JUST NU: 135 personer har gripits i Danmark

2023 01 05

Över 600 danska poliser har deltagit i en jätteaktion mot kriminella runt om i Danmark.

I dag torsdag har dansk polis genomfört en av sina största samordnade aktioner på nationell nivå.

Pågår även i kväll

– Vi har anhållit 135 personer, säger polischef Torben Svarrer vid Danmarks Nationella enhet mot Särskild Kriminalitet till TV2 Danmark.

Och den stora polisinsatsen har ännu inte avslutats.

– Aktionen pågår fortfarande i flera städer i Danmark, säger polischefen.

Polisinsatsen riktas mot kriminella som ger sig på äldre och pensionärer.

Förlorat alla pengar

Offren är flera hundra danska pensionärer som drabbats av lömska bedragare som varit ute efter de äldres pengar.

I minst 400 fall har de äldre blivit av med alla sina sparade pengar.

– Det rör sig om cirka 32 miljoner kronor som äldre personer blivit bestulna på, uppger polischefen.

Bedragarna har framförallt valt att lura kvinnliga pensionärer.

Tvättar pengarna vita

De 135 personer som har gripits är personer som ställt upp som så kallade målvakter. Det är kriminella som har lånat ut sina bankkonton till bedragarna.

De som lurat pensionärerna har sedan slussat pengarna till målvaktspersonernas konton för att på så vis försöka att tvätta pengarna vita.

Många av de äldre har lidit svårt och fått sina liv förstörda efter att ha drabbats.

Drabbade pensionärer

Inte minst lägger de skulden på sig själva och mår extra dåligt då de känner att de borde ha anat oråd och inte låtit sig luras.

– Det är en förkastlig form av kriminalitet, säger polischef Torben Svarrer på presskonferensen.

– Äldre människor som blir uppringda av personer som verkar extremt  vänliga.

– De ber de äldre om kontakt- och bankupplysningar för att få tillgång till deras konton.

Polisen hoppas på att gripa ytterligare 65 personer i aktionen och en del av dem väntas gripas under kvällen.

Hög prioritering

Även många pensionärer i Sverige har drabbats av liknande bedragare senaste åren och såväl banker som polis varnar allmänheten.

Dansk polis förklarar att det handlar om väldigt välorganiserad brottslighet som dansk polis prioriterar högt.

Nästa steg är att nu gripa de som utför stölderna och ringer upp pensionärerna.

– Vi är inte klara, betonar dansk polis.

Foto: M König resp Kim Matthäi Leland, Politiet

Text: Redaktionen


Obehaglig upptäckt i vetemjöl – massmeddelande till kunder

2024 10 04

Tusentals kunder har kontaktats efter larm om larver i Kungsörnens vetemjöl.

Mjölpåsarna har sålts mellan den 19 augusti och 29 september i år.

Nu uppmanar Mathem, som är livsmedelsföretaget som tagit emot klagomålen, folk att slänga produkterna.

Totalt har 4 000 sms skickats ut till folk som handlat mjölet i fråga.

– Eftersom Mathem endast finns online kunde vi följa upp exakt vilka kunder som köpt mjölet, framhåller Mathems presstalesperson Lotta Olofsson till Dagens Nyheter.

Lantmännen ger besked

Det är alltså via Mathem som mjölpåsarna har sålts.

Enligt företaget gäller larvlarmet en specifik produktkategori: vetemjöl på två kilo från Kungsörnen med utgångsdatum 26 juni 2025.

Hur problemet har uppstått finns det dock just nu inget svar på.

Lantmännen, som äger Kungsörnen, har genomfört referensprover och inte hittat tecken på mjölbagg.

Av den anledningen har man valt att inte göra en omfattande återkallelse.

Vår samlade bedömning och erfarenhet säger att det här rör ett enskilt parti hos Mathem, och att det inte är motiverat att göra en återkallelse av hela partiet, förklarar Lantmännens kommunikationschef Emelie Bontesse de Filippis för samma tidning.

Högsäsong för mjölbaggar

Vi går just nu in i högsäsong för skadedjur som larver och mjölbaggar i skafferivaror, även om vissa mjölbaggar lever året runt i naturen.

– Torra specerier, som till exempel mjöl, spaghetti, fågelfrön och så vidare är idealfödan och mjölbaggen träffas ofta på i skafferier, informerar Anticimex på sin hemsida.

Man flaggar också för att det är lätt att känna en “konstig skarp lukt” om man fått mjölbaggar i mjölpåsen.

– Vid närmare titt kanske det kryper små gula larver i påsen.

Råden från Anticimex

Anticimex har följande råd för att göra sig kvitt med mjölbaggar vid händelse av att man upptäckt dem i torrvaror:

  • Töm skåp och lådor och ta bort eventuellt hyllpapper
  • Rengör lådor och hyllor noga, använd helst dammsugare
  • Undersök alla varor innan de ställs tillbaka i skåp och lådor
  • Angripna varor kastas
  • Innan de slängs bör de läggas i en försluten förpackning, för att inte spridas, och sedan frysas i en frysbox i en vecka eller värmas till mer än 55°C i mer än en timme. Lätt angripna varor kan värmebehandlas eller frysas.
  • Tänk också på att byta och kassera använd dammsugarpåse. För att vara på den säkra sidan bör påsen förseglas med en plastpåse och frysas även den i en vecka.

Källa: Anticimex

Foto: N. Dumlao resp Lantmännen

Text: Redaktionen


Klarna uppmanar: betala dina varor omedelbart

2024 10 04

Klarna går ut med nya riktlinjer till sina användare.

“Köp nu, betala senare” har varit betaljättens signum sedan start.

Nu gör man något av en tvärvändning.

Istället för att skjuta upp betalningarna genom fakturor börjar nu Klarna istället uppmana kunderna att betala sina varor omedelbart.

Det rapporterar Svenska Dagbladet.

– Vi tror generellt att det bästa sättet att använda Klarna på är att använda betala direkt för merparten av dina transaktioner, säger Klarnas globala produktchef David Fock i en längre intervju med tidningen.

"En stor grej"

Den nya uppmaningen är en stor förändring i hela Klarnas idé och varumärke.

En farhåga är att andelen personer som inte kan betala sina köp ökar i takt med att ribban för att handla sänks.

Det förkastas dock av Klarna, vars direktbetalningar nu står för drygt 30 procent av företagets alla betalningar.

– Vi försöker gå från kredit till debit, eller betala nu. Det är en av de stora grejerna vi verkligen vill komma åt, säger David Fock.

Kritiserade förändringar

Att betala direkt istället för faktura kommer dock inte vara ett tvång för kunderna, försäkrar Klarna.

Det kommer fortfarande att finnas valfrihet och flexibilitet.

Däremot är de uppdaterade direktiven en del av flera stora förändringar som betalföretaget lanserat under det senaste åren.

En uppmärksammad nyhet är sedan tidigare stora satsningar på AI-teknik som annars skulle kräva hundratals heltidsanställda kundservicemedarbetare.

– Detta AI-genombrott i kundinteraktion innebär oslagbara upplevelser för våra kunder till bättre priser, intressantare utmaningar för våra anställda, och bättre avkastning för våra investerare, sade Sebastian Siemiatkowski, medgrundare och vd för Klarna, i ett utskick i februari.

Förlorade tusentals kronor

Men att ersätta människor med AI har också väckt kritik. I januari slog flera kunder larm om att man förlorat tusentals kronor efter att ha tvingats betala fakturor för varor som är trasiga eller inte ens levererats.

Detta på grund av AI-kontrollerad kundtjänst där medarbetare uppgav att man inte manuellt får lov att ändra robotens beslut.

– Man gick in i något hamsterhjul och gjorde bara vad roboten sade. Man måste gå på AI:s beslut även om man tror att företaget luras, annars riskerar man sin bonus, sade en anonym medarbetare till P3 Nyheter i vintras.

Klarna förnekade vid tillfället rapporterna om att anställda inte får lov att ändra AI-beslut.

Foto: Rupixen/Klarna

Text: Redaktionen