Jula förbereder stor förändring – kunder påverkas direkt
2024 04 28
Ett helt nytt betalsätt kan snart bli verklighet i Julas varuhus.
Swish har under den senaste tiden presenterat möjligheten för företag att införa självskanningstjänster.
Intresset har enligt egen utsago varit stort, och flera aktörer har testat den nya betalmetoden.
Nu kommer uppgifter om att Jula kan vara på väg att införa betalsättet.
Det meddelar Swish i ett pressmeddelande.
Börjar i centrallagret
Jula kommer inledningsvis att prova självskanningen i centrallagret och på huvudkontoret, för att därefter ta det till varuhusen.
– Jula är ett företag som hela tiden vill utvecklas och utforska nya möjligheter för att göra erbjudandet ännu bättre för kunderna, säger Niklas Svensson, UX Design Lead på Jula.
– Det som är så fantastiskt med självskanning direkt i Swish-appen är att tröskeln till att komma i gång är så låg. Appen är redan installerad vilket gör det väldigt lätt för kunderna att våga testa.
“Är mycket roligt”
Swish framhåller att allt fler föredrar att kunna betala på egen hand direkt i mobilen.
– Det är så roligt att en stor handlare som Jula nu ska testa självskanning med Swish. Jula ser, precis som oss, ett stort värde i att låta kunderna sköta hela köpet i Sveriges största betalapp, som idag används av 8,5 miljoner användare, säger Simon Nilsson, Head of B2B på Swish.
Rapport visar
En ny rapport från Swish visar att självbetjäning blir allt mer populärt.
– Rapporten visar att användningen av alla typer av självbetjäningslösningar, i såväl matbutiker som sällanköpsbutiker, har ökat under det senaste året, framhåller Swish.
– Mest populära är självutcheckningsstationerna, som vuxit från 58 procent till 67 procent i användning. Även användningen av butiksappar eller webbsidor blir allt vanligare, från 22 procent i fjol till 27 procent i år.
Har debatterats länge
Vd Urban Höglund menar att rapporten ger ett efterlängtat klargörande.
– Hela fenomenet självbetjäning har länge debatterats inom handeln. Teknik som strulat har fått skeptiker att göra motstånd, och på andra sidan finns de som lovordat utvecklingen, säger han.
– Det vår rapport visar är att vi nu, svart på vitt, verkligen kan se effekterna av självbetjäningens införande, i form av fler köp, nöjdare kunder och högre snittkvitto.
Foto: Jula
Text: Redaktionen