– Inte jag som släpat in skiten i avtalet

2022 11 20

Liberalernas partiledare tillika arbetsmarknadsminister Johan Pehrson totalsågar delar av Sverigedemokraternas inslag i Tidöavtalet.

Pehrson (L) som till helgen väntas väljas till Liberalernas ordinarie partiledare går nu ut och säger både ett och annat om regeringsunderlagskollegan Jimmie Åkesson parti.

En massa sjuka saker

När det gäller Tidöavtalet understryker han att Liberalerna fått igenom mer än vad en del kanske tror.

– Alla volymmål är borta, alla återvandringsmål är borta och en massa andra sjuka saker, säger Johan Pehrson till Expressen.

Samtidigt betonar han det latinska uttrycket ”Pacta sunt servanda” som betyder ”avtal skall hållas” när han träffar liberaler vid ett möte i Gästrikland.

”L var nazister”

Han riktar även hård kritik mot Centern.

– 1998 sa liberalerna vi ska prata svenska i Sverige och ni vet hur det lät, det var ett jävla liv!

– Under alliansen stoppades det av Centern – helt otroligt, först var vi ”nazister” när vi drev det här, säger L-ledaren till tidningen.

Han delar ut smockor såväl mot Annie Lööfs parti som mot Sverigedemokraterna som han betonar har samma organisationsnummer i dag som de hade när de bildades.

–  Deras eget taffliga lilla försök till vitbok visar ju att det är en brun sörja, säger Johan Pehrson.

Ska tvingas ta ansvar

Redan Johan Pehrsons företrädare Nyamko Sabuni öppnade dörren för samverkan med Sverigedemokraterna och Johan Pehrson har fortsatt på samma linje. Liberalerna sitter i dag i samma regeringsunderlag som SD tillsammans med Moderaterna och Kristdemokraterna.

Han betonar att alla Sveriges närmaste grannländer – Norge, Danmark och Finland – beslutat sig för att hantera krafter som L-ledaren pekar ut som auktoritära och obehagliga. Och de har gjort det genom att tvinga dem att ta ansvar understryker Pehrson till Expressen och framhåller att det är hans tanke också är det gäller Sverige.

Inte släpat in skiten

Tidöavtalet har fått både ris och ros av Liberalernas medlemmar och Johan Pehrson själv har framhållit att det finns både sött och surt i avtalet.

Liberalerna bedömer dock att partiet inte hade något större val än att säga ja till avtalet om man inte ville ha en socialdemokratiskt ledd regering istället för ett M-KD-L-SD-styre.

Han säger emellertid att man kan ha synpunkter på olika separata punkter i Tidöavtalet.

– Men det är inte jag som släpat in den här skiten i det här avtalet, säger han till Expressen.

Foto: Sverigedemokraterna

Text: Redaktionen


86 000 svenskar får pengar på kontot

2024 05 28

För drygt tre år sedan föll domarna mot pensionsbolaget Allras grundare Alexander Ernstberger och tre andra Allra-profiler i Svea hovrätt. 

De dömdes till mångåriga fängelsestraff för mutbrott och för att ha berikat sig på bekostnad av pensionssparare.

Samtidigt tilldömdes Pensionsmyndigheten ett stort belopp i skadestånd. Pengarna ska fördelas till kunder som drabbades i Allra-härvan.

Nu meddelar Pensionsmyndigheten att man påbörjar den första inbetalningen – 95 miljoner ska fördelas på 86 400 sparare.

De som får in pengar på kontot tillhör tidigare sparare som hade hela eller delar av sitt premiepensionskapital i fonder med kopplingar till Allra under 2012.

– Det här är en milstolpe för oss på Pensionsmyndigheten att vi lyckas med vad vi hela tiden har förmedlat: att vi ska hitta, ta tillbaka och betala in pengar som sparare förlorade i samband med Allra.

– Jag är glad för de sparare som nu börjar få ekonomisk upprättelse, säger Anna Pettersson Westerberg, generaldirektör på Pensionsmyndigheten.

Flaggar för fler inbetalningar

Beloppet på 95 miljoner kronor är lägre än skadeståndet vilket kan innebära ytterligare inbetalningar till pensionssparare i framtiden.

– Inbetalningen innebär ett delmål i vårt arbete med att se till så att de som drabbades av Allra-härvan ska få ersättning för varje krona de har lidit skada. Pensionsmyndighetens arbete med detta är uthålligt, envist och metodiskt, säger Pensionsmyndighetens chefsjurist Lena Aronsson.

Så fungerar inbetalningarna

- Pengarna betalas in automatiskt till de drabbades premiepensionskonton och man behöver inte göra något för att få pengarna.

- Inbetalningens storlek beror på olika faktorer som exempelvis när och hur länge man haft innehav i någon eller några av de aktuella fonderna och storleken på innehavet.

- Inbetalningen väntas nå berörda personers konton den 28 maj och syns som ”korrigering” om man loggar in på Mina sidor på pensionsmyndigheten.se. De som får en inbetalning på minst 50 kronor informeras också via brev.

Så fördelas pengarna

- 86 400 sparare berörs av inbetalningen.

- 36 251 personer får upp till 1 000 kronor

- 43 592 personer får mellan 1 000 och 2 000 kronor

- 6 414 personer får mellan 2 000 och 3 000 kronor

- 144 personer får över 3 000 kronor

Källa: Pensionsmyndigheten

Foto Windows

Text: Redaktionen


Nya regler för bensin och diesel – bilister riskerar chockbesked

2024 05 28

Om ett och ett halvt år börjar nya drivmedelsregler gälla i Sverige.

Det handlar om ett nytt handelssystem inom EU som kallas för ETS 2 och som innefattar utvidgade villkor för handel med utsläpp, bland annat drivmedel till bilar.

Regeringen och SD klubbade formellt igenom EU-direktivet, som kommer att höja priset på bensin- och diesel, tidigare i maj.

Den första prognosen talar om en höjning på 1,5 kronor per liter.

Men det kan bli betydligt mer. Bland annat pekar ett tyskt forskningsinstitut på att att höjningen snarare landar på sex kronor litern – fyra gånger så mycket som den beräknade höjningen.

Och nu vädjar branschorganisationen Drivkraft Sverige till regeringen om att kompensera landets bilister, rapporterar Svenska Dagbladet.

"Går inte sänka mer"

Enligt partierna i Tidöavtalet ska också bilister kompenseras. Det är dock inte klart hur det ska ske. Lägre skatt på bränsle eller att ta från EU:s sociala klimatfond har nämnts som förslag.

Men enligt Drivkraft Sverige ligger Sverige redan nära EU:s miniminivå för bränsleskatterna.

– De går inte att sänka mycket mer. Då får regeringen kompensera för de högre bensin- och dieselpriserna på något annat sätt, säger Jessica Alenius, vd på Drivkraft Sverige, till SvD.

Elektrifieringen går för långsamt

Den plötsliga prisökningen förklaras med att elektrifieringen går för långsamt. Bilbranschen har större behov av att samla på sig utsläppsrätter än vad som förväntades. Det driver upp priset för kunderna.

Och Drivkraft Sverige är inte den enda aktören som flaggat för en chockhöjning på bensin och diesel i framtiden.

I mars menade konsumentorganisationen Riksförbundet M Sverige att bilister riskerar en “kalldusch” när det nya handelssystemet träder i kraft.

Detta kan bli en kalldusch för väljare som röstat för att diesel och bensin skulle bli billigare, och ett svårt mål att uppnå i Sverige där vi har långa avstånd och en stor andel av befolkningen som har behov av bilen dagligen för att till exempel ta sig till jobbet, sade Caroline Drabe, vd för M Sverige vid tillfället.

Beslutet redan fattat

Det nya utsläppshandelssytemet innebär avgifter ovanpå bränslepriserna för bilister och åkerier men även inom bostäder och andra sektorer.

Pengarna ska öronmärkas till en större klimatfond i EU.

Både regeringen och Naturvårdsverket har bekräftat ramarna för den nya förändringen.

– Redan från 1 januari 2025 ska utsläppen övervakas och rapporteras, framhåller Naturvårdsverket och tillägger.

Foto: Circle K

Text: Redaktionen