Internationell bild sprids om Sverige – “Mycket bekymrad”

2022 11 16

Sveriges omsvängning i klimatpolitiken har gett avtryck i omvärlden.

Flera länder och aktörer har noterat att den nya regeringen för en annan klimatpolitik än den föregående, vilket väckt flera frågor. Det rapporterar Sveriges Radio.

Bilden sprids även i internationella medier, där det exempelvis uppmärksammas att Sverige inte längre har ett miljödepartement som står för sig själv.

Man pekar även på beslut som fattats som ökar de fossila utsläppen, enligt radiokanalen.

"Vågar inte hoppas på Sverige"

För närvarande pågår FN:s klimattoppmöte COP27 i Egypten. Ett flertal deltagare menar att Sverige tappar trovärdighet i sin klimatomställning.

– Vi vågar inte hoppas på Sverige som pådrivare i klimatomställningen, och det är illa nu när Sverige blir EU:s ordförandeland, säger Saher Rashid Baig från en ungdomsorganisation till SR.

"Mycket bekymrade"

Biskop Andreas Holmberg från Stockholms stift är en av deltagarna på mötet i Egypten. Han träffar många internationella aktörer från olika samfund, som undrar vad som är på gång i Sverige framöver.

 – Vi känner oss mycket bekymrade och oroade över den nya klimatpolitiken från Sveriges sida och uppfattar att Sveriges position har försvagats av den politik vi har just nu, säger han till SR och betonar att det inte handlar om en “röd eller blå fråga”.

Försvarar politiken

Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) slår dock ifrån sig kritiken. Hon menar att den inte är rättvis.

– Vi flyttar fram våra positioner och driver på för en positiv omställning, världen över, säger hon till SR och hänvisar bland annat till att Sverige håller fast vid målet att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5 grader när man förhandlar med exempelvis EU.

Pourmokhtari har även tidigare försvarat regeringens miljöarbete. Hon är optimistisk kring de åtgärder relaterade till klimatet som regeringspartierna och Sverigedemokraterna enats om.

– Där finns det väldigt stora satsningar på klimatet, sade klimat- och miljöministern nyligen till SVT.

"Inte längre möjligt"

Finansminister Elisabeth Svantesson (M) intervjuades förra veckan av Svenska Dagbladet gällande risken att Sverige inte når sina klimatmål.

– Gör vi det inte så gör vi det inte, svarade ministern och fick mycket kritik för sitt uttalande.

När det gäller det globala 1,5-gradersmålet är dock flera svenska forskare pessimistiska.

– Teoretiskt är det möjligt att nå, men det är inte längre praktiskt eller politiskt möjligt att nå det målet, säger Björn-Ola Linnér, professor och forskare i klimatpolitik vid Linköpings universitet, till Dagens Nyheter.

"Stora effekter"

Han får medhåll av Victor Galaz, forskare vid Stockholm Resilience Center på Stockholms universitet.

Att det kanske är omöjligt att nå 1,5-gradersmålet, det har vi misstänkt länge. Det kan bli en fråga som kommer upp under COP27. Men det är värt att komma ihåg varför det finns en ambition kring 1,5 grader, en högre uppvärmning kommer att ha väldigt stora effekter på människor och viktiga ekosystem, säger han till DN.

Foto: A. Humphries

Text: Redaktionen


Flera populära chokladsorter stoppas

2024 12 07

Flera omtyckta sorters choklad stoppas från försäljning.

Det handlar bland annat om chokladkakor från Marabou, som med sina klassiska gula omslag är Sveriges kanske mest populära chokladkakor.

Nu tvingas ägaren Mondelez International stoppa och återkalla en av de mest omtyckta Marabouchokladerna.

Populär smak återkallas

Det handlar om Marabou Apelsinkrokant 200 gram.

Chokladkakor av den sorten, med vissa bestämda batchnummer och bäst före-datum, återkallas.

– Mondelēz har utrett ärendet och anledningen till återkallelsen är att ett mindre antal förpackningar av produkten kan innehålla gummi till följd av ett maskinproblem på tillverkningslinjen i fabriken, uppger företaget i ett uttalande.

Återkallandet avser Marabou Apelsinkrokant 200 g med batchnummer OUV0243321 och bäst före-datum 14.06.2025.

Uppmaning till konsumenter

Återkallelsen sker av säkerhetsskäl, enligt företaget.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt för eventuella besvär.

Nu uppmanas konsumenter som redan har köpt den aktuella produkten att returnera den.

– Konsumenter som har köpt Marabou Apelsinkrokant 200g med angivet utgångsdatum och batchnummer ombeds därmed returnera produkten till butiken där de köpt den för återbetalning, alternativt kontakta Mondelēz kundtjänst, meddelar företaget.

Kritik – på grund av Rysslandkoppling

Inga andra produkter påverkas av Marabous återkallelse.

Marabou är ett mycket populärt chokladmärke, men på senare tid har ägaren Mondelēz fått kritik för att företaget väljer att ha kvar sin verksamhet i Ryssland trots Putins invasion av Ukraina.

Företaget har försvaret sig med att säga att aktieägarna inte trycker på för att företaget ska lämna Ryssland.

– Nähäpp, då är det tydligen upp till oss konsumenter att fortsätta säga ifrån, och hitta alternativ till Aladdin och andra Marabouprodukter, skrev DN:s ledarskribent Erik Helmerson i en kritisk artikel tidigare i veckan.

Lidl återkallar chokladkalender

Marabou är inte det enda företaget som har tvingats återkalla en chokladprodukt på fredagen.

I eftermiddags meddelade Lidl att man återkallar sin chokladkalender på grund av smakavvikelser.

Det rör sig om en chokladkalender med tre olika motiv som återkallas för att den inte lever upp till Lidls kvalitetskrav, enligt företaget.

– Samtliga berörda produkter är bortplockade ur butik och vi uppmanar alla kunder som köpt varan att inte konsumera produkten, utan i stället returnera den till närmaste Lidl-butik, meddelar företaget.

– Kunderna får pengarna tillbaka, även utan uppvisande av kassakvitto. Produkten har sålts i Lidl Sveriges butiker, tillägger man.

Återkallelsen gäller chokladkalendrar med förpackningsstorlek 75g från leverantören Millano sp.z o.o.S.K.A. Den avser alla chokladkalendrar oavsett bäst före-datum.

Foto: Tetiana Bykovets

Text: Redaktionen


Brevlådorna försvinner – det här införs i stället

2024 12 08

Svenska folket beställer hem paket som aldrig för.

Paketvolymerna under årets Black Week ökade med över 17 procent jämfört med samma period förra året.

Det visar färsk statistik från Postnord.

– Vi har sett en försiktigt positiv trend för e-handeln under året men de här nivåerna har överträffat alla förväntningar. Det är glädjande att så många väljer PostNord som leverantör. Det har varit ett högt tryck på terminalerna men det har vi klarat väl, säger Johan Uddin, Head of Parcel Operations på Postnord Sverige.

Hårt tryck på affärer

Den kraftiga uppgången innebär ett ökat tryck på de lokala postombuden och paketboxarna.

Nu riktar Postnord en uppmaning till allmänheten.

– De stora volymerna innebär ett hårt tryck, både på våra ombud och paketboxarna som blivit ett väldigt populärt leveransalternativ. Därför vill vi uppmana alla att hämta ut sina paket så snabbt som möjligt för att göra plats åt andra som också vill ha sina julklappar säger Johan Uddin.

Brevlådorna försvinner – det här ersätter

Med anledning av de ökade paketvolymerna öppnar Postnord för en betydande förändring.

Företaget vill ersätta brevlådor med paketboxar, vilket skulle minska trycket på postombuden.

I framtiden hoppas Postnord att paketboxarna ska ta över och ersätta brevlådorna helt och hållet, rapporterar E-handel.

– Vårt mål är att du ska titta ut genom fönstret och se en paketbox från Postnord, säger Robin Olsen, avgående vd Postnord Norge, till sajten.

Fakta: Postnords paketboxar

- Postnords paketboxar står utomhus i bostadsområden och på andra platser där människor rör sig i vardagen. Kunder kan hämta sina paket när det passar, dygnet runt.

- För att kunna öppna luckan används Postnords app och registrering med mobilt Bank-ID. Via Appen kan kunder också följa leveransen hela vägen. 

- Postnord beskriver sina paketboxar som ett miljövänligt alternativ:

”Alla våra leveranser till paketbox i Sveriges tolv största kommuner är fossilfria, och senast 2027 är hela last-mile fossilfri. Dessutom finns paketboxar ofta på promenadavstånd från hemmet, kontoret eller andra platser där du är på språng.”

Foto: Postnord

Text: Redaktionen