Ica vädjar till kunder – ovanlig uppmaning

2024 02 11

Ica tvingas nu upprepa en ovanlig uppmaning på grund av kundernas beteende.

Det råder stora problem hos Ica Maxi i Alingsås.

Kunderna som besöker butiken ställer till det ordentligt för butikspersonalen, och skapar problem vid pantmaskinen.

Detta genom att slänga in alla möjliga saker som inte hör hemma där.

Det rapporterar Sveriges Radio.

Vädjar till kunderna

Matbutiken vädjar nu till kunderna om att sluta kasta in märkliga föremål i pantmaskinen.

Det handlar bland annat om trosor, kalsonger, potatis och sexleksaker.

– Det är lätt hänt att man skär sig eller sticker sig på en kniv eller en spik eller liknande. Jag höll på att få en fiskkrok i fingret härom veckan senast, säger Annika Berg som jobbar i butiken.

Dagliga upptäckter

Butikspersonalen meddelar att man dagligen gör nya upptäckter av föremål som inte hör hemma i pantmaskinen.

Utöver att innebära en säkerhetsrisk för personalen så ställer det även till det för maskinen.

– Det blir ju gärna driftstopp om det fastnar saker i maskineriet, fortsätter Berg.

Inte första gången

Det är inte första gången som en Ica-butik har tvingats rikta just den här typen av uppmaning till sina kunder.

För ett par månader sedan gick även Ica Maxi i Borås ut med en vädjan till kunderna efter att man hittat konservburkar och tandavgjutningar i maskinerna.

– Det är ett irritationsmoment i vardagen och ingen rolig arbetsmiljö för de som jobbar med att tömma och rengöra, sade butikschef Jesper Hedell till GP då.

Tog till sociala medier

Ica Maxi Borås tog då till sociala medier för att tydliggöra för de som besöker butiken att det endast är pant som är välkommet i maskinen.

Även på Ica Maxi i Falun har man stött på liknande problem, och bland annat hittat en skarpladdad patron.

– Det är ingen som gör det här för att jävlas. Men vi måste städa maskinerna lite oftare. Det är ett moment som vi inte hade med de traditionella maskinerna, sade butikschef Niklas Bergström till Dagligvarunytt.

Foto: Icagruppen, J. Gow

Text: Redaktionen


Här är Sveriges sämsta mobiloperatör – har miljontals kunder

2024 10 08

Svenska folket har nu utsett den bästa och sämsta mobiloperatören.

Svenska mobilkunder har fått sätta betyg på operatörerna och det tycks vara de mindre bolagen som gör bättre ifrån sig.

Svenskt kvalitetsindex har rankat de mobiloperatörer som får bäst och sämst betyg.

Bäst betyg får uppstickaren Vimla, där 81 procent av kunderna är nöjda.

Det rapporterar sajten Mobil.

Får sämst betyg

Betygen är tuffare mot de större operatörerna.

Allra sämst betyg får Tre, som har ungefär 2,6 miljoner kunder i Sverige.

Där ligger kundnöjdheten på 66,7 procent, samtidigt som även Tele2 och Telenor får liknande betyg, om än något bättre.

Det spelar roll

Svenskt kvalitetsindex förklarar vad det är som kunder främst ser som viktiga egenskaper hos teleoperatörerna.

Service och support är av stor vikt, menas det.

– Mycket av det som sågs i fjol förstärks i årets studie. Det betyder att frågor relaterade till service och support är fortsatt viktiga. 

– Det är dock inte bara servicerelaterade frågor som påverkar nöjdheten, själva mobiltjänsternas egenskaper spelar åter en större roll. Och vad som gör kunderna nöjda varierar dock stort mellan olika segment.

Olika segment

Det tycks vara olika saker som prioriteras om man jämför de större operatörerna med de mindre.

– För de större traditionella aktörerna som erbjuder en bred palett av telekomtjänster är servicefrågorna fortsatt helt centrala, fortsätter Svenskt kvalitetsindex.

– För mindre aktörer – så kallade ”fighter brands” – är det snarare produktegenskaperna som avgör om en kund är nöjd eller inte. 

Relativt hög nivå

I branschen tycks kundnöjdheten dock vara förhållandevis hög i jämförelse med andra branscher.

– Årets SKI Mobil visar att branschens kundnöjdhet är fortsatt hög, även om betygen är något lägre än förra året, förklarar Svenskt kvalitetsindex vidare.

– Trenden att företagskunderna är mer nöjda än privatkunderna håller i sig liksom det faktum att mindre ”fighter brands” når högst betyg inom båda segmenten.  

Foto: L. Villasmil

Text: Redaktionen


Ryssland flyttar enormt vapen

2024 10 08

Ryssland sätter ett system som kan användas för att avfyra kärnvapen i beredskap.

Det rapporterar statskontrollerade ryska Tass på måndagen.

Nyhetsbyrån har publicerat ett filmklipp som påstås visa när det kärnvapenkapabla robotsystemet Jars transporteras på lastbilar.

Systemet kan användas för att avfyra ballistiska robotar av modellen RS-42 Jars. Robotarna kan bära flera kärnstridsspetsar och har en räckvidd på över 1 000 mil.

– Robotarna kan träffa mål på 11 000 kilometers avstånd och har en explosiv kapacitet på cirka en miljon ton. De kan utplåna en liten stad, skriver ett ukrainskt militärkonto på Telegram.

Hävdar övning

Tass uppger att transporterna är en del av en militärövning.

I dag har Ryssland fem bataljoner som är utbildade i robotsystemet.

Under den stundande militärövningen kommer de ryska kärnvapenstyrkorna att öva på att avfyra RS-42 Jars mot fientliga mål.

– Militärerna kommer bland annat öva på att motverka sabotage och bekämpa spaningsgrupper, skriver nyhetsbyrån.

Enligt uppgift har det kärnvapenkapabla robotsystemet satts i beredskap i staden Novosibirsk i Sibirien.

Rysslands kärnvapenarsenal

- Ryssland innehar tillsammans med USA drygt 90 procent av världens kärnvapen.

- Landets totala antal beräknas till 5 977 stycken.

- Av världens 12 700 kärnvapen finns mer än 9 400 i militära lager för användning.

- Cirka 3 730 är utplacerad på robotar eller på bombplansbaser. 

- Av dessa är cirka 2 000 amerikanska, ryska, brittiska och franska kärnstridsspetsar som är redo att användas med kort varsel.

- År 2019 uppskattade Totalförsvarets forskningsinstitut att det ryska försvaret har omedelbar tillgång till runt 700 taktiska kärnstridsspetsar. Det vill säga vapen som kan användas i vanliga vapensystem, där konventionella stridsspetsar byts ut mot kärnstridsspetsar.

Källor: Federation of American Scientists resp Totalförsvarets forskningsinstitut

 

    

 

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen