Inredningsbutik stänger efter 26 år – rear ut allt

2025 02 15

En inredningsbutik i Göteborg tackar för sig.

Butiken Formsmak, som tidigare har gått under namnet TillDittHem, stänger.

Detta efter 26 år på Södra vägen i de centrala delarna av Göteborg.

Nu reas allt i sortimentet ut - och ägaren satsar på ledighet, rapporterar Göteborgs-Posten.

Efter 26 år

Formsmak har sålt inredningsprodukter sedan 1990-talet och det har exempelvis rört sig om heminredning, smycken och accessoarer.

Ägaren Katarina Persson medger att det “känns konstigt", men att det var dags.

– Jag funderade ett par dagar och kom fram till att det var dags att röra på sig efter 26 år, säger hon till GP.

Pubverksamhet tar över

Istället för Formsmak kommer nu The malt house inn, en pub som även bedriver övernattningsverksamhet, att ta över lokalen.

Formsmak kan eventuellt uppstå i annan form någon gång i framtiden, förklarar Person, men i sådana fall efter en tids ledighet.

– Nu kommer jag att passa på att vara lite ledig ett tag, förklarar hon.

LÄS MER: Lyxigt trädgårdsbolag i konkurs efter stora genombrottet

“Vi tömmer butiken”

Via hemsidan meddelar Formsmak att utförsäljningen gäller allt i butiken.

– I februari lämnar vi Södra vägen efter 26 år. Vi har haft många fantastiska år i området. Så många trevliga kunder har passerat och vi tackar för alla spännande samtal, meddelar Formsmak.

– Lokalen kommer att tas över av "The malthouse inn", som även öppnar i grannlokalen. De två lokalerna kommer alltså att slås ihop.

Utförsäljningen startade tisdagen den 7/1.

– Vecka 2: 30 procent rabatt. Vecka 3: 40 procent. Vecka 4 50 procent. Vecka 5 60 procent och vecka 6-7 70 procent . Eller så långt lagret räcker, meddelar butiken.

Påverkar många

Det framgår inte att butiken ska stänga av ekonomiska skäl - men under de senaste åren har många butiker runt om i landet tvingats slå igen dörrarna på grund av höga hyror.

Det är ett problem som många svenska städer står inför just nu - någonting som branschorganisationen Svensk Handel återkommande larmar om.

Arkivfoto: Spacejoy

Text: Redaktionen


EKONOMI: Ryssland ändrar sig – öppnar upp för väst

2025 04 11

Ryssland tar ett steg för att bjuda in utländska investerare igen.

Ryssland förbjöd i samband med starten på invasionen av Ukraina utländska företag att ta ut sina tillgångar ur landet och krävde att de skulle hålla tillgångarna på särskilda konton.

Landet stängde i mångt och mycket ner för utländska – i synnerhet västerländska investeringar.

Nu ser det ut som att de tar ett steg för att bjuda in utländska investerare igen.

Det rapporterar Reuters.

Tar ett steg

Ryssland planerar att lätta på kapitalkontrollerna för nya utländska investeringar.

Det uppger en högt uppsatt tjänsteman vid finansdepartementet.

Det är ett beslut som öppnar dörren för företag – inklusive västerländska sådana – som vill återvända till den ryska marknaden.

“Nytt inflöde”

Alexei Yakovlev, chef för ministeriets avdelning för finanspolitik, säger att ett nytt presidentdekret om uppmjukning av kapitalkontrollerna för nya investeringar kan komma att utfärdas runt halvårsskiftet.

– Ramverket för att reglera inflödet av nya pengar och säkerställa möjligheten att dessa pengar och de intäkter som genereras av dem kan tas ut har redan beslutats.

Vissa framgångar

Samtidigt syns vissa framgångar för de ryska styrkorna på krigsfronten.

De ryska styrkorna fortsätter att marginellt avancera i gränsområdet Sumy-Kursk oblast, men den ryska styrkan i området kommer sannolikt inte att kunna inleda en större offensiv mot Sumy City på kort sikt utan att få betydande förstärkningar.

Det rapporterar tankesmedjan Institute for the Study of War.

Offensiv inledd

ISW förklarar.

– Ukrainas överbefälhavare general Oleksandr Syrskyi uppgav under en intervju med det ukrainska mediebolaget LB UA den 9 april att de ryska styrkorna har intensifierat anfallen i ”alla huvudriktningar” och inlett offensiva operationer i Sumy och Kharkiv oblast, uppger ISW.

– ISW har observerat gradvisa men konsekventa ryska vinster och attacker längs linjen Volodymyrivka-Zhuravka-Novenke norr till nordost om Sumy City i norra Sumy oblast.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Bluff på ICA – kunderna kommer inte att bli glada

2025 04 10

Ica och flera andra matjättar anklagas för att vilseleda sina kunder.

“Superklipp” och rabatter duggar tätt i matbutikerna.

Och det är många som lockas av de till synes attraktiva erbjudanden i tider när matpriserna ökar kraftigt.

Men i själva verket sparar kunden ofta inte alls så mycket pengar på extrapriserna som man kan tro av reklamen, framhåller Sveriges konsumenter enligt SVT.

Enligt organisationen skiljer sig erbjudanden om “tre för två”, styckpriser eller röda siffror knappt från ordinarie pris.

– Det är vilseledande. En rabatt ska innebära en stor prisskillnad jämfört med ordinarie pris, men det är sällan fallet, säger Maria Wiezell som är konsumentjuridisk expert på Sveriges konsumenter, till tv-kanalen.

Pekades ut av myndighet

Ica var, tillsammans med bland annat Willys och Hemköp, en av matbutikerna som också pekades ut av Konsumentverket förra året.

Kedjan fick då samma typ av kritik. Enligt en granskning från myndigheten gav annonsbladen intrycket att produkter hade fått lägre pris, utan att det tidigare lägsta priset framgick, rapporterade TV4 vid tillfället.

Det strider mot prisinformationslagen, menar Konsumentverket som krävde åtgärder.

Kampanjkritik

Även Icas så kallade multikampanjer, “köp 2 betala för 1”, har särskilt uppmärksammats av oberoende sajten Matpriskollen.

Kritiken handlar om att kedjorna flyttar lager från butikerna till kundens hem och ökar matsvinnet.

– Ica har den största ökningen mot förra året, men även tidigare har Ica varit drivande med multierbjudanden. Detta verkar vara en försäljningsstrategi man fokuserar ännu hårdare på, sade Ulf Mazur, sajtens vd och grundare, i höstas. 

Har inte svarat

Ica har inte svarat på kritiken. SVT har sökt matjätten utan resultat.

Enligt Sveriges konsumenter saknas det idag ett tydligt regelverk för hur stor skillnaden måste vara mellan ordinarie och rabatterat pris. “Röda siffror” innebär därmed inte att varan per automatik kostar mindre än normalt.

– Regleringen borde tydliggöra vad som räknas som en rabatt. I nuläget är det upp till butikerna, säger Maria Wiezell.

Foto: ICA-gruppen

Text: Redaktionen