Jättebesked från Lidl

2023 06 23

Lidl växer så det knakar på den svenska marknaden.

Det visar butikskedjans senaste bokslut.

Mellan 1 mars 2022 och 28 februari 2023 ökade Lidl omsättningen rejält.

Nettoomsättningen ökade med 2,5 miljarder kronor – från 14,2 miljarder kronor till 16,7 miljarder.

Det är en ökning med 18 procent på årsbasis.

”Ett gott betyg”

–  2022/23 hade vi den största ökningen av omsättning på åtta år. Vi fördubblade vår tillväxttakt i jämförelse med förra året. Och växer betydligt snabbare än övriga marknaden.

– Det visar att konsumenterna uppskattar vårt arbete att erbjuda mat av högsta kvalitet till branschen bästa pris och är samtidigt ett gott betyg till våra medarbetare och vår affärsmodell, säger Jakob Josefsson, Sverigechef på Lidl.

Förändrat köpbeteende

Den nya noteringen innebär att Lidl har växt snabbare än andra aktörer på marknaden i sex år i följd. Omsättningen har fördubblats på sju år.

Bakom framgången ligger en stor förändring hos svenska konsumenter.  

I takt med att inflationen har stigit har Lidl blivit den stora vinnaren bland Sveriges matbutiker.

Svenska konsumenter har förändrat sitt köpbeteende, vilket har gynnat lågpriskedjan.  

Lidl Sverige växer mer än två gånger snabbare än marknaden i övrigt, det vill säga 18 procent jämfört med 6,8 procent.

”Har accelererat”

– Den trend som vi sett under de senaste åren där fler konsumenter bryter sina vanor och rutiner har accelererat under hösten och vintern. Vi har under de senaste månaderna sett en fantastisk tillströmning av nya kunder till våra butiker. Vårt initiativ för att dämpa prisökningarna och bidra till ett minskat tryck på de svenska hushållens plånböcker togs emot väl, säger Jakob Josefsson.

Vidare uppger han att Lidl har en tydlig ambition.

Butikskedjan vill bli ännu större i Sverige.

Nyligen publicerade Lidl en lista med 91 städer där de önskar att etablera sig under de kommande åren.

Det långsiktiga målet är att det ska finnas 300 Lidl-butiker i Sverige.  

Text: Redaktionen


Populär snabbmatskedja till Sverige

2024 05 07

Mitt i konkursvågen ska en ny snabbmatskedja etablera sig i Sverige.

Amerikanska Five Guys gör en svensk storsatsning.

Kedjan, som säljer hamburgare, varmkorvar och smörgåsar, planerar att öppna tio restauranger i Sverige inom fem år. Den första ska slå upp portarna i Stockholm under 2024.

Bakom storsatsningen står entreprenören Noel Abdayem. I ett första steg investerar han cirka 50 miljoner kronor i projektet via sitt investmentbolag NCPA Capital, rapporterar Di.

– Jag är själv en lojal kund till Five Guys sedan många år tillbaka. Varje gång jag åker till USA, Dubai eller England har jag passat på att besöka en, säger entreprenören till tidningen.

Tusentals restauranger

Den första Five Guys-restaurangen slog upp dörrarna 1986 i Arlington i Virginia.

I dag har snabbmatskedjan över 1 700 restauranger i flera länder, däribland USA, Frankrike, Irland, Dubai, Qatar, Storbritannien, Tyskland och Österrike.

Dessutom är ytterligare 1 400 restauranger på väg att lanseras.

Strikt koncept – måste följas

Five Guys specialitet är hamburgare som lagas från grunden med färska råvaror. Burgarna serveras vanligtvis med pommes frites som tillagats i jordnötsolja.

– Vi använder bara färsk nötfärs och vi använder bara jordnötsolja, framhåller kedjan på sin hemsida.

Det strikta reglerna innebär att varken kyckling eller veganska alternativ kommer finnas på menyn.

– Det blir bara köttburgare, pommes och shakes. Du får inte ändra en millimeter på konceptet, säger Noel Abdayem till Di och berättar att det även råder hårda krav på att använda samma ingredienser, i såväl USA som i Sverige.

– Vi måste starta ett bageri och kan inte bygga upp en meny utifrån lokala leverantörer.

Fakta: Five Guys

- Grundades av  Jerry och Janie Murrell 1986. Namnet ”Five Guys” togs med anledning av familjen Murrels fem manliga medlemmar

- Har cirka 15 000 anställda

- Huvudkontoret finns i Virgina, USA

Foto: S. Saleem resp M. Heil

Text: Redaktionen


BEKRÄFTAT: Tung smäll för hushåll med fjärrvärme

2024 05 06

Många hushåll med fjärrvärme har tvingats betala höga avgifter på grund av bristande konkurrens på marknaden.

Det fastslår Konkurrensverket i en ny granskning.

Efter att Fastighetsägarna Syd anmälde eljätten Eon för missbruk av dominerande ställning på fjärrvärmemarknaden i januari 2022 inledde Konkurrensverket en granskning.

Nu slår myndigheten fast att  fjärrvärmeföretagen möter svag konkurrens, vilket riskerar att leda till höga priser. Det går inte att utesluta att fjärrvärmemarknaden ”i stort kan kännetecknas av oskäliga priser”, konstaterar Konkurrensverket och vänder sig till regeringen.  

– För att skydda kunderna från höga fjärrvärmepriser rekommenderar Konkurrensverket att regeringen utreder behovet av reglering på fjärrvärmemarknaden, säger Konkurrensverkets generaldirektör Rikard Jermsten i ett uttalande.

”Monopolmarknad”

Branschorganisationen Fastighetsägarna välkomnar Konkurrensverkets besked.

– Konkurrensverket slår fast att fjärrvärmemarknaden är en monopolmarknad. Därför kommer vi enträget fortsätta arbeta för att stärka kundskyddet och öka konkurrensen på fjärrvärmemarknaden, säger Magnus Hulthe Andersson, näringspolitiskt ansvarig, Fastighetsägarna Syd.

Hulthe Andersson efterlyser kraftfullare åtgärder mot aktörer som dominerar marknaden.

–  Det behövs nya och kraftfullare instanser att vända sig till vid upplevd missbrukande av ställning. Dessutom behöver transparensen öka genom att begränsa antalet prissättningsmodeller på fjärrvärmemarknaden.

Hälften av alla bostäder

Mer än hälften av alla bostäder och lokaler i Sverige värms med fjärrvärme.

Fjärrvärme är därmed den vanligaste uppvärmningsformen bland svenska hushåll.

– Bland flerfamiljshus är andelen omkring 90 procent, medan den är något lägre för lokaler och lägst för småhus, skriver branschorganisationen Energiföretagen på sin hemsida.

Trots bristande marknadskonkurrens finns det fördelar med att välja fjärrvärme. Energimyndigheten nämner följande saker:

  • Fjärrvärmen är enkel att använda, du slipper arbeta med en panna, du slipper sota och elda och fylla på bränsle.
  • Fjärrvärme är ofta billigare än olja och el.
  • Fjärrvärmeverken använder ofta förnybar energi.

Foto: Devon MacKay resp Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen