Jula förbereder stor förändring – kunder påverkas direkt

2024 04 28

Ett helt nytt betalsätt kan snart bli verklighet i Julas varuhus.

Swish har under den senaste tiden presenterat möjligheten för företag att införa självskanningstjänster.

Intresset har enligt egen utsago varit stort, och flera aktörer har testat den nya betalmetoden.

Nu kommer uppgifter om att Jula kan vara på väg att införa betalsättet.

Det meddelar Swish i ett pressmeddelande.

Börjar i centrallagret

Jula kommer inledningsvis att prova självskanningen i centrallagret och på huvudkontoret, för att därefter ta det till varuhusen.

– Jula är ett företag som hela tiden vill utvecklas och utforska nya möjligheter för att göra erbjudandet ännu bättre för kunderna, säger Niklas Svensson, UX Design Lead på Jula.

– Det som är så fantastiskt med självskanning direkt i Swish-appen är att tröskeln till att komma i gång är så låg. Appen är redan installerad vilket gör det väldigt lätt för kunderna att våga testa.

“Är mycket roligt”

Swish framhåller att allt fler föredrar att kunna betala på egen hand direkt i mobilen.

– Det är så roligt att en stor handlare som Jula nu ska testa självskanning med Swish. Jula ser, precis som oss, ett stort värde i att låta kunderna sköta hela köpet i Sveriges största betalapp, som idag används av 8,5 miljoner användare, säger Simon Nilsson, Head of B2B på Swish.

Rapport visar

En ny rapport från Swish visar att självbetjäning blir allt mer populärt.

– Rapporten visar att användningen av alla typer av självbetjäningslösningar, i såväl matbutiker som sällanköpsbutiker, har ökat under det senaste året, framhåller Swish.

– Mest populära är självutcheckningsstationerna, som vuxit från 58 procent till 67 procent i användning. Även användningen av butiksappar eller webbsidor blir allt vanligare, från 22 procent i fjol till 27 procent i år.

Har debatterats länge

Vd Urban Höglund menar att rapporten ger ett efterlängtat klargörande.

– Hela fenomenet självbetjäning har länge debatterats inom handeln. Teknik som strulat har fått skeptiker att göra motstånd, och på andra sidan finns de som lovordat utvecklingen, säger han.

– Det vår rapport visar är att vi nu, svart på vitt, verkligen kan se effekterna av självbetjäningens införande, i form av fler köp, nöjdare kunder och högre snittkvitto.

Foto: Jula

Text: Redaktionen


Ostmärke i konkurs – sålde på Ica och Coop

2024 11 15

Ett svenskt ostföretag går nu under.

Under det senaste åren har många bolag i olika branscher fått det tufft.

På grund av de snabba räntehöjningarna från Riksbanken har företag i bland annat restaurangbranschen och fastighetssegmentet konkursat.

Även i livsmedelsbranschen har många fått det svårt - det senaste i raden är ostföretaget Ockelbo ost som nu går i konkurs.

Det rapporterar Sveriges Radio.

Har försökt

Ockelbo ost har flera gånger försökt rädda verksamheten - men nu är det över.

Konkursförvaltaren Henric Schef förklarar:

– Man har haft en tung ekonomisk utveckling under flera års tid och tappat större kunder, säger han till SR.

12 anställda berörs

Totalt 12 anställda berörs av konkursen.

Enligt Arbetarbladet har de anställdas löner inte betalats ut för oktober månad.

Ockelbo ost har enligt Nu.se sålt ostar på Ica och Coop och länge varit ett uppskattat ostmärke.

Efter 24 år

Ockelbo Ost var beläget i Ockelbo 4,7 mil nordväst om Gävle och 3,3 mil norr om Sandviken. 

Företaget grundades år 2000 och sålde till en början ost under namnet Ostpacken. Företaget växte årligen och hade kapacitet att leverera ost i hela Sverige. 

De producerade flera populära ostar som har sålts i matbutiker runt om i landet - däribland Ockelbo röd, Ockelbo blå och Ockelbo svart.

Ljusare tider framöver

Det har som bekant varit ett par oerhört tuffa år för svensk ekonomi.

Mängder av företag har gått i konkurs och många har tvingats lämna sina jobb i flera olika branscher.

Räntehöjningarna har slagit hårt, men inflationstakten har till slut lugnat sig och Riksbanken är i full gång med räntesänkningar.

Ekonomiska bedömare pekar på att ännu fler räntesänkningar är att vänta, någonting som kommer att gynna såväl hushåll med bolån som företag som har haft det kämpigt.

Statsminister Ulf Kristersson (M) och finansminister Elisabeth Svantesson (M) har tidigare aviserat att Sverige nu lägger om finanspolitiken till att vara inriktad på tillväxt och utveckling snarare än inflationsbekämpning.

Foto: Ö. Örtel resp Ica resp Coop

Text: redaktionen


Systembolaget stoppar ett id-kort – från och med idag

2024 11 16

Ett av Sveriges annars godkända id-kort stoppas nu på Systembolaget.

De nya reglerna gäller från och med idag, fredag.

Stoppet gäller det digitala id-kort som Bank-ID, Sveriges i särklass största e-legitimationssystem, lanserade förra året.

Tanken då var att svenska folket inte längre ska behöva gå runt med id-kort i plånboken.

Systembolaget nekade inledningsvis legitimationen i sina butiker, men har därefter svängt.

Nu backar man igen.

De digitala id-korten anses inte vara tillräckligt säkra och stoppas därför i butik och ombud.

– Vi förstår att det kan vara besvärligt för kunder som vill handla med digitalt id-kort från BankID hos oss och det beklagar vi men i nuläget ser vi att det är nödvändigt, säger Mattias Särmalm, försäljningschef på Systembolaget, i en kommentar.

Florerar förfalskningar

Enligt Systembolaget finns det flera exempel på där förfalskningar av den annars godkända legitimationen använts i deras butiker.

Det handlar om “ytterst välgjorda förfalskningar av digitala id-kort”. 

Bolaget framhäver att den visuella kontroll som tidigare gjorts av digitala id-kort inte är tillräckligt säker.

Nu har man alltså fått nog. Från och med idag gäller alltså enbart fysisk legitimation, som exempelvis körkort, pass eller id-kort utfärdat av Skatteverket.

Vi kommer att återuppta digitalt id-kort från BankID som identifieringsmöjlighet så snart vi har möjlighet att göra kontrollen på ett tillräckligt säkert sätt, säger Mattias Särmalm.

Utvärderade nog

I september förra året sade Systembolaget, efter en grundlig utvärdering, till sist ja till Bank-ID:s nya legitimation.

Därefter har man systematiskt och kontinuerligt arbetat för att genomföra så säkra kontroller som möjligt.

Förra året uttryckte Malina Röstlund, presstalesperson för Bank-ID, en oförståelse för att vissa aktörer inte godkände det digitala id-kortet.

Hon framhöll att den nya handlingen höjer säkerheten vid id-identifiering.

– Du har din ålder, namn och personnummer på id-handlingen. Sedan har du flera säkerhetsdetaljer, som antingen kan kontrolleras visuellt eller med hjälp av en rörlig QR-kod, som man kan scanna och på så sätt verifiera id-handlingen.

– Det är väldigt enkelt att kontrollera när man kollar epiteten på ett digitalt id-kort, säger Malina Röstlund till SR Ekot.

Foto: Systembolaget

Text: Redaktionen