Jättekris för biljätten – stoppar produktion av ännu en bil

2024 10 18

Krisen för biljätten Stellantis fördjupas nu.

Att bilbranschen har det tufft är nästintill allmän kännedom.

En av giganterna som har det allra svårast just nu är Stellantis, som äger bland annat Alfa Romeo, Fiat, Maserati, Opel och Peugeot.

Biljätten har redan stoppat produktionen av två Maserati-modeller och Fiat 500e.

Nu gör man detsamma med Fiat Panda, rapporterar Teknikens värld.

Därför stoppar man

Anledningen till produktionsstoppet ska vara försvagad försäljning.

Uppgifterna kommer samtidigt som Stellantis försäljning rasar i såväl Nordamerika som Europa.

Stoppet kommer att gälla åtminstone i november månad, men kan förlängas beroende på hur situationen utvecklas.

Är i kris

Stellantis är i kris och den svala bilmarknaden slår hårt mot jätten.

Det syns i deras senaste kvartalsrapport.

– Koncernens leveranser under de tre månader som slutade den 30 september 2024 motsvarar en minskning med 20 procent jämfört med samma period 2023, framhåller bolaget.

– Nedgången i leveranser var större än den underliggande försäljningsnedgången under perioden på cirka 15 procent, på grund av de tillfälliga effekterna av förändringar i vår produktportfölj och återförsäljarnas initiativ för att minska lagernivåerna.

Nordamerika och Europa

I rapporten framgår även att Stellantis har problem i både Europa och Nordamerika.

– I Nordamerika minskade leveranserna med cirka 170 tusen enheter. I Europa var leveranserna från våra fabriker cirka 100 tusen enheter lägre än föregående år.

Inte bara Stellantis

Det är dock inte bara Stellantis som drabbas av problem.

Under det senaste halvåret har flera bilhandlare och försäljare fått stora svårigheter och en del har tvingats gå i konkurs.

Biljättarna sätter sitt hopp till kommande räntesänkningar i Sverige, USA och Europa.

Det är någonting som skulle kunna ge konsumenterna möjlighet att köpa bilar i större utsträckning och spendera mer pengar.

I takt med att inflationstakten dämpas över världen så pekar det mesta på att ytterligare räntesänkningar är att vänta.

Foto: M. Ferrero

Text: Redaktionen


Ostmärke i konkurs – sålde på Ica och Coop

2024 11 15

Ett svenskt ostföretag går nu under.

Under det senaste åren har många bolag i olika branscher fått det tufft.

På grund av de snabba räntehöjningarna från Riksbanken har företag i bland annat restaurangbranschen och fastighetssegmentet konkursat.

Även i livsmedelsbranschen har många fått det svårt - det senaste i raden är ostföretaget Ockelbo ost som nu går i konkurs.

Det rapporterar Sveriges Radio.

Har försökt

Ockelbo ost har flera gånger försökt rädda verksamheten - men nu är det över.

Konkursförvaltaren Henric Schef förklarar:

– Man har haft en tung ekonomisk utveckling under flera års tid och tappat större kunder, säger han till SR.

12 anställda berörs

Totalt 12 anställda berörs av konkursen.

Enligt Arbetarbladet har de anställdas löner inte betalats ut för oktober månad.

Ockelbo ost har enligt Nu.se sålt ostar på Ica och Coop och länge varit ett uppskattat ostmärke.

Efter 24 år

Ockelbo Ost var beläget i Ockelbo 4,7 mil nordväst om Gävle och 3,3 mil norr om Sandviken. 

Företaget grundades år 2000 och sålde till en början ost under namnet Ostpacken. Företaget växte årligen och hade kapacitet att leverera ost i hela Sverige. 

De producerade flera populära ostar som har sålts i matbutiker runt om i landet - däribland Ockelbo röd, Ockelbo blå och Ockelbo svart.

Ljusare tider framöver

Det har som bekant varit ett par oerhört tuffa år för svensk ekonomi.

Mängder av företag har gått i konkurs och många har tvingats lämna sina jobb i flera olika branscher.

Räntehöjningarna har slagit hårt, men inflationstakten har till slut lugnat sig och Riksbanken är i full gång med räntesänkningar.

Ekonomiska bedömare pekar på att ännu fler räntesänkningar är att vänta, någonting som kommer att gynna såväl hushåll med bolån som företag som har haft det kämpigt.

Statsminister Ulf Kristersson (M) och finansminister Elisabeth Svantesson (M) har tidigare aviserat att Sverige nu lägger om finanspolitiken till att vara inriktad på tillväxt och utveckling snarare än inflationsbekämpning.

Foto: Ö. Örtel resp Ica resp Coop

Text: redaktionen


Larm från Ryssland – 26 procent av en hel bransch kan gå under

2024 11 14

Den ryska flygbranschen står inför enorma utmaningar.

Vladimir Putin har erkänt att den ryska ekonomin står inför vissa utmaningar.

Avsaknad av tillräckligt många arbetare och stigande räntor har blivit ett problem.

Samtidigt finns det större utmaningar i vissa branscher än i andra.

30 ryska flygbolag

På onsdagen kommer uppgifter om att den ryska flygbranschen har stora problem.

Den ryska tidningen Izvestia rapporterar att så många som 30 ryska flygbolag kan gå i konkurs under 2025 - vilket motsvarar 26 procent av landets passagerartrafik.

Det rapporterar Kyiv Independent.

Sanktionerna slår hårt

Sedan inledningen av Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina har många västerländska länder infört omfattande sanktioner mot Ryssland.

Flygbranschen har påverkats kraftigt.

– Ett trettiotal ryska flygbolag, som står för 26 procent av den inhemska passagerartrafiken, kan komma att gå i konkurs under 2025, uppger Kyiv Independent.

– Sedan den fullskaliga invasionen började, infördes västerländska sanktioner mot de flesta ryska flygbolag. Som ett resultat av detta slutade flera branschaktörer 2022 att göra leasingbetalningar.

De ryska flygbolagen befarar att deras ekonomiska situation kommer att försämras och att deras operatörscertifikat kommer att återkallas på grund av ackumulerade skulder för leasing av utländska flygplan.

Medger problem

Vladimir Putin medger att det finns vissa utmaningar i den ryska ekonomin.

– Svårigheter och obalanser kvarstår i ekonomin, har han sagt enligt Newsweek.

Rysslands ekonomiska tillväxt har drivits på av rekordhöga militärutgifter, men bristen på arbetskraft, som förvärrats av truppförluster i Ukraina och kompetensflykt av dem som undvikit värnplikten, har drivit på inflationen, som centralbanken har försökt dämpa med höjda räntor.

Ökade kostnader

Marknadsanalytikern Grzegorz Drozdz har uttalat sig om situationen.

– Dessa höjningar har avsevärt ökat kostnaden för nya lån och lån med rörlig ränta. Den ryska rubeln fortsätter att försvagas trots höga realräntor.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen