Jonas Sjöstedt: “Det är jag minst stolt över”
2024 04 27
Jonas Sjöstedt (V) förklarar nu vad han ångrar i sin politiska resa.
Det har nu gått några år sedan den tidigare V-ledaren Jonas Sjöstedt avsagt sig partiledarrollen för andra uppdrag.
När han blickar tillbaka är han mest stolt över att ha vunnit omröstningen om euron år 2003.
Det förklarar han i en intervju med Dagens Nyheter.
Det är han minst stolt över
Samtidigt förklarar Sjöstedt vad han är minst stolt över.
– Mitt motstånd mot Öresundsbron, det känns som att jag har väldigt svårt att samla ihop argumenten för det, säger han till DN.
24 år sedan
Då byggnationen av Öresundsförbindelsen inleddes 1995 riktades kritik av miljömässiga, ekonomiska och politiska skäl.
Som bekant byggdes förbindelsen i alla fall, och öppnade för 24 år sedan.
Under den senaste tiden har en allt högre trafik märkts av på bron.
– Pendlingen steg tydligt under årets första kvartal på Øresundsbron, förklarar Öresundsbron.
– Med i genomsnitt 5 276 passager per dag ökade pendlingstrafiken med 6,4 procent jämfört med samma period 2023. Øresundsbro Konsortiets resultat blev 298 miljoner DKK före värdeförändring, vilket är 8 miljoner DKK mer än det första kvartalet förra året.
“Rejäl uppsving”
Vd Linus Eriksson glädjer sig över utvecklingen.
– Dansk fritidstrafik fortsätter att öka från förra årets rekordnivåer, vilket förstärker bilden av ett stort danskt intresse för semestrar och shopping i närområdet, säger han.
– I kombination med att den svenska fritidstrafiken nu återhämtats något blir det en stark inledning för årets fritidstrafik.
Grön omställning
Även andelen så kallade gröna passager ökar på bron.
– Vi ser en stark och ihållande trend med allt fler gröna passager. Stigningen på 60 procent vittnar om en grön omställning på förbindelsen. Våra pendlarkunder går i bräschen eftersom andelen gröna passager är klart högst under morgonrusningen, säger Bengt Hergart, anläggningsdirektör på Øresundsbron.
– Vi bryr oss om såväl vårt eget som kundernas koldioxidutsläpp på förbindelsen. Men våra mätningar bidrar också till en generell lägesbild om den hållbara omställningen av biltrafiken.
Foto: Riksdagen
Text: Redaktionen