Ikea aviserade fundamental förändring för sina kunder
2023 09 05
Det svenska jätteföretaget Ikea gör bäst i att hålla sig till det gamla.
En sådan slutsats kan möbeljätten dra efter ett nyligen utfört experiment som slog bakut med en gång.
Ändrade i grunden
Alla som har besökt Ikea vet hur det går till när man kommer in i varuhuset.
Planlösningen är motsatsen till öppen – till skillnad från hur upplevelsen är i många andra butiker.
Istället går man längs med en slags labyrint som pedagogiskt guidar kunden från den ena avdelningen till den andra.
Det är just det som Ikea försökt ändra på – genom att på flera håll öppna citybutiker som avviker från den typiska Ikeaupplevelsen.
Bland annat i österrikiska Wien, rapporterar Wall Street Journal.
Hade jättefel
De nya butikerna, som ofta låg inne i centrala delar av städer i hela världen, såg alltså ut mer som vanliga varuhus.
– Kunder kunde ta vilken väg de ville genom butiken och produkter från olika rum i hemmet visades tillsammans, beskriver WSJ.
Ikeas chefer trodde att kunderna skulle uppskatta möjligheten att kunna gå som man ville utan att ta en omväg genom flera olika avdelningar.
De kunde dock inte ha haft mer fel.
– I verkligheten visade kundintervjuer och feedbackundersökningar att många kunder längtade efter butiksdesignens vägledande hand, säger Tolga Öncü, chef för detaljhandeln på Ingka Group som driver majoriteten av Ikeas varuhus, till den amerikanska tidningen.
Tvingas backa
Experimentet floppade därmed totalt och Ikea har därefter känt sig tvungna att backa.
Nu gör man om planritningarna och skyltningen även för citybutikerna – så att de ska likna de traditionella varuhusen.
– Vi trodde att vi inte behövde vägleda kunderna eftersom att butikerna är så små att vi trodde att de skulle se allt, säger Tolga Öncü.
– Men det blev väldigt tydligt att kunderna tänkte: “Nej, nej, nej, det här är en stor butik!”.
Som en verklig katalog
Den karakteristiska labyrinten hos Ikea har sitt ursprung i tanken att man vill leda sina kunder genom en verklig version av en Ikea-katalog.
Samma princip gäller idag.
– Labyrinten blir tilltalande eftersom du går igenom perfekt utformad 3D-reklam för ett bättre liv och fördjupar dig helt i dessa utrymmen, säger arkitektsturhistorikern Jeff Hardwick till WSJ.
Tidningen skriver även att en del kunder dock klagat på att det tar för lång tid att navigera och att rutten är så invecklad att den upplevs mer som en “fälla” än en väg.
Foto: Ikea
Text: Redaktionen