IKEA i blåsväder: “Vill inte att det ska komma ut”

2024 03 28

Flera hem har förstörts efter en storsatsning från Ikea.

I småländska Älmhult är möbeljätten på väg att färdigställa en 17 000 kvadratmeter stor tillbyggnad i anslutning till ett redan befintligt kontorshus.

Men jätteprojektet har fått förödande konsekvenser för privatpersoner som bor i samma område.

Bygget har fått följden att flera hus i närheten mer eller mindre totalförstörts, rapporterar Smålänningen.

– De vill inte att detta ska komma ut till allmänheten. Vi tycker att Ikea ska ta ansvar för vad de ställt till med, säger villaägaren Kenneth Pedersen, en av de drabbade, till lokaltidningen.

Marken sjunker

Kenneth Pedersen beskriver successivt framväxande skador på det hus där han bott med sin familj i 14 år.

Problemen började i samband med Ikeas nybygge och beror enligt Kenneth bland annat på “extremt dålig mark att bygga på”.

Det fanns tidigare en överenskommelse om att inte bygga mer, men den slopades när ett nytt Ikeabolag tog över projektet.

Sedan dess har marken börjat sjunka som följd av att Ikea under ett par års tid pumpat undan 50 000 liter grundvatten per dygn från sin egen fastighet.

Det gav fast mark för Ikeas byggnad, men förödande effekter för andra hus i området.

Rådet: riv huset

Skadorna på familjens hus består bland annat i sprickor i väggar, avlopp som gått sönder och ingen mark under huset. Källargolvet hänger i princip fritt i luften, säger Kenneth till lokalpressen.

Familjen har fått expertrådet att riva huset. Det kostar tio miljoner kronor.

Kenneth Pedersen vill nu att Ikea köper ut familjen och löser in fastigheten, men möbeljätten vägrar.

De säger att de inte har någon nytta av vårt hus, men det har vi ju inte heller längre.

Viftar bort kritiken

Ikea har svarat på anklagelserna.

Företaget viftar bort villaägarnas förtvivlan och deras krav på ersättning och menar att det är andra faktorer som påverkat de plötsliga problemen.

Enligt Jonas Grönlund, presskontakt på Ikea i Älmhult, har det funnits kontinuerlig kontakt med alla grannar och bolaget har varit “måna om att utbyggnaden ska påverka grannarna i så liten utsträckning som möjligt”, säger han till Smålänningen.

Ska utveckla nya produkter

Uppdraget för bygget har gått till NCC.

Det huvudsakliga syftet för de nya ytorna ska vara verksamhet för produktutveckling.

IKEA:s höga hållbarhetsfokus, liksom den snabba starten och en relativt kort byggtid, ställer ökade krav på såväl planering som utförande, sade NCC Building Swedens affärschef Ulf Jönsson i en kommentar till Fastighetsvärlden 2021 när det gavs grönt ljus för bygget.

Foto: Ikea, pressbild

Text: Redaktionen


JUST NU: Sveriges vanligaste livsmedel störtdyker i pris

2025 07 25

Priset på ett av Sveriges mest centrala och viktigaste livsmedel har fallit kraftigt.

Vetepriset har nått historiskt låga nivåer.

Idag ligger priset under svenska lantbrukares produktionskostnader, rapporterar Di som hänvisar till handelsföretaget BM Agri som både köper och säljer spannmål.

Situationen får bönderna i Sverige att slå larm.

Det låga priset gör nämligen att lantbrukarna får svårt att täcka produktionskostnaderna. 

Stora lager

En följd av prisnivåerna är att vetelagret ökar. En god tillgång på spannmål i hela världen är en av förklaringarna till att priserna varit så låga den senaste tiden jämfört med tidigare år, framhöll Mikael Jeppsson, spannmålschef på Lantmännen, redan i vintras.

Han får medhåll av Viktor Ebel, spannmålschef på Svenska Foder.

De lägre priserna beror framför allt på att det finns mycket spannmål i marknaden. Ukraina, Ryssland och hela Svartahavs-området har skickat ut stora volymer billig spannmål, vilket har fört med sig att efterfrågan på spannmål är låg, sade han enligt tidningen Jordbruksaktuellt tidigare i år.

– Det har i sin tur lett till att de stora spannmålsexportörerna i Europa, Frankrike och Tyskland, inte har kunnat sälja av sin spannmål, vilket har gjort att exportmarknaden har haft en väldigt låg aktivitet.

LÄS OCKSÅ: Livsmedelsverket: storhandla inte kommande veckor

Kan vända uppåt

Priset kan dock komma att vända.

Det menar Per-Arne Gustavsson, vd på BM Agri, trots goda skördar i Europa som talar emot ett sådant scenario.

En svagare krona och sämre skördar i USA skulle i så fall kunna vara anledningen.

– Faktorer drar åt olika håll. Mitt huvudscenario är ändå att priset på vete ska stiga, säger Per-Arne Gustavsson till Di.

Liknande förhoppningar framhålls i USA där vetelager bara ökar och ökar.

– Jag känner till bönder som har vete i alger som kommer att sitta kvar på det för att det är billigt, säger Jim Pellman, jordbrukare i USA, till Bloomberg.

LÄS OCKSÅ: Jättesmäll för klassisk lågpriskedja – har 92 butiker i Sverige

Foto: 

Text: Redaktionen


JUST NU: Sänkt hastighet i Sverige – ny gräns kan bli permanent

2025 07 25

Trafikverket har den senaste tiden sänkt hastigheten på flera svenska vägar.

Så kallade jämna steg, hastighetsgränser på framför allt 40, 60 80 och 100 kilometer i timmen, blir allt vanligare.

– Just nu pågår en anpassning av hastighetsgränserna till vägarnas standard inom statligt vägnät genom höjningar till 100 kilometer i timmen och sänkningar till 80 kilometer i timmen, förklarar myndigheten.

Beskrivs som “tillfällig lösning"

Projektet har inte gått Riksförbundet M Sverige obemärkt förbi.

Konsumentorganisationen noterar att Trafikverket sänkt hastighetsgränsen från 90 till 80 kilometer i timmen på många vägar.

Det har då beskrivits som en tillfällig lösning.

Men åtgärden kan visa sig bli permanent eftersom det på flera vägar “blivit ett alternativ till att investera i förbättrade vägar”, hävdar riksförbundet på fredagen.

– Vi ser tydligt att våra snabbaste vägar, 120-vägarna, också är några av våra säkraste. Där finns stora säkerhetsmarginaler och separerade körfält. Man kan förstås inte bygga vägar på det viset i hela landet, men det visar tydligt att den fysiska miljön i trafiken spelar roll, säger Jacob Sidenvall från M Sverige.

Vill se mitträcken

Bakgrunden till M Sveriges kommentarer är att frontalkrockar fortsatt är en olyckskategori med hög dödlighet.

Organisationen anser att mittseparering, det vill säga hinder mellan mötande körfält, är vägen framåt.

Något som ofta saknas på många 80-vägar i landet.

Istället minskar antalet mil väg som förses med mitträcke eller vajer för varje år som går. Nu uppmanar M Sverige till länsplanerna ska finansieras tillräckligt för att öka mittsepareringarna.

När man började arbetet med att mötesseparera vägarna fick man till ungefär 25 mil per år.Men nu ser det annorlunda ut. Man har tappat takten och får bara till sex mil mötesseparering årligen under de senaste åren, säger Jacob Sidenvall.

LÄS OCKSÅ: Krisen förvärras för biljätten – stänger ännu fler fabriker

"Räddar liv"

Trafikverket har framhållit att rätt hastighet på vägen räddar liv och är positivt för miljön.

Myndigheten pekar exempelvis på den marginella tidsskillnaden i resandet som hastighetssänkningen innebär, samtidigt som det anses bli säkrare.

–  Sänkning från 90 till 80 ökar tiden med 50 sekunder per mil. Sänkning från 80 till 70 ökar tiden med 60 sekunder per mil, förklarar Trafikverket.

LÄS MER: Många bilägare får oväntad faktura – betala inte

Foto: K. Hörnfeldt

Text: Redaktionen