INFORMATIONSKRIGET: Viral bild från ”CNN” användes i propagandasyfte

2022 04 28

På sociala medier har en bild på påstådda ukrainska barnsoldater blivit viral. 

Bilden uppges vara från en artikel som publicerats av CNN.

Den föreställer barnsoldater från Ukraina och har cirkulerat på sociala medier sedan 2018.

Flera länder

Inlägg innehållandes bilden har delats i flera länder och har används i flera sammanhang där det har hävdats att en artikel från CNN bevisar att Ukraina använder barnsoldater i strider mot de ryska trupperna.  

Efter en faktagranskning kan nu detta påstående förklaras som falskt, rapporterar AFP.

Nyhetsbyrån har gjort en omfattande granskning och har inte hittat några bevis för att inlägget eller bilden någonsin har publicerats av CNN.

Den amerikanska tv-kanalen har även bekräftat att avsändaren är förfalskad och att de ej står bakom bilden.

En talesperson från CNN konstaterade den 20 april att mediejätten aldrig publicerat bilden, uppger AFP.

Dök upp på Twitter

Bilden på barn i militära kläder dök återigen upp på Twitter den 14 april. En användare från Indonesien delade bilden och den blev återigen viral, rapporterar AFP.

Bildtexten löd: ”Desperata åtgärder”.

CNN:s officiella logotyp syntes längst upp till höger.

Fejkintervju

I texten nedanför bilden hävdades det att CNN intervjuat en 12-årig ukrainsk flicka.

Texten i sin helhet:

– När striderna i östra Ukraina intensifieras, registrerar sig modiga barn för att bekämpa de ryska inkräktarna. Vi pratade med en flicka. Olga, 12, från Zaporizjzja, berättar sin historia om hur hon tar till vapen för att bekämpa de ryska trupperna.   

Har publicerats tidigare

Nyhetsbyråns granskning visar att bilden trots allt är äkta och publicerades 2018 av den brittiska tidningen The Times.

Bilden användes i en artikel som handlade om hur barn i åldrarna sju till femton tillbringade sin semester i ett sommarläger som organiserades och drevs av Azovbataljonen, en högerextrem gruppering inom den ukrainska militären.

Fotografen kommenterar bilden

Mannen bakom bilden är den brittiske fotografen Alex Masi. Han förklarar att bilden är från ett sommarläger 2016-17 där ”barn lär sig om krigets realiteter”.

Han bekräftar att inägget som cirkulerat på Twitter är falskt. 

– Bilden är min och har aldrig använts av CNN. De här barnen är väldigt trevliga. Killarna från Azov likaså. De är inte nazister, säger han till AFP.  

Liten del av Ukrainas armé

Azovbataljonen utgör en bråkdel av den ukrainska militären med sina drygt 900 medlemmar.

Enligt Internationella institutet för strategiska studier (IISS) hade Ukraina sammanlagt 209 000 soldater i aktiv tjänst 2021.

Den ryska diktatorn Vladimir Putin har använt bataljonen i sin propaganda för att rättfärdiga sitt påstående om att nazister styr Ukraina och att landet måste ”avnazifieras”.

Foto: J. Franganillo

Text: Redaktionen


Oroväckande besked om Bank-ID: ”Var observant”

2024 12 19

Bank-ID är Sveriges i särklass största e-legitimationssystem.

Över åtta miljoner svenskar använder tjänsten i dag.

Men legitimationstjänstens enorma popularitet har en baksida.  

Bank-ID är ett av de varumärken som cyberkriminella oftast efterliknar.

Den svenska legitimationstjänsten är det tolfte mest utsatta varumärket i världen. Det visar färsk statistik från IT-Total, som tagits fram av bolagets leverantör Vipres.

Bredvid stora jättar

Bank-ID placerar sig på tolfte plats på listan över de varumärken som cyberkriminella oftast efterliknar. På samma lista hittas storföretag som Apple och Microsoft.

 Diego López, chef för cybersäkerhet på IT-Total, uppmanar allmänheten att vara på sin vakt.

– Svenskar är en digitalt aktiv befolkning som e-handlar mycket och generellt är duktiga på engelska. Det gör oss särskilt intressanta för de här aktörerna, säger han.

”Säger mycket om hur utsatta svenskar är”

Microsoft, Apple och Docusign är de tre företag som cyberkriminella oftast härmar.  

Målet är att få användare att klicka på en skadlig länk eller sprida kod.

– Microsoft står ut i statistiken, men intressant nog hamnar svenska Bank-ID på plats tolv på listan över de varumärken som cyberkriminella oftast efterliknar. Det säger mycket om hur utsatta vi svenskar är, säger Diego López.

Sverige hamnar högt upp

Statistiken visar också att Sverige är av de länder där befolkningen utsätts för flest bedrägliga e-postmeddelanden i världen.

– Var observant. Om något känns det minsta märkligt rekommenderar jag den analoga metoden: ring eller prata med kollegan, vännen eller avsändaren och stäm av att allt är som det ska, säger Diego López.

Hit riktas flest bedrägliga e-postmeddelanden:  

  1. USA
  2. Storbritannien
  3. Sverige
  4. Kanada
  5. Island
  6. Danmark
  7. Irland

Varumärkena som cyberkriminella efterliknar oftast:  

  1. Microsoft
  2. Apple
  3. Docusign
  4. Dropbox
  5. Vipps
  6. Google
  7. Paypal
  8. Zoom
  9. Booking
  10. Spotify
  11. HSBC
  12. Bank-ID

Källa: IT-total

Foto: 

Text: Redaktionen


ICA förvarnar – superpopulär matvara kommer ta slut

2024 12 19

En klassiker till julbordet kan vara i fara.

Varubristen har kommit med sämsta möjliga timing.

Med mindre än en vecka till julafton har folk börjat storhandla till julmiddagen. Det handlas skinka, sill, rödkål, brunkål, lax, prinskorv och köttbullar i mängder.

En plötslig brist hotar dock en av de främsta klassikerna.

Det gäller ansjovis som används i omåttligt populära Janssons frestelse.

"Klart de kommer ta slut"

På Ica har man gått ut och varnat för att lagret av ansjovis håller på att sina i butikerna.

– Det är klart att de kommer att ta slut, säger exempelvis Åsa Wiklund, som driver Ica Nära i Häggenås, till P4 Jämtland.

Igår lade hon ut de sista sju burkarna i kyldisken.

Och ordet om bristen har börjat sprida sig.

– Det här är faktiskt de sista vi har på den förhandsorder vi hade lagt. När ryktet sprider sig har det blivit en större efterfrågan.

Uppmanar: köp inte mer än ni behöver

Bristen råder över stora delar av landet.

Och paniken började framträda redan för en dryg vecka sedan.

– Utbudet av ansjovis är begränsat, vilket kan leda till att vissa butiker har sämre tillgång på produkterna, framhäver Edvin Nestor som är kategorichef på Ica Sverige, till Aftonbladet.

Skälet är att storleken på skarpsillen, som används för att tillverka ansjovis, har varit mindre och därmed orsakat produktionsproblem.

– Vi rekommenderar våra kunder att inte köpa mer ansjovis än vad de behöver, tillägger Edvin Nestor.

LÄS MER: Chockbesked för Aladdinasken 

Näst mest populärt: "Förskräckligt!"

Janssons frestelse är svårslagen på julbordet för svenska folket.

Och den tycks bara öka i popularitet.

I Livsmedelsföretagens undersökning pekas klassikern ut som näst viktigast på hela julbordet och bristen riskerar därför att göra många upprörda.

Thomas Lindqvist, 67, från Norrtälje är en av dem.

Åt helvete – jag menar förskräckligt! Jag visste inte detta. Jag äter hellre Jansson än skinka på julbordet, säger han till Norrtelje Tidning.

LÄS MER: Svenska folket uppmanas – avstå den här klassikern till jul

Foto: Ica-gruppen/Jessica Gow

Text: Redaktionen