Ikea storsatsar – vill nå fler kunder
2025 08 07
Den svenska möbeljätten växlar upp – för att nå miljontals nya kunder.
Ikea satsar nu stort på att vinna mark i världens största e-handelsland. Under en treårsperiod planerar företaget att investera omkring 8,4 miljarder kronor i Kina.
Genom ett nytt samarbete med JD.com – en av Kinas största e-handelsplattformar med runt en halv miljard användare, tar Ikea klivet in i en virtuell butiksmiljö med 6 500 produkter till försäljning.
– Lanseringen av Ikeas flaggskeppsbutik på JD.com är ytterligare en viktig milstolpe i vår ”Growth+”-strategi, vilket gör det möjligt för oss att förbättra vår tillgänglighet för fler kinesiska familjer som värdesätter kvalitet och service, säger Pontus Erntell, vd för Ikea i Kina, i ett uttalande.
Utökar valmöjligheter
Målet är att nå ut till kunder som annars inte har tillgång till fysiska Ikea-varuhus.
– Vi är mycket glada att välkomna IKEA till JD.com. Det här samarbetet utökar inte bara vårt varumärkesutbud inom heminredning, utan ger också konsumenterna fler inspirerande och högkvalitativa alternativ för heminredning, säger Yanzhong Yao, vice vd för JD.com och chef för JD Retail Appliance and Home i ett uttalande.
Ikeas produkter finns sedan tidigare också på kinesiska plattformar som Tmall och Wechat, men samarbetet med JD.com ses som ett viktigt steg i att bredda den digitala räckvidden.
Press från konkurrenter
Den kinesiska möbelmarknaden är både lukrativ och hårt konkurrensutsatt.
Ikea tampas med stora aktörer som Red Star Macalline, Easyhome och japanska Nitori.
Den svenska giganten positionerar sig därför alltmer digitalt – en strategi som matchar den kinesiska marknadens snabba skifte mot onlinehandel.
Med den nya digitala butiken hoppas Ikea inte bara nå nya kunder, utan även stärka sin relevans bland yngre konsumenter i Kinas växande medelklass.
Foto: Pressbild Ikea
Text: Redaktionen