JÄTTEPROJEKT INLEDS: Kräver lika mycket el som halva Göteborg
2024 05 24
Volvos planerade battericellsfabrik i Mariestad ska stå klar 2030.
Det enorma bygget är en del i företagets ambition att vara helt elektriskt senast 2030 och att alla produkter, lösningar och tjänster ska vara klimatneutrala år 2040.
– Att etablera tillverkning av battericeller i stor skala är också en bärande del av strategin att ställa om företaget, skapa förutsättningar för ytterligare tillväxt och ytterligare värdeskapande ur ett samhälleligt perspektiv, framhåller Volvo i ett uttalande.
Kräver enorma mängder el
Om hela den tillåtna ytan bebyggs kommer Volvos batterifabrik bli större än hela Skara sommarland. Byggnaden beräknas täcka en yta på 66 hektar. Enligt Volvo kommer det tillverkas uppemot 300 000 batterier om året i fabriken.
För att uppnå målet krävs det enorma mängder av el – lika mycket som halva Göteborg använder.
Det rapporterar SVT Nyheter med hänvisning elleverantören Ellevio som fått i uppdrag att förse fabriken med el. Under fyra år ska Ellevio förstärka och bygga ut elnätskapaciteten i Mariestad för att möjliggöra etablering av Volvos fabrik.
Jätteprojektet är igång
I dag, fredag, togs det första spadtaget för en ny kopplingsstation för el till batterifabriken.
–Det här projektet kommer bli vår enskilt största kund som vi har inom Ellevio. Effektmässigt motsvarar det ungefär hela Skaraborg eller halva Göteborg. Det är en jättestor anslutning, säger Tomas Brunzell, elnätschef Mellansverige Ellevio, till tv-kanalen.
Kommer öka succesivt
Vid full produktion beräknas battericellsfabriken behöva en effekt på 400 megawatt (MW). Utbyggnaden kommer att ske i tre steg, enligt Ellevio.
– Från 2028 beräknas de nya ledningarna finnas på plats och bygget av elnätsinfrastrukturen samt fabriken är klart. Fabrikens produktion och elbehov planeras att sedan öka succesivt fram till full kapacitet 2030, framhåller elleverantören på sin hemsida.
Fakta: Volvos battericellsfabrik
- Beräknas skapa 3 000 nya arbetstillfällen
- Byggstart är beräknad till 2025 och målet är full produktion 2030
- Battericellerna kommer monteras ihop till kompletta batterier för lastbilar, bussar och anläggningsmaskiner, i Skövde och på andra Volvoanläggningar i Europa
Källa: Mariestads kommun
Foto: Bilderboken
Text: Redaktionen