Ikea storsatsar – vill nå fler kunder

2025 08 07

Den svenska möbeljätten växlar upp – för att nå miljontals nya kunder.

Ikea satsar nu stort på att vinna mark i världens största e-handelsland. Under en treårsperiod planerar företaget att investera omkring 8,4 miljarder kronor i Kina.

Genom ett nytt samarbete med JD.com – en av Kinas största e-handelsplattformar med runt en halv miljard användare, tar Ikea klivet in i en virtuell butiksmiljö med 6 500 produkter till försäljning.

– Lanseringen av Ikeas flaggskeppsbutik på JD.com är ytterligare en viktig milstolpe i vår ”Growth+”-strategi, vilket gör det möjligt för oss att förbättra vår tillgänglighet för fler kinesiska familjer som värdesätter kvalitet och service, säger Pontus Erntell, vd för Ikea i Kina, i ett uttalande.

Utökar valmöjligheter

Målet är att nå ut till kunder som annars inte har tillgång till fysiska Ikea-varuhus.

– Vi är mycket glada att välkomna IKEA till JD.com. Det här samarbetet utökar inte bara vårt varumärkesutbud inom heminredning, utan ger också konsumenterna fler inspirerande och högkvalitativa alternativ för heminredning, säger Yanzhong Yao, vice vd för JD.com och chef för JD Retail Appliance and Home i ett uttalande.

Ikeas produkter finns sedan tidigare också på kinesiska plattformar som Tmall och Wechat, men samarbetet med JD.com ses som ett viktigt steg i att bredda den digitala räckvidden.

Press från konkurrenter

Den kinesiska möbelmarknaden är både lukrativ och hårt konkurrensutsatt.

Ikea tampas med stora aktörer som Red Star Macalline, Easyhome och japanska Nitori.

Den svenska giganten positionerar sig därför alltmer digitalt – en strategi som matchar den kinesiska marknadens snabba skifte mot onlinehandel.

Med den nya digitala butiken hoppas Ikea inte bara nå nya kunder, utan även stärka sin relevans bland yngre konsumenter i Kinas växande medelklass.

Foto: Pressbild Ikea

Text: Redaktionen


Ryska fredssignaler ifrågasätts – ”spel för gallerierna”

2025 08 07

Trots växande press fortsätter Ryssland att hålla linjen.

Pressen på Moskva har den senaste tiden ökat markant från väst. USA har bland annat meddelat att länder som köper rysk olja kan mötas av upp till 100 % i strafftullar – en åtgärd som riktar sig mot nyckelspelare som Indien.

Men flera röster är fortfarande tveksamma ifall det räcker.

David Salvo, Rysslandsexpert vid German Marshall Fund, menar att Putin är långt ifrån beredd att ge efter.

– Hela legitimiteten för Putins regim bygger på att fortsätta kriget – inte avsluta det på västs villkor, säger han, till CNN.
– Jag ser inget som just nu kan ändra Kremls kalkyl, det kan vara ryskt spel för gallerierna.

Pressen ökar

Samtidigt rapporteras det att Ryssland överväger en ”luftvapenvila”, vilket skulle innebära ett tillfälligt stopp för drönar- och robotattacker – förutsatt att Ukraina gör detsamma.

David Salvo menar dock att världen inte bör underskatta Rysslands makt.

– Jag tror att vi i Washington ibland underskattar hur engagerad Kreml är i att föra detta krig, säger han, till CNN.

Liknande tankar kommer från annat håll.

Putin lär inte vika sig för Trumps sanktionsultimatum, enligt källor nära Kreml som uttalat sig för Reuters.

Den ryske presidenten uppges vara fast besluten att stå på sig – han anser att Ryssland är på väg att vinna kriget och tvivlar på att ytterligare amerikanska sanktioner skulle ha större effekt än tidigare, rapporterar nyhetsbyrån.

Samtidigt säger USA:s utrikesminister Marco Rubio i en intervju med Fox Business Network på onsdagen att det återstår "mycket arbete" för att nå ett fredsavtal mellan Ryssland och Ukraina.

Möte i sikte

Enligt New York Times planerar Trump att träffa Rysslands ledare Vladimir Putin redan nästa vecka.

Ett gemensamt möte mellan Trump, Zelensky och Putin tros också vara under förberedelse.

Hittills har tre rundor av fredssamtal mellan Kyiv och Moskva hållits i Istanbul, men utan framgång när det gäller att stoppa fientligheterna.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Storföretag kan flytta till Sverige – har över 2 000 anställda

2025 08 07

En stor nordisk rederikoncern kan bli svensk.

Det finska finansdepartementet har nyligen presenterat ett nytt budgetförslag.

Där ingår bland annat ändringar i sjöfartsstödet – mest slående en nedskärning på 36 miljoner euro, motsvarande lite drygt 400 miljoner kronor.

Nu hotar rederikoncernen Viking Line med att flytta till Sverige, rapporterar Nya Åland.

“Inte gångbart”

Förslaget har väckt raseri i branschen.

Riksdagsledamot Mats Löfström menar att det kan innebära att det inte längre är gångbart med färjetrafik under finsk flagg.

– Det skulle innebära utflaggning eller försäljning av de färjor som idag seglar under finsk flagg eftersom den finska flaggan inte längre skulle vara konkurrenskraftig, menar han.

Kan flytta till Sverige

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör på Viking Line, framhåller att ett möjligt alternativ är att flytta till Sverige.

– Det skulle innebära det mesta lidandet för oss som företag, och det skulle troligen innebära drastiska åtgärder, säger hon.

– En åtgärd skulle, hypotetiskt, vara att flagga ut fartygen till Sverige.

2 000 anställda

Viking Line är ett av Nordens största företag vad gäller färjor.

Viking Line är en arbetsgivare med över 2 000 anställda. 

Deras rötter härstammar från skärgården, där många av de anställda också bor. 

Viking Line var först med en bilfärja mellan Finland-Åland-Sverige sommaren 1959. 

Sedan dess har de fått flera fartyg och linjer.

Första bilfärjan

En ny era i passagerartrafiken Finland–Åland–Sverige inleddes på försommaren 1959 då den första bilfärjan – S/S Viking – sattes i trafik av det nybildade bolaget Vikinglinjen AB.

Efterhand samlades rederierna Vikinglinjen AB, Rederi AB Slite och Ålandsfärjan AB (sedermera SF Line AB) kring ett gemensamt marknadsföringsbolag, Oy Viking Line AB. 

Efter att två av ägarrederierna upphört med sin verksamhet blev marknadsföringsbolaget helägt dotterbolag till SF Line som i dag verkar under bolagsnamnet Viking Line AB.

De är idag ett av de marknadsledande kryssnings- och färjerederierna i Östersjön.

Foto: DreamPixer

Text: Redaktionen