Instagrams användare pekas ut – succébesked

2024 03 08

Instagram är just nu världens mest nedladdade app och användarna tros anse att appen är "mognare" än Tiktok.

Instagram har sedan lanseringen år 2010 blivit en av världens absolut mest populära sociala medier.

Under de senaste åren har dock konkurrensen blivit tuff då Tiktok introducerats på marknaden, vilket lett till diverse bakslag för Instagram.

Nu är appen den mest nedladdade i hela världen.

Det rapporterar The Guardian.

Viktig del

En viktig aspekt i att Instagrams popularitet har fått fart igen bedöms vara Instagram Reels, den videobaserade funktionen.

År 2023 laddades appen ner 767 miljoner gånger globalt, en ökning med 20 procent jämfört med föregående år.

Samtidigt laddades Tiktok ner 733 miljoner gånger, en ökning med fyra procent.

“Det fungerar för Instagram”

Statistiken kommer från Sensor Tower, som har arbetat med att sammanställa datan.

Farhad Divecha, ägare av marknadsföringsbyrån Accuracast, menar att det som talar för Instagram dels är att man reagerat snabbt mot Tiktok-hotet, och dels den bredare målgruppen.

Han lyfter fram att användarna tycks anse att Instagram är en mognare app än konkurrenten.

– En sak som jag tror är till Instagrams fördel är att den tilltalar en bredare publik, och har inte den "det är endast för barnen"-konnotationen som vissa människor associerar med TikTok, säger han.

Hade globalt problem

Facebook och Instagram, som båda ägs av jättebolaget Meta, hade stora problem tidigare i veckan då tekniska problem ställde till det för hundratusentals användare.

Många användare tog till andra sociala medie-appar, däribland X, för att uttrycka sin frustration.

Vita huset observerade situationen, men kunde inte bedöma att det skulle ha någonting att göra med en eventuell cyberattack, rapporterar Reuters.

Liknande belopp

När problemen var som störst inkom en halv miljon anmälningar gällande Facebooks problem och nästan hundra tusen för Instagrams.

– Tidigare idag ledde ett tekniskt problem till att människor hade svårt att komma åt vissa av våra tjänster. Vi löste problemet för alla som påverkades, framhöll Metas talesperson Andy Stone via X.

Både Instagram och Facebook har sedan dess fungerat utan problem.

Foto: A. Shatov

Text: Redaktionen


Efterlängtat besked om Aladdinasken

2025 12 23

Marabous populära chokladaskar Aladdin och Paradis har blivit dyrare och dyrare.

Inför årets jul har askarna både minskat i storlek och ökat i pris.

De populära chokladaskarna har minskat i storlek från 500 till 410 gram. Samtidigt har priset ökat från 119 till 129 kronor.

– Det innebär en prisökning på över 32 procent per 100 gram – trots att förpackningen ser ut ungefär som vanligt, rapporterar sajten Godare som är en del av Aftonbladet.

Annonserar efterlängtad vändning

Nu kommer dock ett efterlängtat besked för alla chokladälskare.

Marabous ägare Mondelez indikerar att en prissänkning är närstående.

Julia Lindberg, vd Mondelez Sverige, hänvisar till att kakaopriserna är på väg ner.

– Vår förhoppning är att kostnadstrycket ska kunna minska, och att detta i sin tur kan komma att märkas även för konsumenterna. Det är dock viktigt att komma ihåg att det alltid är handeln som sätter priserna mot konsument, säger hon till Dagligvarunytt.

Lindberg försvarar samtidigt prishöjningarna inför julen.

– Kakaopriserna har under en längre tid varit rekordhöga och resulterat i kraftigt ökade kostnader för vår produktion i Upplands Väsby. Det är även det som föranledde våra produktjusteringar, säger hon till tidningen.

LÄS MER: Förbud införs för matbutiker – förslaget finns i Sverige

Flera faktorer

Mondelez-chefen har tidigare hänvisat till att priset på kakao ökat dramatiskt på grund av dåliga skördar till följd av extrema väderhändelser.

– Svenska folket ska ha råd att njuta av vår choklad, det har varit vår idé sedan vi grundades för över hundra år sedan. Vi förstår att våra konsumenter inte kommer uppskatta att de får mindre choklad, men vår förhoppning är att konsumenten får tillgång till ett mer överkomligt styckpris beroende på hur handeln väljer att prissätta våra produkter.

– Den här förändringen möjliggör att vi kan fortsätta erbjuda konsumenterna ett varierat utbud, inom ett tillgängligt prisspann och med samma fantastiska smak och kvalitet, sade Lindberg när priserna höjdes.

LÄS OCKSÅ: Raseri mot storkedja – julpyntet var “stötande”

Foto: Mondelez Nordic Press Office

Text: Redaktionen


Kivra går ut med varning – “Skickas ut slumpmässigt”

2025 12 22

Kivra går ut med en varning för bedrägerier.

Bedrägerivågen fortsätter att drabba svenskarna.

Välkända varumärken kapas återkommande av bedragarna som försöker vagga in tilltänkta offer i en falsk känsla av trygghet.

Nu är det Kivra som tvingas gå ut och varna för pågående bedrägerier.

Kivra varnar

Sms utfärdas till intet ont anande svenskar om ett “Kivra-kort”.

Men det rör sig om bedrägerier, konstaterar den digitala brevlådan.

– Har du fått ett SMS om "Kivra-kortet"? Detta är ett bedrägeriförsök där bedragarna använder vårt namn men det finns ingen koppling till Kivra, varnar Kivra.

– SMSen skickas ut slumpmässigt. Ring inte numret de anger men rapportera gärna SMSet till din operatör.

Så kan det se ut

Så här kan ett exempel på bedrägeriet se ut enligt Råd & Rön:

– Ditt virtuella kort har nu aktiverats. Vid frågor eller ytterligare information rekommenderar du att du kontaktar vår kundsupport.

Ett nummer medföljer i meddelandet som bedragaren hoppas att det tilltänkta offret ska ringa upp.

Den som får den här typen av sms bör radera det direkt – och inte följa några uppmaningar.

Läs mer: Meddelande dyker upp i mejlkorgen – radera det direkt

92 miljoner samtal

Bedrägerierna kommer i olika former – bland annat som sms, mejl eller telefonsamtal.

Under 2025 har Telia stoppat 92 miljoner bedrägerisamtal, vilket är en ökning med 70 procent från i fjol.

Tre i sekunden

Det innebär att tre försök i sekunden eller nästan nio samtal per svensk aldrig når fram till kunderna.

– Vår data visar att bedragarna försöker ännu mer när de upptäcker att de blir stoppade, säger Amanda Landqvist, ansvarig för Telias bedrägeribekämpning.

– Utöver ny teknik och samarbete bidrar det också till den extrema ökningen till 92 miljoner stoppade bedrägerisamtal. Nu stoppar vi tre samtal i sekunden, och vi kommer inte att ge oss. Det här är en kamp om tryggheten för våra kunder och vårt digitala samhälle.

Läs mer: Elgiganten-mejl cirkulerar – radera direkt om du får det

Foto: Kivra

Text: Redaktionen