JD Vance gick till hårt angrepp – mot Trumps politik

2025 04 04

JD Vance har tidigare gått till hårt angrepp mot Trumps tullpolitik.

Vicepresident JD Vance är en av Trump-administrationen mest framstående företrädare, och väldigt populär inom den så kallade MAGA-rörelsen.

Vance har gång på gång visat att han är Trumps linje trogen, vilket har bekräftats även i samband med Trumps tullbesked.

Men vicepresidenten har tidigare gått hårt åt Trumps tullpolitik.

”Kommer inte tillbaka”

Innan han anslöt sig till Trump-teamen var JD Vance en hård kritiker av tullar och protektionism, rapporterar CNN.

Frågan har aktualiserats efter Trumps besked på onsdagen om tullar mot ett 60-tal länder.

Mellan 2016 och 2019, under delar av Trumps första presidentperiod, gick Vance gång på gång till angrepp mot ”protektionistisk” handelspolitik.

Vance, som blev känd för allmänheten 2016 med boken ”Hillbilly Elegy”, menade att många jobb inom amerikansk tillverkningsindustri hade försvunnit för gott och att man inte kunde få tillbaka dem med hjälp av höga tullar.

– Så många av dessa jobb som har försvunnit från dessa områden kommer helt enkelt inte tillbaka. De har inte försvunnit så mycket på grund av globaliseringen eller för att de flyttas utomlands, sade Vance i en intervju 2017, enligt kanalen.

– De har till stor del försvunnit på grund av automatisering och på grund av ny teknisk förändring, menade han.

”Kan inte repeteras nog”

I vissa fall riktade Vance sin kritik direkt mot Donald Trump, enligt kanalen.

– Det kan inte repeteras nog: Om du är orolig för USA:s ekonomiska intressen, fokusera mer på automatisering/utbildning än handelsprotektionism, skrev Vance i en kommentar riktad mot Trumps politik 2017.

JD Vances syn på globaliseringen, och på Trump, började sedan förändras gradvis, men han höll länge fast vid att man bör omskola arbetare istället för att försöka rädda jobb som redan försvunnit.

Efter 2019 började Vances synsätt förändras, inte bara när det gäller handel.

Vance, som tidigare hade beskrivit sig som en ”never Trump guy”, blev allt mer positivt inställd till Trump. Han har i efterhand sagt att resultaten av Trumps första mandatperiod så småningom har fått honom att ändra synsätt, enligt kanalen.

Foto: Gage Skidmore

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Stora problem på Willys – tvingas stänga butiker

2025 05 15

Axfood upplever stora problem med betalningar i sina butiker just nu.

Just nu går det inte att betala kontaktlöst på varken Willys eller Hemköp.

Den svenska matjätten Axfood drabbas just nu av driftstörningar, och väljer därför nu att tillfälligt stänga vissa butiker.

Magnus Törnblom är pressansvarig på Willys. Han uppger att problemen ligger hos en underleverantör.

– Problemet ligger tidigare i kedjan, hos en leverantör som tillhandahåller vår betaltjänst, uppger Törnblom enligt Expressen.

“Jobbar så snabbt man kan”

Problemen ska dock bara gälla kontaktlösa betalningar, så kallade “blippbetalningar”.

Ännu finns heller ingen prognos för när problemen kan ha löst sig, rapporterar Aftonbladet.

Enligt tidningen arbetar man dock “så snabbt man kan” med att lösa strulet, samtidigt som man beklagar problemen.

Läs mer: Obehaglig upptäckt på Willys – bland grönsaker och bröd

Ännu en smäll för Hemköp

Enligt Barometern gäller problemen både för Willys- och Hemköpbutiker, vilka båda ägs av Axfood.

Detta innebär ytterligare en tuff smäll för Hemköp på senare tid. 

För bara några veckor sedan utnämndes nämligen butikens kundklubb till “Sveriges sämsta”, trots över två miljoner medlemmar.

– Vi fortsätter arbetet med att förbättra Klubb Hemköp och strävar så klart efter att bli ännu fler medlemmar, sade Joel Bergman, CRM-chef på Hemköpskedjan, i ett tidigare uttalande.

Läs också: Matjätte i botten – har “sämsta” kundklubben av alla

Foto: Axfood 

Text: Redaktionen