Jonas Sjöstedt: “Det är jag minst stolt över”

2024 04 27

Jonas Sjöstedt (V) förklarar nu vad han ångrar i sin politiska resa.

Det har nu gått några år sedan den tidigare V-ledaren Jonas Sjöstedt avsagt sig partiledarrollen för andra uppdrag.

När han blickar tillbaka är han mest stolt över att ha vunnit omröstningen om euron år 2003.

Det förklarar han i en intervju med Dagens Nyheter.

Det är han minst stolt över

Samtidigt förklarar Sjöstedt vad han är minst stolt över.

– Mitt motstånd mot Öresundsbron, det känns som att jag har väldigt svårt att samla ihop argumenten för det, säger han till DN.

24 år sedan

Då byggnationen av Öresundsförbindelsen inleddes 1995 riktades kritik av miljömässiga, ekonomiska och politiska skäl.

Som bekant byggdes förbindelsen i alla fall, och öppnade för 24 år sedan.

Under den senaste tiden har en allt högre trafik märkts av på bron.

– Pendlingen steg tydligt under årets första kvartal på Øresundsbron, förklarar Öresundsbron.

– Med i genomsnitt 5 276 passager per dag ökade pendlingstrafiken med 6,4 procent jämfört med samma period 2023. Øresundsbro Konsortiets resultat blev 298 miljoner DKK före värdeförändring, vilket är 8 miljoner DKK mer än det första kvartalet förra året.

“Rejäl uppsving”

Vd Linus Eriksson glädjer sig över utvecklingen.

– Dansk fritidstrafik fortsätter att öka från förra årets rekordnivåer, vilket förstärker bilden av ett stort danskt intresse för semestrar och shopping i närområdet, säger han.

– I kombination med att den svenska fritidstrafiken nu återhämtats något blir det en stark inledning för årets fritidstrafik.

Grön omställning

Även andelen så kallade gröna passager ökar på bron.

– Vi ser en stark och ihållande trend med allt fler gröna passager. Stigningen på 60 procent vittnar om en grön omställning på förbindelsen. Våra pendlarkunder går i bräschen eftersom andelen gröna passager är klart högst under morgonrusningen, säger Bengt Hergart, anläggningsdirektör på Øresundsbron.

– Vi bryr oss om såväl vårt eget som kundernas koldioxidutsläpp på förbindelsen. Men våra mätningar bidrar också till en generell lägesbild om den hållbara omställningen av biltrafiken.

Foto: Riksdagen

Text: Redaktionen


JUST NU: Trafikverket varnar – 3 000 kronor i böter om du blir påkommen

2025 07 14

Trafikverket har fått nog.

Ett livsfarligt problembeteende växer kraftigt.

Antalet incidenter med spårspring, det vill säga när folk olagligt korsar tågspår, har ökat med 50 procent på ett år.

Under 2024 rapporterades 20 148 obehöriga spåröverträdelser över hela landet, rapporterar TV4.

Nu har Trafikverket tröttnat och går ut med varning till allmänheten. 

Två meter höga stängsel har satts upp vid vissa spår. Men det är svårt att bygga bort incidenterna.

Istället måste beteende tförändras.

– Respektera järnvägen och sluta med spårspring. Var ute i god tid så du slipper stressa och använd de övergångar som är avsedda för att korsa spåren, säger Kimmo Luokka från Trafikverket till tv-kanalen.

3 000 kronor i böter

Sommaren är högsäsong för spårspringet.

Tidigare har Trafikverket vädjat till föräldrar att uppmana sina barn och ungdomar, som gått på sommarlov, att hålla sig undan från spåren.

– Jag vill uppmana föräldrar som bor i närheten av en järnväg att prata med sina barn om riskerna, sade  Rami Yones, regional direktör för Trafikverket, inför förra sommaren.

Förutom att beteendet är förenat med livsfara väntar också dryga böter för den som åker fast.

– Dyrt blir det också för den som blir påkommen. Vistas man i spårområdet riskerar man böter på 3 000 kronor, har Trafikverket tidigare deklarerat.

LÄS MER: Många bilägare får oväntad faktura – betala inte

Tusentals timmar försenade

Ytterligare en konsekvens av obehöriga i spåren är förseningar i tågtrafiken. Förra året sammanlagt med 3 200 timmar.

Även lokförare och annan tågpersonal slår nu larm om det ökade problemet.

Det här är något som blir vanligare i min vardag på tågnätet. Och det är inte kul att gå till jobbet och vara orolig för att man ska köra på någon som chansar och korsar spåret på platser där man inte ska, säger Siv Rönnholm, lokförare, till TV4.

LÄS MER: Tusentals anställda får lämna stor bilfabrik

Foto:

Text: Redaktionen


JUST NU: Stort larm om Icas egna varor – “det här är ingen slump”

2025 07 14

Mer kända märkesvaror riskerar att trängas undan av så kallade EMV, egna märkesvaror.

Det larmet har uttryckts av flera leverantörer.

Nu bekräftas misstankarna.

Icas egna varumärken “exponeras mer än motiverat sett till marknadsandelar", rapporterar Dagligvarunytt.

Samma sak gäller Willys och Coops egna varor.

"Ingen slump"

Fenomenet har granskats i en studie på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet.

Specifikt handlar det om vad som kallas för “shielding”, det vill säga att butiker lyfter fram EMV genom sin egen kontroll över butiksmiljön.

Överexponering av just EMV kunde noteras i 62 procent av 198 enskilda fall, enligt studien.

Konkret innebär det att kedjornas egna varor får mer utrymme i affärerna på bekostnad av leverantörernas märkesvaror, så kallade LMV.

Förutom att vi har kunnat bekräfta att shielding faktiskt förekommer, har vi också kunnat visa att överexponeringen av EMV i vissa fall är så pass omfattande att det sannolikt inte handlar om slumpen, framhåller mastersstudenterna Frida Lesniak och Greta Berzell, som ligger bakom studien, enligt Dagligvarunytt.

Påverkar kunderna

En slutsats som studiens författare drar är att LMV:s mindre utrymme kan få direkta konsekvenser i butikerna. Förutom att synligheten, försäljningen och förhandlingspositioner gentemot handeln kan försämras kan det även bli skillnad för kunderna.

– För konsumenterna kan en sådan utveckling leda till ett minskat utbud av varumärken och därmed en upplevd begränsning av valmöjligheterna, menar studenterna.

LÄS MER: Swedbank uppmanar – gör det här varje månad

"Katastrofal prisnivå"

Matjättarna har inte kommenterat det som framförs i den aktuella studien.

Utpekandet av kedjornas egna varor är dock inte nytt. Tidigare har det bland annat handlat om extrem prisökning på EMV, bland annat på Eldorado och Garant som säljs på Willys.

– Prisnivån på egna varumärken har gått upp katastrofalt, upp till hundra procent, sade Bo Sandelin, ansvarig för den oberoende butiken Matdax i Västerhaninge, till SR våren 2023.

"Uppenbara fördelar"

Förra året publicerade även Konkurrensverket en rapport i frågan. Ulf Johansson, även han verksam vid Ekonomihögskolan i Lund, drog då liknande slutsatser.

– Utvecklingen kring EMV har också konsekvenser ur ett konsumentperspektiv. Å ena sidan kan EMV innebära en minskning av varumärkesvariation i butikerna, men samtidigt en ökad variation i pris och produktsortiment, uppgav myndigheten i rapporten och tillade:

– Med EMV-lågpris bidrar handeln till lågprisalternativ för konsumenten. Det är uppenbart att handeln drar fördelar av EMV genom ökade vinster, vilket kan vara problematiskt sett ur konsumentperspektiv då högre marginaler indikerar bristande konkurrens på konsumentens bekostnad.

LÄS MER: Drog in 200 miljoner under pandemin – går nu i konkurs

Foto: ICA Gruppen

Text: Redaktionen