Ikea har begått misstag – fått deadline om två veckor

2024 03 26

Ikea tvingas betala tillbaka över en halv miljon kronor.

Detta efter att ett misstag uppdagats hos den svenska möbeljätten.

Fick för mycket pengar

Missen spåras ett par år tillbaka i tiden.

Det var under pandemin som företag fick möjlighet att ansöka om ekonomiskt stöd för sjuklönekostnader. 

Totalt erbjöd sig Skatteverket att ersätta allt som översteg 1,07 procent av ett företags totala lönekostnader.

Ikea nappade på erbjudandet och ansökte om 656 213 kronor i ersättning, vilket beviljades.

Ändrade i efterhand

Men därefter begick Ikea ett större fel, rapporterar Smålandsposten.

Möbeljätten ändrade i efterhand sina sjuklöneuppgifter för februari 2022, det vill säga samma månad man fick stöd för.

Egentligen var summan Ikea skulle få betydligt lägre.

– Vid det här laget hade stödet redan betalats ut, skriver SMP.

Deadline om två veckor

Nu tvingas därför Ikea konfronteras med ett oväntat bakslag. Enligt Försäkringskassan hade Ikea enbart rätt till 132 830 kronor.

– Med andra ord har Ikea fått 523 374 kronor för mycket, pengar som man nu är skyldiga att betala tillbaka, uppger den småländska tidningen.

Möbeljätten har dessutom fått en snäv deadline. Senast den 12 april om två veckor måste pengarna finnas på Försäkringskassans konto.

Gav miljardbesked

Bakslaget till trots kan Ikea stoltsera med ett kraftigt ekonomiskt uppsving den senaste tiden.

I slutet av förra året kunde företaget redovisa att man ökat sin nettovinst för första halvan av 2023 med hela fem gånger så mycket som under fjolåret.

Siffrorna landade på 1,5 miljarder euro, en ökning med svindlande 300 miljoner euro jämfört med 2022.

– En bra prestation trots ekonomisk instabilitet, geopolitisk volatilitet och att de fortsatta konsekvenserna av pandemin skapade utmanande situationer 2023, framhöll Inga Group, Ikeas ägare, till AFP vid tillfället.

Bonus för anställda

I samma veva meddelade Ikea att omkring 311 miljoner euro, motsvarande ungefär 3,5 miljarder kronor, skulle gå tillbaka till företagets anställda.

Detta i form av en prestationsbaserad bonus.

Ytterligare 103 miljoner euro går till en kompletterande pensionsfond för anställda med mer än fem års erfarenhet på företaget.

Ikea är fast beslutna att ytterligare minska sin personalomsättning, som steg kraftigt under pandemin.

– Vi hade en personalomsättning på 21,4 procent tidigare och nu är vi nere på cirka 18 procent, säger Ikeas personalchef Ulrika Biesert enligt AFP.

Foto: Ikea

Text: Redkationen


Konsumentverket varnar Jysk och Mio: sluta omedelbart

2024 06 14

Sex företag har fuskat med rean och riskerar stränga straff.

Det meddelar Konsumentverket efter att ha genomfört en större granskning av hur företagen skötte sig under realisationen i höstas.

På listan finns bland annat möbeljättarna Jysk och Mio.

Nu kräver myndigheten att de utpekade företagen omedelbart upphör med sina metoder. Annars väntar bestraffningar i form av höga vitesbelopp.

Har visat fel pris

Utöver Mio och Jysk finns även två nätbutiker som säljer kläder samt två mindre möbelföretag på Konsumentverkets radar. De fyra resterande företagen nämns inte vid namn.

– Gemensamt för de sex företagen är att de inte har visat rätt pris för de senaste 30 dagarna, det vill säga det pris som ska tala om för konsumenten vad varan brukar kosta, framhåller myndigheten.

– Ofta har företagen i stället använt ett högre pris att jämföra reapriset med, vilket gör att reapriset framstår som mer fördelaktigt. 

Lurar kunderna

Enligt Konsumentverket har företagen vid upprepade tillfällen tagit med ett högre pris som egentligen aldrig använts, eller i bästa fall enbart använts under ett par dagars tid.

Utifrån det priset har man sedan räknat ut många procent rea det är.

– Problemet är att man som konsument tror att man gör ett klipp, medan varan i själva verket aldrig kostat så mycket som det står, förklarar Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO.

Kan tvingas betala 2 miljoner

Konsumentverket understryker allvaret i situationen.

Förbuden kopplas till viten på mellan en halv miljon och två miljoner kronor och kan komma att dömas ut om företaget bryter mot förbudet.

Om företagen överklagar KO:s föreläggande går ärendet vidare till Patent- och marknadsdomstolen för prövning.

Enligt prisinformationslagen ska varans pris de senaste 30 dagarna tydligt redovisas när företaget vill marknadsföra en rea eller kampanj.

Så här skriver Konsumentverket om lagen:

Paragrafen som styr är 7A, och den vilar i sin tur på ett EU-direktiv. Regeln har införts för att säkerställa att prissänkningen är äkta och inte en bluff. EU-kommissionen har i sin vägledning uttryck att lagparagrafen syftar till att förhindra att företag på konstlad väg höjer referenspriser och vilseleder konsumenterna om storleken på rabatten.

Foto: Jysk resp Mio

Text: Redaktionen


Postnord-kunder drabbas av ny våg – går ut med uppmaning

2024 06 12

Postnords kunder har på nytt drabbats av ett återkommande problem.

Under året har flera olika företag gått ut och varnat för bluff-sms och bedrägeri.

Det har varit ett återkommande problem och allmänheten har uppmanats att se till att ha koll på vad som indikerar att det kan röra sig om ett falskt meddelande.

Nu drabbas Postnords kunder på nytt av det besvärande fenomenet.

Det rapporterar Sveriges Radio.

“Väldigt jobbigt”

Bedragare kommer hela tiden på nya sätt att lura folk på pengar, och sms med olika länkar och uppmaningar är ett sätt man försöker bedra företagskunder.

På sistone har en ny våg bluff-sms nått Postnords kunder.

Postnords presstalesperson Henrik Ishihara uttrycker oro över utvecklingen.

– Det är ju väldigt jobbigt. Dels är det vårt varumärke som utnyttjas och det är ju ett brott i sig. Det absolut mest allvarliga är dock alla våra kunder, alla mottagare, som drabbas och i vissa fall luras på pengar, säger han till SR.

Riktar uppmaningar

Ishihara går ut med en uppmaning till kunderna i samband med den nya vågen av bedrägeriförsök.

– De gånger som vi skickar ut meddelanden så är det alltid med en länk till antingen Postnord.se eller Postnord.com. Är det någon annan länk så är det en bluff och då ska man bara radera det, säger han.

Inte första gången

Det är inte första gången som Postnord går ut och varnar för bedragare.

Tidigare har man förtydligat hur bedrägerierna går till.

– Tyvärr cirkulerar det bluffmejl och bluff-sms där avsändaren utger sig för att vara PostNord, har det statliga bolaget förklarat.

– Det förekommer även bluffannonser på olika sociala plattformar. Ibland blir de som lägger ut privatannonser på annonssidor kontaktade av bedragare som uppmanar till användning av PostNords ”kurirtjänst”. Även det är en bluff.

Därför är det attraktivt

Postnord framhåller att bedragarna riktar sig mot bolaget av en tydlig anledning.

– Sverige är en av de mest utvecklade e-handelsmarknaderna i Europa, vilket gör det attraktivt för bedragare att försöka luras. 

– Tyvärr måste man som konsument idag vara lite misstänksam. Det bästa sättet att skydda sig mot bedragare är att alltid vara uppmärksam. Klicka aldrig på länkar om du är osäker på vart de leder.

Foto: Postnord

Text: Redaktionen