JÄTTEPROJEKT INLEDS: Kräver lika mycket el som halva Göteborg

2024 05 24

Volvos planerade battericellsfabrik i Mariestad ska stå klar 2030.

Det enorma bygget är en del i företagets ambition att vara helt elektriskt senast 2030 och att alla produkter, lösningar och tjänster ska vara klimatneutrala år 2040. 

– Att etablera tillverkning av battericeller i stor skala är också en bärande del av strategin att ställa om företaget, skapa förutsättningar för ytterligare tillväxt och ytterligare värdeskapande ur ett samhälleligt perspektiv, framhåller Volvo i ett uttalande.

Kräver enorma mängder el

Om hela den tillåtna ytan bebyggs kommer Volvos batterifabrik bli större än hela Skara sommarland. Byggnaden beräknas täcka en yta på 66 hektar. Enligt Volvo kommer det tillverkas uppemot 300 000 batterier om året i fabriken.

För att uppnå målet krävs det enorma mängder av el – lika mycket som halva Göteborg använder.

Det rapporterar SVT Nyheter med hänvisning elleverantören Ellevio som fått i uppdrag att förse fabriken med el. Under fyra år ska Ellevio förstärka och bygga ut elnätskapaciteten i Mariestad för att möjliggöra etablering av Volvos fabrik.

Jätteprojektet är igång

I dag, fredag, togs det första spadtaget för en ny kopplingsstation för el till batterifabriken.

–Det här projektet kommer bli vår enskilt största kund som vi har inom Ellevio. Effektmässigt motsvarar det ungefär hela Skaraborg eller halva Göteborg. Det är en jättestor anslutning, säger Tomas Brunzell, elnätschef Mellansverige Ellevio, till tv-kanalen.

Kommer öka succesivt

Vid full produktion beräknas battericellsfabriken behöva en effekt på 400 megawatt (MW). Utbyggnaden kommer att ske i tre steg, enligt Ellevio.

– Från 2028 beräknas de nya ledningarna finnas på plats och bygget av elnätsinfrastrukturen samt fabriken är klart. Fabrikens produktion och elbehov planeras att sedan öka succesivt fram till full kapacitet 2030, framhåller elleverantören på sin hemsida.

Fakta: Volvos battericellsfabrik

- Beräknas skapa 3 000 nya arbetstillfällen

- Byggstart är beräknad till 2025 och målet är full produktion 2030

- Battericellerna kommer monteras ihop till kompletta batterier för lastbilar, bussar och anläggningsmaskiner, i Skövde och på andra Volvoanläggningar i Europa

Källa: Mariestads kommun

Foto: Bilderboken

Text: Redaktionen


Nytt körkort lanseras i Sverige – första gången någonsin

2024 06 18

Förra veckan meddelade Digg – myndigheten för digital förvaltning – att en statlig e-legitimation ska införas i Sverige.

Den införs 2026 och kommer att vara ett fysiskt plastkort.

– Du lägger kortet mot telefonen, så läses den av trådlöst. Så det innebär att det blir enklare att hjälpa till exempel sin gamla mamma, berättade Lotta Hämäläinen, ansvarig på Digg, för SR Ekot.

Nu kommer ytterligare ett id-besked till svenska folket.

Ett förslag om en digital identitetsplånbok ska beredas i Regeringskansliet.

Det meddelar civilminister Erik Slottner (KD) på måndagen.

– Exempelvis kommer körkort, pass och utbildningsbevis kunna användas på ett säkert sätt i en digital plånbok.

– I stället för att ha körkortet i en plånbok i bakfickan så kommer det vara möjligt att ha det i mobilen. Regeringen välkomnar utredningens slutbetänkande och de förslag som lämnas, säger ministern.

Första gången någonsin

Regeringens besked innebär att det för första gången någonsin kommer bli möjligt att ladda ner sitt körkort digitalt. Därmed följer Sverige övriga nordiska länder. I Finland, Danmark, Norge och Island har det sedan några år tillbaka varit möjligt att ladda ner sitt körkort i mobilen och lämna det fysiska kortet hemma.  

Det är oklart när det digitala körkortet införs i Sverige, men regeringen uppger att förslaget om en digital identitetsplånbok är i "slutbetänkandet". 

Flera funktioner

Beskedet om ett digitalt körkort är en del av EU-kommissionens förslag till ändring av den så kallade eIDAS-förordningen. Förslaget innebär bland annat att varje medlemsstat ska utfärda en europeisk digital identitetsplånbok.

Den digitala identitetsplånboken ska kunna användas i flera fall, till exempel för att:

- använda offentliga tjänster för att t.ex. få personbevis och läkarintyg eller anmäla adressändringar

- öppna bankkonto

- göra sin inkomstdeklaration

- söka till universitet och högskolor i hemlandet eller i ett annat EU-land

- spara läkemedelsrecept som kan användas i ett annat EU-land

- styrka sin ålder

- hyra en bil med hjälp av ett digitalt körkort

- checka in på ett hotell.

Foto: W. Kei

Text: Redaktionen


Elmodellen ändras – prischock för ett elområde

2024 06 18

Ett elområde drabbas av prischock när elmodellen ändras.

En ny modell kommer att införas på den nordiska elmarknaden.

Det kommer att betyda högre elpriser för många svenskar.

Den nya modellen införs om några månader, rapporterar TV4.

Elpriset blir dyrare

Den nya modellen är en så kallad flödesberäkningsmodell.

Tanken är att den ska vara i linje med EU-förordningen, men den medför också att elpriset kommer att beräknas på ett nytt sätt.

Och många riskerar att drabbas negativt av förändringen.

– Det kommer att innebära att elpriset blir dyrare i Sverige som helhet, säger Elsklings affärsområdeschef, Åsa Hauer, till kanalen.

Ökning med 12 procent

Enligt siffror från Svenska kraftnät så skulle modellen ha medfört 12 procent högre elpriser i elområde 3, om den hade använts redan idag.

Boende i elområde 3 riskerar alltså att bli förlorare.

Och de är ganska många – elområde 3 är Sveriges största elområde.

Där ingår bland annat Stockholms län, Gotlands län, Södermanlands län, Värmlands län, Västmanlands län, samt Örebro, Uppsala och Östergötlands län.

Även delar av Kalmar, Jönköping, Hallands och Gävleborgs län samt Västra Götalands och Dalarnas län ingår i elområde 3.

Sex av tio drabbas

Många svenskar, bland annat i storstäderna Stockholm och Göteborg, riskerar alltså att få högre priser.

– Sex av tio svenskar bor i det här området, majoriteten kommer att drabbas av högre elpriser, säger Åsa Hauer till kanalen.

Samtidigt ser elområde 4 ut att bli vinnare – där kan priserna sjunka med 7 procent, enligt Svenska kraftnät.

Minskad risk för effektbrist

Samtidigt som elpriset väntas stiga så sjunker risken för effektbrist kommande vintrar.

– Prognosen för eventuell effektbrist – att inte elen räcker – under kommande fyra vintrar ser något bättre ut än bedömningen Svenska kraftnät gjorde för ett år sedan, enligt Svenska kraftnät.

Detta beror bland annat på att elanvändningen väntas öka i långsammare takt och att utbyggnaden av stamnätet ger ökad överföringskapacitet från norr till söder, uppger organisationen.

Foto: Tomas Ärlemo Svenska Kraftnät

Text: Redaktionen