INVANDRINGEN: M och SD på kollisionskurs

2023 04 16

De två största partierna i Sveriges regeringsunderlag har helt olika uppfattning om EU:s nya migrationspolitik som kan komma att beslutas senare i år.

EU inleder just nu de sista förhandlingarna om en ny migrationspolitik. Moderaten Tomas Tobé ser EU-parlamentets  förslag som något positivt och historiskt, men hans kollega Sverigedemokraten Charlie Weimers håller inte med.  

Jag har svårt att se varför Sverigedemokraterna vill motarbeta den europeiska migrationspolitiken som kommer att vara mer fungerande och hållbar, framhåller Tomas Tobé. 

Moderaterna i centrum  

Moderaterna menar att den europeiska invandringspolitiken behöver ha mer ordning och reda, med starkare kontroll av yttre gränser.  

Sverigedemokraterna hävdar å sin sida att den nya migrationspakten är ett sätt för Moderaterna att hamna i centrum under det svenska ordförandeskapet.  

– Idag kritiserar jag statsministern för att regeringen och Moderaterna prioriterar små kortsiktiga vinster under EU-ordförandeskapet framför Sveriges långsiktiga nationella intresse, anser Charlie Weimers.  

Parallell till Löfven  

Sverigedemokraterna drar en parallell mellan Ulf Kristersson och Stefan Löfven.

Weimers menar att Löfven fattade ett beslut under EU-toppmötet i Göteborg 2017 som framställdes som en positiv vinst. Däremot blev resultatet ett hot mot den svenska arbetsmarknadsmodellen.  

EU-kommissionen och stora medlemsstater kräver att Kristersson skall finna en europeisk lösning på migrationsproblemen och ett otal andra frågor. Kristersson har inte haft ork att lyfta blicken och tänka strategiskt, hävdar Charlie Weimers. 

Flytta asylprocessen  

Däremot ställer sig Moderaterna inte helt emot SD:s förslag om migrationspolitiken. 

– Den enda egna lösning Weimers presenterar handlar om att förlägga asylprocessen till tredjeland, utanför Europa. Det är varken ett nytt eller ointressant förslag, och är något som säkert kommer att finnas med i fortsatta diskussioner framåt, påpekar Tomas Tobé i en replik i SvD.  

Planerar röstkupp 

Beslutet om EU:s nya migrationspakt antogs i slutet av mars. På måndag kommer plenum rösta om förhandlingsmandat. För att stoppa beslutet planerar Weimers att försöka få till en röstkupp.  

Om 10 procent av EU-parlamentarikerna ifrågasätter förhandlingsmandatet vid omröstningen så krävs det en ny omröstning längre fram.

– Det är oacceptabelt och strider helt mot regeringens mandat för en restriktiv migrationspolitik. Sverige­demokraterna förväntar sig att regeringen agerar kraftfullt för att stoppa detta kostsamma och ogenomtänkta förslag, framhåller Charlie Weimers i SvD.  

Foto: A. Lallemand

Text: Redaktionen


13okt2025

UPPGIFTER: Svenska vapenleveranser till Ukraina kan stoppas

2025 10 13

Vapenleveranser från Sverige till Ukraina hotas.

Sedan Rysslands invasion av Ukraina 2022 har Sverige bidragit med militärt stöd till ukrainarna.

I första skedet levererades skyddsutrustning.

Sedan har också stridsvagnar, avancerade vapensystem och ammunition skickats till de försvarande trupperna.

– Det totala värdet av Sveriges militära stöd till Ukraina är cirka 90 miljarder kronor, uppger den svenska regeringen.

Vapenleveranser kan stoppas

Nu har det uppstått ett hot mot framtida vapenleveranser.

Det handlar om ett miljötillstånd för provskjutningar på Bofors Test Center i Karlskoga.

Processen kring tillståndet drar ut på tiden, vilket kan stoppa bland annat Saabs tester på anläggningen.

– Det riskerar att leda till en flaskhals för europeisk försvarsindustri, säger skjutfältets vd Anders Hultman, till Di.

I värsta fall gör också den utdragna processen att de svenska leveranserna till Ukraina stoppas upp, uppger tidningen.

Miljötillståndet

Skjutfältets ansökan till Länsstyrelsen handlar om behovet att utöka antalet provskjutningar på området, från dagens 25 000 till 75 000 skott per år.

Liknande tillståndsprocesser tar ofta lång tid.

– Vi skulle egentligen behöva ha tillstånd redan nu, säger Anders Hultman, till Nerikes Allehanda.

Läs också: Succé för Ukraina – ökning med 48 procent

Flaskhals redan 2024

Som ett resultat av den snabba militära upprustningen de senaste åren, har hela Europa haft samma flaskhals när det gäller att testa nyproducerad ammunition.

För drygt ett år sedan rapporterades långa kötider på skjutanläggningen i Karlskoga.

– Vi har sex provplatser som skjuter oberoende av varandra och håller på att bygga en till nu. Och det räcker ändå inte, sa skjutfältschef Stefan Krol då, rapporterade SVT.

Fakta Bofors Test Center

- Bofors första skjutfält anlades 1886. 

- Bofors Test Center utför kvalificerad provning, främst av vapen, ammunition och andra produkter inom området explosiva ämnen.

- Anläggningen är en viktig entreprenör för provning av både militära och civila produkter på den internationella marknaden.

Källa: Bofors Test Center

Läs också: Partiledarna till angrepp – ”Ökad invandring och höjt bistånd”

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Nytt förbud kan införas på flygresor – många stör sig på det

2025 10 13

Det har beskrivits som ett av de mest omdiskuterade störningsmomnten ombord på flygplan.

Att fälla tillbaka sin stol på flygresan är en fråga som splittrar.

Efter en undersökning från The Harris Poll tidigare i år som visade att 41 procent vill ta bort funktionen har trycket på ett kommande förbud ökat.

– Att luta sig tillbaka på flygplan är ett polariserande ämne, säger Christy Hoskins från La-Z-Boy, som hade begärt undersökningen, till USA Today vid tillfället.

Tar det steget längre

Klagomålen har sedan dess knappast upphört.

Hittills har flygbolag som Spirit, Allegiant och Frontier redan agerat och erbjuder inte längre möjligheten att luta sätet bakåt.

Nu går ett flygbolag ännu längre.

Det handlar om WestJet, en kanadensisk jätte på lågprismarknaden som nu börjar ta betalt för möjligheten att fälla tillbaka stolen.

Flygbolaget bekräftar vägvalet i ett pressmeddelande där man kallar det en “investering i besöksupplevelsen”.

Erbjuder "premiumstolar"

I korthet handlar det om en ny ekonomiklass där stolarna inte längre kan fällas tillbaka. Vill man göra det får man köpa en biljett till en premiumstol i stället.

Enligt WestJet kommer det att finnas 36 stycken till antalet.

Kabinen har noggrant utformats för att erbjuda WestJets gästvänliga service i alla budgetklasser, säger Samantha Taylor från flygbolaget.

Uppmärksammas även i Sverige

Ämnet har periodvis diskuterats även här hemma i Sverige.

Reseplattformen ETIC Hotels konstaterar att det är en känslig fråga där både komfort och respekt för andra resenärer måste beaktas.

– Att luta tillbaka sitt säte på ett flygplan är en vanlig praxis bland passagerare som vill öka sin komfort under en flygning. Men denna åtgärd kan ibland leda till konflikter och diskuteras ofta angående flygplansetikett. 

LÄS MER: Ny kontroll på flygplaster – införs på söndag

Allt mindre accepterat

Sofia Larsson, på Svenska Dagbladets “Uppförandekoden”, har också framhävt att fenomenet med nedfällda säten blir allt mindre accepterat.

I Europa framgick det för inte så länge sedan att 59 procent tycker att det är helt oacceptabelt att fälla ned sätet, enligt en undersökning från Yougov.

Reseföretaget Momondo gjorde en liknande studie där 72 procent av tillfrågade svenskar dock tyckte det var okej under vissa omständigheter, till exempel om man frågar personen som sitter bakom eller om det är en väldigt lång flygning.

– Jag tycker att det är rimligt att vara sparsam med att fälla sitt säte och fundera på om man verkligen måste. Det skapas ju ofta en dominoeffekt – fäller en ned sätet fäller alla bakom den också ned sitt, framhöll Sofia Larsson i tidningen.

LÄS MER: Ryssland fruktar flygkatastrof – vädjar till omvärlden

Foto: Sas Group

Text: Redaktionen