Jättesug efter oväntade Biltema-produkten – har sålt 11,5 miljoner
2025 08 08
Biltemas kanske mest hajpade produkt är varken bildelar eller verktyg.
Istället rör det sig om korv.
Den populära kedjan säljer stora mängder korv som marknadsförs under namnet "Biltemakörv".
Bolaget började sälja korven för ungefär sju år sedan – och det är klart och tydligt att kunderna uppskattar konceptet.
11,5 miljoner
Det var få som tänkte sig att korven skulle bli en sådan succé som det har blivit.
Marknadschef Johan Gerdevåg beskriver korven som “helig”.
Den beskrivningen motiveras av att Biltema säljer miljontals "Biltemakörvar”.
– På rullande tolv (månader, reds anm) handlar det i nuläget om ungefär 11,5 miljoner sålda korvar, säger Johan Gerdevåg till Market.
“Betyder allt”
Utöver själva korven säljer även Biltema olika klädesplagg med korvtryck, däribland strandhattar, badshorts, t-shirts och strumpor.
De som uppskattar korven har även etablerat en egen supportersida på Facebook med 12 000 följare.
– Korven betyder allt i den meningen att det är en del av vår identitet, fortsätter Gerdevåg.
– Den genererar så mycket engagemang bland våra målgrupper.
Korven kostar alltjämt fem kronor i Biltemas café.
Har flest varuhus
Norge är det land med flest Biltema-varuhus.
De har 68 varuhus runt om i landet, jämfört med Sveriges 62, Danmarks 19 och Finlands 17.
Det första varuhuset öppnade upp dörrarna redan år 1983, och Biltema har sedan dess expanderat med ytterligare 67 butiker.
I de norska varuhusen arbetar idag cirka 1700 anställda.
Biltema Norges huvudkontor är beläget i samma byggnad som varuhuset i Jessheim, en bit utanför Oslo.
Danmark och Finland
År 2002 öppnade det första Biltemavaruhuset i Danmark och i landet arbetar 600 anställda.
Finland fick sitt första Biltemavaruhus år 1985 och där arbetar 337 anställda.
Biltema Finlands huvudkontor ligger i samma byggnad som varuhuset i Helsingfors medan Biltema Danmark har sitt huvudkontor i samma byggnad som varuhuset i Slagelse.
Foto: Biltema
Text: Redaktionen