Inte skett på flera år – bensinpriset ändras kraftigt

2025 03 07

Oljepriset rasar och kronan är på väg mot en stark comeback.

Det i kombination med sänkt skatt på bensin gör att Sverige är på väg mot drivmedelspriser som inte har setts på flera år.

Oväntat besked

Tidigare i veckan konstaterades att priset på olja fortsätter att gå nedåt.

Opec, organisationen för världens oljeexporterande länder, har samtidigt gett besked om ny produktionsökning i april på 138 000 fat per dag – för första gången sedan 2022.

Ett överraskande besked, enligt Bjarne Schieldrop, chefsanalytiker för råvaror på SEB.

– Förändringen i Opec-strategin tycks som att de prioriterar politik före pris. Den politiken är sannolikt kopplad till Donald Trumps påtryckningar, säger han till Reuters och syftar den amerikanska presidentens krav på lägre oljepriser.

"Starkt samband"

I måndags noterades också ett kraftigt lyft för den svenska kronan. Under året väntas Sveriges valuta stärkas ytterligare 2,5 procent mot euron.

Och allt det här bäddar för billigare drivmedelspriser i Sverige.

– Det finns ett starkt samband mellan priset på raffinerad bensin och diesel och råoljeprisets utveckling. Råoljepriset styr raffinaderiernas inköpspriser av råvara vilket i sin tur påverkar försäljningspriset på raffinerad bensin och diesel, förklarar Circle K.

Nya prislappen

Idag ligger prislappen på bensin under 16 kronor på många platser i Sverige.

Den nivån har inte förekommit på flera år. 

OKQ8:s riktpris för 95-oktanig bensin ligger under fredagen på 15,69 kronor per liter vid pump, men det går att hitta ännu lägre priser.

Sajten bensinpriser.nu rapporterar nämligen om stationer som till och med sänkt till under 15 kronor, bland annat på ST1-mackar i Linköping.

Sänkt skatt

Vid årsskiftet sänkte regeringen skatten på bensin och diesel. Ytterligare en sänkning är planerad till 1 juli 2025 då reduktionsplikten samtidigt höjs.

Enligt regeringens bedömning kommer priset på bensin att sjunka med 75 öre, var prognosen vid beslutet.

– Skattesänkningarna kommer mer än kompensera för det prispåslag som höjningen av reduktionsplikten kan leda till. På så sätt kan vi se till att omställningen blir rättvis och vi kan minska utsläppen utan att belasta hushåll och företag, sade finansminister Elisabeth Svantesson (M) i oktober förra året.

Foto: Circle K

Text: Redaktionen


Varannan person bryter mot samma lag – körkortet kan ryka

2025 08 14

Nästan hälften av alla bilister bryter mot samma trafikregel.

Nu börjar höstterminen i skolorna runtom i Sverige.

Under våren gjordes omkring 60 000 observationer som visar att närmare hälften av alla bilförare som passerar utanför de svenska skolorna kör för fort – mitt under skoltid.

– Olagligt höga hastigheter i tätorter, särskilt nära skolor, utgör inte bara ett direkt hot mot barns säkerhet, det är ett samhällsproblem, säger Lars Nordquist på NTF Säker Trafik, i ett uttalande.

Marginell förbättring

Vårens hastighetsmätningar gjordes vid skolor där maxhastigheten är 30 kilometer i timmen.

Mätningarna gjordes i nio svenska kommuner.

Det handlar om Falun, Grästorp, Hudiksvall, Falköping, Trosa, Grums, Partille, Härnösand och Arboga.

Av nära 60 000 observationer körde hela 48 procent över tillåten hastighet.

Resultatet från mätningarna visar en marginell förbättring jämfört med 2023.

Då körde 51 procent av bilisterna för fort.

Föräldrar är en del av problemet

Ofta bidrar föräldrar, som skjutsar barnen till skolan, till ökad trafik och otrygghet för andra barn.

– Vi ser dessutom att trafiksituationen ofta förvärras av föräldrar som skjutsar sina barn till skolan. Det leder till ännu mer trafik, trängsel och en otrygg miljö för de barn som går eller cyklar, säger Lars Nordquist.

– För att skapa tryggare och mer hållbara skolmiljöer måste vi göra det möjligt och attraktivt för barn att själva ta sig till skolan på ett säkert sätt.

Körkortet kan ryka

Gränsen för att bli av med körkortet på en 30-väg går vid 21 kilometer i timmen över hastighetsgränsen.

Men om fortkörningen upprepas räcker det med att du enbart kör ett par kilometer för fort.

Från NTF:s sida vill man se åtgärder för att komma till rätta med problemet.

– Det räcker inte att väghållarna tar ansvar för trafikmiljön, säger Lars Nordquist.

– Om bilister medvetet bryter mot lagen måste vi bötfälla fler eller skapa en samhällsdebatt som likställer fortkörning med andra allvarliga brott.

Foto: A. Lazic

Text: Redaktionen


Klassisk butik går mot konkurs – efter 128 år

2025 08 14

En anrik Stockholmsbaserad bokhandel närmar sig konkurs.

Under de senaste åren har konkurserna varit många i Sverige.

I en rad branscher har svenska företag fått det oerhört tufft i samband med höga kostnader och en svajig konjunktur.

Nu kommer besked om att den anrika Stockholmsbaserade butiken Hedengrens bokhandel närmar sig konkurs efter 128 år, rapporterar Dagens Nyheter.

Närmar sig konkurs

Hedengrens bokhandel började som en filial till Göthes bokhandel år 1897 och tog nuvarande namn år 1918.

Det är alltså en av Sveriges äldsta bokhandlar som nu står inför konkurs.

Butiken har tillbringat en lång tid på Stureplan i Stockholm, men eftersom allt fler väljer att köpa böcker på nätet kan det snart vara över för Hedengrens.

Vädjar om hjälp

På sociala medier vädjar den klassiska bokhandeln om hjälp.

– Sommaren 2015 var vi väldigt nära konkurs, men överlevde, tack vare er. I tio år har vi sen fantastiskt nog klarat oss, men nu är vi tyvärr där igen, skriver bokhandeln på Facebook.

– Kanske kan en lösning vara att inom en ganska snar framtid flytta till en lokal med rimligare hyra. Men då måste vi först klara oss till den framtiden. Vi behöver er! 

“Vill inget hellre”

Hedengrens bokhandel fortsätter med sitt meddelande.

– Titta in och köp böcker eller presentkort, i butiken eller webshopen. Rena donationer via Swish eller ”Donera” på hemsidan är också möjligt om man tillfälligt har fullt i bokhyllorna. Vi vill inget hellre än att kunna fortsätta vara er litterära oas i det digitala ökenlandskapet!

“Så illa är det”

Bokhandelns plan är nu att överleva så pass länge så att de hinner hitta en ny lokal med rimlig hyra där de kan placera 40 000 boktitlar.

Alexander Freudenthal, bokhandlare på Hedengrens, hymlar inte med hur allvarlig situationen är.

– Det är inte alls bra. Det är riktigt dåligt, säger han till DN.

– Om vi inte får stöd och hjälp finns vi nog inte kvar längre. Så illa är det.

Läs mer: Svenskar riskerar tung ekonomisk smäll

Foto: Nik

Text: Redaktionen