JÄTTEPROJEKT INLEDS: Kräver lika mycket el som halva Göteborg

2024 05 24

Volvos planerade battericellsfabrik i Mariestad ska stå klar 2030.

Det enorma bygget är en del i företagets ambition att vara helt elektriskt senast 2030 och att alla produkter, lösningar och tjänster ska vara klimatneutrala år 2040. 

– Att etablera tillverkning av battericeller i stor skala är också en bärande del av strategin att ställa om företaget, skapa förutsättningar för ytterligare tillväxt och ytterligare värdeskapande ur ett samhälleligt perspektiv, framhåller Volvo i ett uttalande.

Kräver enorma mängder el

Om hela den tillåtna ytan bebyggs kommer Volvos batterifabrik bli större än hela Skara sommarland. Byggnaden beräknas täcka en yta på 66 hektar. Enligt Volvo kommer det tillverkas uppemot 300 000 batterier om året i fabriken.

För att uppnå målet krävs det enorma mängder av el – lika mycket som halva Göteborg använder.

Det rapporterar SVT Nyheter med hänvisning elleverantören Ellevio som fått i uppdrag att förse fabriken med el. Under fyra år ska Ellevio förstärka och bygga ut elnätskapaciteten i Mariestad för att möjliggöra etablering av Volvos fabrik.

Jätteprojektet är igång

I dag, fredag, togs det första spadtaget för en ny kopplingsstation för el till batterifabriken.

–Det här projektet kommer bli vår enskilt största kund som vi har inom Ellevio. Effektmässigt motsvarar det ungefär hela Skaraborg eller halva Göteborg. Det är en jättestor anslutning, säger Tomas Brunzell, elnätschef Mellansverige Ellevio, till tv-kanalen.

Kommer öka succesivt

Vid full produktion beräknas battericellsfabriken behöva en effekt på 400 megawatt (MW). Utbyggnaden kommer att ske i tre steg, enligt Ellevio.

– Från 2028 beräknas de nya ledningarna finnas på plats och bygget av elnätsinfrastrukturen samt fabriken är klart. Fabrikens produktion och elbehov planeras att sedan öka succesivt fram till full kapacitet 2030, framhåller elleverantören på sin hemsida.

Fakta: Volvos battericellsfabrik

- Beräknas skapa 3 000 nya arbetstillfällen

- Byggstart är beräknad till 2025 och målet är full produktion 2030

- Battericellerna kommer monteras ihop till kompletta batterier för lastbilar, bussar och anläggningsmaskiner, i Skövde och på andra Volvoanläggningar i Europa

Källa: Mariestads kommun

Foto: Bilderboken

Text: Redaktionen


JUST NU: Storkedja i jätteskandal – 88 butiker i Sverige

2025 10 28

Färgjätten Flügger, som har 88 butiker i Sverige, skakas av ett stort avslöjande.

Trots sanktioner har 1 900 ton av kedjans målarfärg exporterats till Ryssland. Det avslöjar danska DR och estniska Delfi Meedia i en stor granskning.

Händelsen spåras till december 2022 – cirka nio månader efter Rysslands storskaliga invasion av Ukraina. 

Vid tidpunkten öppnade Flügger sin första butik i Estland. Butiken slog upp portarna i Narva, mindre än en kilometer från den ryska gränsen.

Tonvis av målarfärg transporterades mot regionen. Men slutdestinationen var inte butiken i Narva.

– Minst 1 900 ton färg – motsvarande runt 1,5 miljoner liter – transporterades i stället till det stora landet i öst – Ryssland, rapporterar DR med hänvisning till rysk tullinformation som identifierats via databasen ImportGenius.  

Enligt kanalen skulle mängden målarfärg kosta ett tresiffrigt miljonbelopp i danska butiker.

”Professionellt och systematiskt”

Skandalen har pågått under en längre tid.

Enligt granskningen exporterades färgen till Ryssland fram till oktober 2024.

– Det verkar som att det har funnits ett upplägg som har varit mycket professionellt och mycket systematiskt, säger Nicolaj Sivan Holst, professor i straffrätt vid Aarhus universitet, till DR. 

LÄS MER: Lavrov: Trump har ändrat sig ”radikalt” 

Kedjan svarar

Flügger har kommenterat avslöjandet.

– En eller flera distributörer har i strid med både samarbetsavtal och riktlinjer marknadsfört och sålt vidare Flügger-produkter till den ryska marknaden bakom vår rygg, framhåller färgjätten i en skriftlig kommentar till den danska public service-kanalen.

Vidare uppger företaget att man samarbetar med myndigheter som utreder ärendet.

LÄS OCKSÅ: Ryska börsen störtdyker

Foto: 

Text: Redaktionen


”Ingen annan utväg än döden” – historisk naturkatastrof i dag

2025 10 28

Orkanen Melissa är på väg mot Jamaica.

Den massiva stormen väntas bli den kraftfullaste som någonsin uppmätts på ön med vindhastigheter på 282 kilometer i timmen.

Amerikanska meteorologer varnar för "katastrofala och livshotande" konsekvenser, rapporterar BBC News.

– Den senaste rapporten från det USA-baserade National Hurricane Center (NHC) visar att Melissa är årets hittills starkaste storm, framhåller kanalen.

Flera dödsfall

Hittills har tre personer omkommit på Jamaica och ytterligare fyra dödsfall har rapporterats i Haiti och Dominikanska republiken.

Under tisdagen väntas orkanen intensifieras i styrka. Dessutom befaras Melissa ligga kvar länge över området, vilket kan leda till långvarigt skyfall och ökad risk för dödliga översvämningar och jordskred.

Stormfloder på fyra meter

Enligt FN:s Världsmeteorologiska organisation (WMO) står Jamaica inför en ”katastrofal situation”.

Hela 70 procent av landets befolkning bor nära havet och många hus är belägna på låg höjd över havet. Stora delar av befolkningen riskerar att drabbas av översvämningar, jordskred och stormfloder på upp till fyra meter, varnar WMO.

”Finns ingen annan utväg än döden”

På Haiti har tusentals människor evakuerats. I det våldsdrabbade landet befinner sig redan 1,3 miljoner människor på flykt.

Nu fruktar många döden.

– Om en orkan kommer ovanpå alla våra problem kommer vi helt enkelt att dö. Det finns ingen annan utväg än döden, säger den haitiska flyktingen Fortune Vital till Reuters.

LÄS MER: Lukasjenko fullständigt rasande: “Sinnessjukt” 

”Kommer att öka”

NHC-chefen Michael Brennan uppmanar samtliga jamaicaner att stanna inomhus.

– Gå inte ut när orkanens öga passerar ditt område. Melissas hastighet kommer att öka och ögat kommer att börja röra sig mycket snabbt över ön, säger han enligt BBC.

LÄS OCKSÅ: Kraftig kritik mot Ica Maxi – från Handels

Foto: J Mcarthur

Text: Redaktionen