Journalist angripen – stor polisjakt

2023 04 25

Polisen jagar en känd våldsverkare som misstänks för en attack i Kungsbacka, utanför Göteborg.

Enligt uppgifter till GP har gärningsmannen hotat en journalist.

– Jag kan bekräfta att det stämmer, det är en journalist som har blivit utsatt för ett angrepp, säger journalistens chef till tidningen. 

Den misstänkte gärningsmannen är sedan tidigare en välkänd profil för polisen i Göteborgstrakten.

Han är tidigare dömd, bland annat för olaga hot, och förekommer under flera avsnitt i belastningsregistret, erfar GP.

Stor polisinsats

Efter händelsen inleddes en stor polisjakt. 

Flera polispatruller och en helikopter involverades under insatsen, men den misstänkte är fortfarande på fri fot.

Mannen är anhållen i sin frånvaro.

Han misstänks för bland annat olaga hot.

Enligt polisens bedömning ska mannen inte utgöra någon fara för allmänheten. 

– En sökinsats pågår, en förundersökning är inledd och polisen genomför även utredningsåtgärder, framhåller Anna Hammarbäck, presstalesperson vid polisregion Väst, i en notis.

”Angrepp mot demokratin”

Journalistens chef är mycket upprörd efter incidenten.

– Alla angrepp mot journalister är ett angrepp mot demokratin, det låter väldigt högtravande men så är det. Det finns goda skäl till att det finns en straffskärpande regel för det som polisen väljer att kalla demokratibrott, som det är när en journalist angrips. Det är oacceptabelt, säger chefen till GP.

Rånförsök

Polisen har även haft en hektisk kväll på andra håll i Sverige.

I Borlänge utsattes en livsmedelsbutik för ett rånförsök.

– En man kom in i butiken strax före klockan 18 och hotade personal med ett vasst föremål och uppgav att han ville ha kontanter och/eller varor, skriver polisen.

Mannen lyckades inte få med sig vare sig kontanter eller varor.

Han lyckades dock lämna matbutiken innan polisen anlände.

– Polisen har hållit förhör med vittnen till händelsen och har dessutom genomfört en del spårsäkring. En anmälan om försök till rån har upprättats. utredningsläget betecknas som gott, uppger myndigheten.

Ingen skadades i samband med brottet.

Arkivfoto: Polisen Linköping 

Text: Redaktionen


Bottenbetyg för nordiskt flygbolag – sämst i Europa

2025 07 16

Det finländska flygbolaget får bottenbetyg i en ny europeisk jämförelse av flygbolag.

I konsumentportalen Flightrights senaste rankning placerar sig Finnair på toppen bland Europas sämsta flygbolag – med ett sammanlagt betyg på 2,48 av 5.

Den lägsta poängen ligger i kategorin pålitlighet, där bolaget bara får 1,5 stjärnor. Kategorin mäter hur ofta flyg ställs in, försenas eller om passagerare nekas ombordstigning.

Flightright tittade även på betalningsbeteende och hur snabbt och smidigt bolagen hanterar krav på ersättning. Där fick Finnair betyget 3 av 5, vilket visar att det finns förbättringspotential.

Interna konflikter

Finnairs pålitlighet har påverkats kraftigt av interna konflikter. Bland annat har bolaget drabbats av arbetsmarknadstvister som lett till inställda flyg och stora förseningar.

Finnair har redovisat ett kraftigt försämrat resultat för årets första halvår, med förluster på över 50 miljoner euro.

Den negativa utvecklingen kopplas direkt till vårens omfattande strejker, där konflikter med både piloter och markpersonal lett till att över 1 300 flyg fått ställas in.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt till alla kunder som upplevt störningar i sina reseplaner på grund av arbetskonflikten, säger Finnairs vd Turkka Kuusisto i ett pressmeddelande.

I söndags nådde Finnair och fackförbundet Luftfartsunionen IAU en överenskommelse tillsammans med arbetsgivarorganisationen Palta, vilket innebär att strejkerna nu är avslutade.

Missnöjda resenärer ger låga betyg

Den tredje och sista kategorin, kundnöjdhet, baseras på enkäter där resenärer bedömer sin helhetsupplevelse. Där fick Finnair 2,94 av 5, ett resultat som drar ner helhetsindexet.

Medan Finnair hamnade i botten siktade Discover Airlines in sig på toppen med 3,33 i totalbetyg. Även lågprisjättarna Vueling och Ryanair hamnade lågt, men inte sämst.

Portal för resenärer 

Flightright som utfärdat rankningen är en portal som hjälper passagerare att utöva sina rättigheter och att hävda dem gentemot flygbolagen.

 – Som marknadsledare inom vårt segment är vi fast beslutna att se till att det alltid blir bevisat att man har rätt, menar de.

Finnair har ännu inte kommenterat resultatet offentligt.

Foto: G. Van der Walt

Text: Redaktionen


Kraftig varning för populärt färdmedel – fler behöver akutvård

2025 07 16

Allt fler unga skadas i olyckor på elsparkcykel.

Universitetssjukhuset i Linköping slår larm om en tydlig ökning av patienter efter olyckor med elsparkcyklar.

Enligt läkarchefen Maciej Wajda har antalet olyckor kopplade till elsparkcyklar ökat markant, särskilt under sommarmånaderna. Det handlar inte bara om lindriga skrubbsår.

– Vi ser allt från frakturer till skallskador. I vissa perioder kommer det in en till två skadade per dag, säger han till Corren.

Olyckorna drabbar inte bara de som kör – även fotgängare och cyklister råkar ut för kollisioner.

– Det är inte bara personer som själva har kört elsparkcykel som behöver akutvård, utan även människor som blivit påkörda eller kolliderat med någon, betonar Wajda.

Unga och berusade utgör majoriteten

Olycksstatistiken visar att det främst är unga mellan 15 och 25 år som hamnar på akuten. En bidragande orsak är berusning. Många har därför nedsatt omdöme när de ger sig ut på elsparkcykel sent på kvällen eller natten.

Sjukhuset efterlyser nu tydligare regler, förebyggande åtgärder och ökad medvetenhet för att minska antalet skador.

Regelverket för elsparkcykel

Enligt Transportstyrelsen räknas elsparkcyklar som cyklar så länge de inte går snabbare än 20 km/h och har en motoreffekt som inte överstiger 250 watt. I sådana fall gäller samma trafikregler som för vanliga cyklar.

I Sverige finns ingen lag som sätter en specifik åldersgräns för att köra elsparkcykel, men det rekommenderas att förare är minst 15 år gamla och har tillräcklig mognad samt förståelse för trafikregler.

Ny lag i Finland

I Finland har man tagit oron ett steg längre. Sedan den 17 juni 2025 gäller nya regler för elsparkcyklar. Nu måste man vara minst 15 år gammal för att köra elsparkcykel, oavsett om den är hyrd eller privatägd.

Den nya lagen, som undertecknats av Finlands president Alexander Stubb, inkluderar även en alkoholgräns på 0,5 promille – samma som för bilkörning.

Foto: S. Andrews

Text: Redaktionen