Joe Biden varnar: “Tiden håller på att ta slut”

2023 10 02

Läget är mycket brådskande om inte ett skräckscenario ska förverkligas i Ukraina.

Den varningen kommer direkt från Vita huset och USA:s president Joe Biden.

"Vill försäkra er"

Han talar specifikt om att tiden håller på att rinna ut för det amerikanska biståndet till Ukraina – och riktar en direkt uppmaning till kongressen att “sluta spela, börja jobba”.

– Jag vill försäkra våra amerikanska allierade, det amerikanska folket och folket i Ukraina att ni kan räkna med vårt stöd, sade Joe Biden i ett tal i helgen.

– Vi kommer inte att lämna er.

Direkt beroende

Talet kom efter att man i kongressen klubbat igenom en tillfällig uppgörelse i landets budget – detta för att undvika en federal nedstängning med start igår, söndag.

Demokraterna och Republikanerna har därmed köpt sig 45 dagar för att anta en ny budget, men det väcker samtidigt en kraftig oro i Ukraina som är direkt beroende av USA:s finansiering för att stå emot den ryska invasionen.

Tidigare har president Volodymyr Zelensky varnat för att det kan få allvarliga konsekvenser för Ukraina om USA minskar eller till och med slutar med sitt bistånd.

– Vi är naturligtvis oroade, för oss är detta krig bokstavligen verklighet varje dag, säger den ukrainska parlamentsledamoten Inna Sovsun till CNN.

Fruktar skräckscenario

Att Ukraina inte kan vinna kriget på egen hand utan hjälp utifrån är uppenbart.

Enligt USA-experten Jan Hallenberg, verksam vid Utrikespolitiska institutet, kan det amerikanska valet nästa år bli helt avgörande för Ukrainas framtid.

Framför allt har republikaner börjat vackla i att fortsätta stödja landet. 

– Det vore ett fruktansvärt avbräck för Ukraina om USA helt vänder på klacken, säger Jan Hallenberg till Svenska Dagbladet.

"Putin vinner i den meningen"

Samtidigt har två EU- och Natoländer, Slovakien och Polen, redan bestämt sig för att sluta skicka vapen till Ukraina.

Den förstnämnda efter att partiledaren för Smer, Robert Fico, ropat ut sig som segrare efter helgens val.

Enligt Jan Hallenberg är det tecken på att några av Ukrainas allierade börjar känna en trötthet i sitt stödjande.

– Ja, jag fruktar att Putin vinner i den meningen. Det skräckscenariot har blivit mer sannolikt på grund av utvecklingen vi har diskuterat nu, säger han.

Foto: President of Ukraine Office

Text: Redaktionen


Går i konkurs efter 106 år – efter dödsolyckan

2025 05 24

Ett Göteborgsbolag går i konkurs.

Det var under sommaren 2023 som en tragisk olycka inträffade vid nöjesparken Gröna Lund i Stockholm.

En 35-årig kvinna förlorade livet och flera skadades när berg-och dalbanan Jetline spårade ur.

En rättsprocess inleddes då mot bland annat Göteborgs Mekaniska Werkstad – som nu går i konkurs.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Går i konkurs

Göteborgs Mekaniska Werkstad – med anor från 1919 – krävs på miljoner för inblandning i dödsolyckan.

Åklagare lämnade förra året in en talan om grovt vållande till annans död, flera fall av grovt vållande till kroppsskada och framkallande av fara för annan mot Göteborgsbolaget.

Detta eftersom Göteborgs Mekaniska Werkstad på uppdrag av Mekosmos levererade en bärarm till nöjesparken.

Bärarmen knäcktes enligt TV4 vid dödsolyckan.

Inte på grund av rättsprocessen

Det ska dock enligt konkursförvaltaren inte vara på grund av rättsprocessen som bolaget går i konkurs – utan på grund av prissättningen.

Göteborgs tingsrätt har fattat beslut om konkurs och bolaget hade vid konkurstillfället 15 anställda.

Enligt de senast tillgängliga siffrorna hade bolaget en nettoomsättning på 17 227 000 kronor, och bokförda tillgångar på 9 402 000 kronor, uppger Konkurslistan

“Hade inte hänt”

Senior åklagare Christer B. Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål har sagt att dödsolyckan inte hade hänt om alla regler hade följts.

– I tivolianordningar ska alla delar vara säkra och det finns ett tydligt regelverk med svenska standarder att följa, har han sagt till SVT.

– Om företagen hade följt reglerna hade detta inte hänt.

Anlitades av Mekosmos

Tre företag misstänktes för brott efter dödsolyckan, däribland just Göteborgs Mekaniska Werkstad.

Underentreprenören Mekosmos ska utan Gröna Lunds vetskap ha anlitat Göteborgs Mekaniska Werkstad för produktion av bärarmarna.

Göteborgs Mekaniska Werkstads försvarsadvokat framhöll förra året att ”bolaget bestrider ansvar och motsätter sig därför att betala företagsbot.”

Det rapporterar SVT.

Foto: Gröna Lund

Text: Redaktionen


Ryska fartyg i Norge

2025 05 23

Fartyg som kopplas till Rysslands skuggflotta observeras regelbundet i norska vatten.

Nu riktar Malte Humpert, grundare av tankesmedjan The Arctic Institute och journalist vid den norska tidskriften High North News, skarp kritik mot sitt eget land.

– Norge tillhandahåller vapen och stöd till Ukraina, men när det gäller att införa sanktioner mot LNG-tankfartyg gör landet mindre än andra, säger han till Dagbladet. 

– Varför låta farliga fartyg, som Ryssland tjänar pengar på, stanna kvar i Norge? frågar sig journalisten.

Tillåts besöka hamnar

Humpert hänvisar bland annat till att Norge fortfarande tillåter fartygen att byta besättning och fylla på varor i norska hamnar.

Detta sker trots att EU enats om hårda sanktioner mot 342 fartyg som kopplas till den ryska skuggflottan.

Norge är förvisso inte med i EU, men Humpert menar att landet borde följa unionens exempel.

– Om det finns politisk vilja kan något göras åt det. Men Norge har inte gjort någonting och det ser inte bra ut.

Kraftfull markering från Storbritannien

Storbritannien, ett annat land som inte är med i EU, har infört mängder av sanktioner mot fartyg i den ryska skuggflottan.

För två veckor sedan presenterade Downing Street de ”kraftfullaste åtgärderna” hittills.

Läs mer här: Storbritannien slår till mot Ryssland – ”största någonsin”

Vill undvika sanktioner

Fartygen i den ryska skuggflottan seglar under falsk flagg för att undvika västvärldens sanktioner. Putinregimen använder i synnerhet skuggflottan för att transportera rysk olja till handelspartners.

Snittåldern på oljefartygen i den ryska skuggflottan har ökat från 8,9 till 16,6 år efter den ryska invasionen av Ukraina. EU-ledare har länge varnat för att fartygen kan orsaka olyckor med ödesdigra konsekvenser för miljön.

Enligt Malte Humpert är fartygen i skuggflottan ofta dåligt försäkrade och har vid flera tillfällen stängt av sina transpondrar, vilket innebär att de inte syns för andra fartyg.  

– Det är inte säkert, man måste veta var de befinner sig. Det har förekommit fall där fartyg har kolliderat eftersom de inte synts på andra fartygs radar, säger han till Dagbladet.

Foto: Jetiveri

Text: Redaktionen