Jättekris för biljätten – stoppar produktion av ännu en bil

2024 10 18

Krisen för biljätten Stellantis fördjupas nu.

Att bilbranschen har det tufft är nästintill allmän kännedom.

En av giganterna som har det allra svårast just nu är Stellantis, som äger bland annat Alfa Romeo, Fiat, Maserati, Opel och Peugeot.

Biljätten har redan stoppat produktionen av två Maserati-modeller och Fiat 500e.

Nu gör man detsamma med Fiat Panda, rapporterar Teknikens värld.

Därför stoppar man

Anledningen till produktionsstoppet ska vara försvagad försäljning.

Uppgifterna kommer samtidigt som Stellantis försäljning rasar i såväl Nordamerika som Europa.

Stoppet kommer att gälla åtminstone i november månad, men kan förlängas beroende på hur situationen utvecklas.

Är i kris

Stellantis är i kris och den svala bilmarknaden slår hårt mot jätten.

Det syns i deras senaste kvartalsrapport.

– Koncernens leveranser under de tre månader som slutade den 30 september 2024 motsvarar en minskning med 20 procent jämfört med samma period 2023, framhåller bolaget.

– Nedgången i leveranser var större än den underliggande försäljningsnedgången under perioden på cirka 15 procent, på grund av de tillfälliga effekterna av förändringar i vår produktportfölj och återförsäljarnas initiativ för att minska lagernivåerna.

Nordamerika och Europa

I rapporten framgår även att Stellantis har problem i både Europa och Nordamerika.

– I Nordamerika minskade leveranserna med cirka 170 tusen enheter. I Europa var leveranserna från våra fabriker cirka 100 tusen enheter lägre än föregående år.

Inte bara Stellantis

Det är dock inte bara Stellantis som drabbas av problem.

Under det senaste halvåret har flera bilhandlare och försäljare fått stora svårigheter och en del har tvingats gå i konkurs.

Biljättarna sätter sitt hopp till kommande räntesänkningar i Sverige, USA och Europa.

Det är någonting som skulle kunna ge konsumenterna möjlighet att köpa bilar i större utsträckning och spendera mer pengar.

I takt med att inflationstakten dämpas över världen så pekar det mesta på att ytterligare räntesänkningar är att vänta.

Foto: M. Ferrero

Text: Redaktionen


Utdött rovdjur på väg att väckas till liv – forskare förtvivlade

2024 10 18

Vetenskapen uppges vara nära ett kontroversiellt genombrott.

Den tasmanska tigern, formellt kallat pungvargen, förklarades officiellt utrotad på 1930-talet.  

Nu är den australiska köttätaren på väg att väckas till liv igen.   

Detta efter att ett team av amerikanska och australiensiska forskare hävdar att man gjort en rad vetenskapliga genombrott på området, rapporterar Sky News.   

Pungvargen, även kallad tasmansk tiger eller "thylacine". Foto: E.J. Keller.

"99,9 procent korrekt" 

Bakom forskningen står det USA-baserade företaget Colossal Biosciences, som tidigare även meddelat att man planerar att få tillbaka mammuten och dronten från de döda.  

Från ett 108 år gammalt exemplar bevarat i alkohol på ett museum i Melbourne har forskarna extraherat en DNA-sekvens från djuret som de hävdar är 99,9 procent samma som originalet.

– Med denna nya resurs i handen kommer vi att kunna avgöra vad en pungvarg kan smaka, vad den kunde lukta, vilket typ av syn den hade och till och med hur dess hjärna fungerade, säger professor Andrew Pask från University of Melbourne, som är en av forskarna inblandade i projektet, till tv-kanalen.

Odlat i ett labb

De nya pungvargsproverna beskrivs som “de bäst bevarade antika exemplaren teamet har arbetat med”.

Men att ha tillgång till djurets gener är bara ett steg mot att återuppliva den tasmanska tigern.

Colossal använder genrederingstekniker för att ändra arvsmassan hos pungvargens närmaste släkting – den fettsvansade pungmusen som är stor som en hamster.

Enligt forskarna har man genomfört över 300 pungvargshärledda genetiska “ändringar” av pungmusceller som odlats i ett labb.

Man har även lärt sig hur man framkallar ägglossning i det lilla hamsterliknande djuret och odlat dess embryon utanför livmodern.

Forskare förtvivlade

Försöken att återuppliva pungvargen har inte gått utan kritik.

Många naturvårdare hävdar att alla de miljontals dollar som investerats av företag som Colossal istället borde användas för att bevara livsmiljöerna för djur som för närvarande riskerar utrotning.

Det inkluderar exempelvis en femtedel av Australiens inhemska däggdjur.

Andra menar att det är oetiskt att väcka liv i ett sedan länge utdött djur till en livsmiljö som är så kraftigt försämrad av mänsklig aktivitet. 

En del forskare pekar också på att det rent tekniskt är för svårt att genomföra. 

Pungvargen klassades formellt som utrotad 1936. Genom åren har det förekommit rapporter om folk som sett djuret även efteråt, men utan konkreta bevis.

Foto: C. Stark

Text: Redaktionen


Motorcykelföretag i konkurs

2024 10 17

Ett MC-företag som tillverkade eldrivna motorcyklar tackar för sig.

Det är fortsatt tungt i fordonsbranschen.

På torsdagen kommer besked om att det italienska motorcykelföretaget Energica, som tillverkade eldrivna motorcyklar, går i konkurs.

Det rapporterar Carup.

Syntes hos Jay Leno

Energica grundades 2010 och har fått stor uppmärksamhet under åren.

Bland annat syntes företagets produkter i den amerikanska tv-profilen Jay Lenos garage.

En rad olika problem för produktionen av elmotorcyklar, som förefaller mer utmanande än för elbilar, har nu fällt företaget som kommer att auktionera ut sin verksamhet.

Marknaden svag

Den svaga internationella fordonsmarknaden har även ställt till det för Energica, som det amerikanska företaget Ideanomics gick in i.

– I mars 2022 slutförde Ideanomics framgångsrikt ett frivilligt uppköpserbjudande, vilket gjorde det möjligt för aktieägarna att omvandla bolaget till en privat enhet, vilket gjorde det mer fritt och flexibelt i hanteringen av finansiering och flexibelt i sin tillväxt, framhåller Energica i ett pressmeddelande.

– Den efterföljande krisen på elmarknaden och nedgången i sektorns investeringar påverkade dock Ideanomics och äventyrade följaktligen Energicas investeringsmöjligheter.

“Går inte längre”

Energica fortsätter.

– Trots ledningens ansträngningar att aktivt och i stor utsträckning söka efter nya investerare - alltid i syfte att bevara fortsatt drift i borgenärernas bästa intresse - har det under de senaste timmarna blivit tydligt att dessa alternativa möjligheter inte längre är genomförbara.

– Det ger inte bolaget något annat val än att besluta om att inleda en konkurslikvidation, vilket möjliggör återbetalning av borgenärer i den utsträckning det är möjligt från likvidationsintäkterna och enligt pari passu-regeln och prioritetsordningen.

Fortsatt tufft

Det är som bekant fortsatt tufft på fordonsmarknaden och Energica är sannerligen inte det enda företaget som har tvingats kasta in handduken.

Många branschaktörer sätter stort hopp till kommande räntesänkningar som någonting som kan få fart på marknaden och investeringarna igen.

Foto: G. Coolen

Text: Redaktionen