29sep2025

Jens Stoltenberg varnar: “Donald Trump hade rätt”

2025 01 17

På måndag kommer Donald Trump att för andra gången invigas som ny president i USA.

Nu varnar Jens Stoltenberg, före detta generalsekreterare för Nato, för att demonisera den tillträdande presidenten.

Den tidigare Natochefen har själv blivit inbjuden och kommer att närvara när Trump installeras.

– Även om vi är oense om mycket betyder det inte att vi behöver uppfylla självuppfyllande profetior. Vi måste dock lyssna på Trumps nya administration, säger Jens Stoltenberg enligt Dagbladet.

– För även om vi kan vara oroliga för höjda tullar och klimat och annat så betyder det inte att allt de tycker är fel.

Stoltenberg: Trump hade rätt om fyra saker

Uppmaningen om att inte på förhand förkasta Donald Trump kom på den årskonferens som nyligen arrangerades av Næringslivets Hovedorganisasjon, NHO, Norges största intresseorganisation för företag.

Jens Stoltenberg uppmärksammade då fyra saker som han anser att 78-åringen hade rätt i under sin förra tid i Vita huset.

Jag är ingen konservativ republikan i USA, men jag tror att Trump hade rätt om de fyra sakerna, och vissa européer hade fel.

Stoltenbergs fyra punkter om Trump är följande:

– Hans viktigaste budskap på den tiden var att Europa måste satsa mer på försvaret. Det var rätt.

– Det andra han hade rätt i var att det var farligt att vara så beroende av rysk gas. Han hade rätt.

– Det tredje Trump sa var att vi måste förstå att Kinas tillväxt var en säkerhetspolitisk utmaning. Nato trodde inte det då, men hela Nato tycker det nu.

– För det fjärde, vilket kan vara förvånande för många, var det under Trump som Ukraina fick militärt stöd i form av vapen för första gången.

Bryter tystnaden om Grönland

Jens Stoltenberg avgick som Natochef i oktober förra året.

Han hade då varit generalsekreterare för alliansen i tio år. Nu ser Stoltenberg pessimistiskt på säkerhetsläget i världen.

På NHO-konferensen uttalade han sig även om Trumps uppmärksammade uttalanden om att kontrollera Grönland.

– Grönland är en del av kungariket Danmark, som är nära allierat med USA. De två länderna har varit det sedan Nato skapades 1949. Sedan har USA några frågor som de sysslar med i de norra regionerna, som också är viktiga för Nato. Jag är övertygad om att Danmark och USA kommer att hantera dessa frågor genom dialog och samtal.

LÄS MER: Sverige ger Jens Stoltenberg nytt jobb – ska slå till mot Ryssland

Foto: Nato

Text: Redaktionen


JUST NU: Alla partier överens – om samma sak

2025 10 20

En bred överenskommelse har slutits i svensk politik.

Samtliga riksdagspartier är överens ett nytt klimatmål. Det handlar om ett EU-anpassat klimatmål som fastslår att utsläppen från bland annat transporter, jordbruk och uppvärmning av hus ska minska med 60 procent 2030 jämfört med 2005.

Det nya målet är en liten skärpning jämfört med det tidigare målet, rapporterar TV4.

– Vi skärper en aning för att visa på riktningen. Det är en viktig signal, inte minst för näringslivet, Centerpartiets klimat- och energipolitiske talesperson Rickard Nordin till tv-kanalen.

”Förnybara drivmedel´” och ”miljöbilar”

EU-kommissionen har tidigare fastslagit att Sverige inte lever upp till sina klimatåtagande. I början av oktober meddelade kommissionen att man beslutat att väcka talan mot Sverige vid EU-domstolen, eftersom den svenska regeringen inte tagit fram tillräckliga åtgärder för att förenkla och förkorta tillståndsförfarandena för projekt för förnybar energi.

Trots utmaningarna bedömer Rickard Nordin att Sverige kan klara nationella och internationella klimatmål.

– Det handlar också om att se till att vi får mer produktion av förnybara drivmedel i Sverige. Det handlar om att se till att fler människor har råd att köpa miljöbil och självklart också om förnybar el, säger han till tv-kanalen.

LÄS MER: Sverige ställs inför rätta

FAKTA: Miljömålsberedningen

- Miljömålsberedningen inrättades av regeringen i juli 2010 för att nå bred politisk samsyn kring ett antal olika miljöfrågor.

- Beredningens uppgift är att föreslå hur miljökvalitetsmålen ska nås genom politiskt förankrade förslag till strategier med etappmål, styrmedel och åtgärder.

- Beredningen ska fokusera på frågor som kräver övergripande och långsiktiga politiska prioriteringar, dels där det finns behov av strukturella förändringar, dels avseende frågor av särskild betydelse som inte kan lösas på myndighetsnivå.

Källa: Sveriges miljömål

LÄS OCKSÅ: Myndighet har bytt logga – för tre miljoner kronor 

Text: Redaktionen


20 oktober 2025

Här är Sveriges ”sämsta” bredbandsbolag – över 2 miljoner kunder

2025 10 20

Missnöjet med landets bredbandsoperatörer ökar bland svenska kunder.  

Det visar den senaste kundnöjdhetsundersökningen från Svenskt Kvalitetsindex (SKI), som fastslår att kundnöjdheten bland både privat- och företagskunder har minskat kraftigt. I genomsnitt uppgår kundnöjdheten bland privatkunder till 65 procent – en minskning med hela 3 procentenheter jämfört med föregående år.

Bäst och sämst

Sämst i klassen är bredbandsjätten Tele2, som har över två miljoner privatkunder i Sverige. Bolaget får värdet 60,2 på indexet som mäts mellan 0-100 – där betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund, medan 60 eller mindre innebär att företaget har stora svårigheter att motivera kunder att stanna kvar.

Privatkunderna är mest nöjda med Ownit som toppar listan för andra året i rad. Bolaget får värdet 74,8, vilket är bäst av alla på listan.  

– Det känns otroligt inspirerande att se hur vårt långsiktiga arbete med kvalitet och enkelhet fortsätter att uppskattas. Vi vill att varje kund ska känna att de får en snabb, stabil och trygg uppkoppling utan krångel. Att vi nu får toppbetyg i alla kategorier visar att vi levererar på det löftet, säger Ownits marknadschef Erik Linde.

Servicen pekas ut

Att kundnöjdheten minskar i genomsnitt förklaras av att flera av bredbandsbolagens serviceaspekter får sämre omdömen än tidigare. I synnerhet handlar det om hur väl kunderna hålls informerade och hur kontakten upplevs.

– Vi ser att fler kunder haft kontakt med sin operatör, men betygen för dessa kontakter har sjunkit. Det tyder på att fler situationer kräver kontakt men att bemötandet och kommunikationen inte alltid möter förväntningarna, säger Johan Palmer, vd Svenskt Kvalitetsindex.

LÄS MER: Glädjebesked för hushållen: Kraftig nedgång på väg 

Hela listan

Här är hela listan på SKI:s uppmätta kundnöjdhet bland privatkunders bredbandsbolag. Över 75 innebär stark relation mellan företag och kund. Under 60 innebär att företaget inte kan räkna med att kunderna stannar kvar.

  1. Ownit (74,3)
  2. Bredband2 (70,2)
  3. Bahnhof (69,7)
  4. Övriga (67,0)
  5. Telia (65,1)
  6. Branschen (65,0)
  7. Telenor (64,4)
  8. 3 (62,5)
  9. Tele2 (60,2)

Källa: Svenskt Kvalitetsindex

LÄS OCKSÅ: Oväntad faktura skickas ut – betala inte

Foto: E. Ventur

Text: Redaktionen