högt.

Under året har personer från såväl Norge som Danmark och Finland handlat i Sverige mot bakgrund av den svaga kronan.

Bland produkterna som norrmännen är mest intresserade av finns godis, kött och läsk.

Samtidigt tar sig många över gränsen för att handla en något oväntad produkt, nämligen glutenfria varor.

Det rapporterar Sveriges Radio.

Större och billigare

Anledningen till att norrmännen tar sig till Sverige för att handla glutenfritt handlar om att utbudet beskrivs som både större och billigare.

Det säger norska kunder som besöker affärer i värmländska Charlottenberg.

– Det är större utbud här, det bidrar till att det är intressant att komma hit, säger Snezana Bartulovic, som rest över gränsen för att handla glutenfritt, till SR.

Viktig del

Försäljningen av glutenfria produkter är inte lika stor som exempelvis kött, men är ändå en viktig del av utbudet.

Det förklarar Tommy Johansson som är chef för Maximats butik i Charlottenberg nära den västvärmländska gränsen mot Norge.

– Det är viktigt att få hit de här familjerna och kunderna som har glutenintoleranta personer i familjen, säger han.

Åtta miljarder kronor

År 2023 handlade norrmännen för ett sammanlagt värde om 9,3 miljarder kronor varav 85 procent, eller drygt 8 miljarder kronor, hamnade i Sverige.

Den största omsättningen återfanns inom just livsmedel och dryck.

Intresset är även stort för alkohol och tobak samt vissa sällanköpsvaror som exempelvis kläder, apoteksvaror och hygienprodukter.

Det rapporterar Dagligvarunytt.

Charlottenberg tvåa

Ungefär hälften av gränshandelsomsättningen hamnade i Strömstads kommun.

– Det är området runt Strömstad med Nordby och Svinesund som är den solklara ettan som destination för gränshandlande norrmän, säger Guro Henriksen vid den norska statistikmyndigheten SSB.

Därefter återfinns Charlottenberg på en andra plats, med nästan 15 procents omsättningsandel.

Foto: A. Dudar

Text: Redaktionen