ICA slår larm om svår situation – ”händer nästan varje gång”

2025 01 26

Många ICA-anställda tvingas hantera väldigt svåra situationer.

Att matbutiker utsätts för brott har blivit allt vanligare på senare år.

Under 2024 har brottsligheten mot handeln slagit rekord, enligt Svensk Handel.

Och nu larmar ICA om en svår situation för de anställda.

”Sker nästan varje gång”

Situationen är så allvarlig att butiksanställda uppmanas att inte ingripa vid stölder när de bedömer att det är för riskabelt, rapporterar SVT.

En butikschef som kanalen har pratat med bekräftar att hot förekommer väldigt ofta i samband med att man vill ingripa.

– Det kan vara alla möjliga hot. Det kan vara från ”du ska få fan, du ska dö, du ska göra det”. Det sker nästan varje gång, säger Werner Jacoby, butikschef på en ICA-butik i Stockholm, till radiokanalen.

”Känner sig inte bekväma”

Det är vanligt att butiksanställda helt enkelt inte vågar ingripa mot någon som stjäl i butiken.

– Det skulle jag säga händer för att folk känner sig absolut inte bekväma i att ingripa, för man vet inte om personen har kniv på sig, säger Werner Jacoby.

Det finns en stor rädsla för att personen kan vara våldsam – inte minst med tanke på att hot uttalas väldigt ofta i samband med ingripanden.

Enligt Svensk Handels statistik för 2024 så uppger 46 procent av butikerna att de utsatts för brott eller hotfullt beteende.

Det är rekordhöga siffror.

Många brott anmäls inte

Trots att många butiker utsätts för brott, är det långt ifrån alltid som brotten anmäls till polisen.

En annan undersökning från Svensk Handel som gäller fjärde kvartalet 2024 visar att endast 43 procent uppger att de polisanmält stöld. Det är en stor tillbakagång jämfört med 63 procent kvartalet innan.

– Det är allvarligt att en så stor andel av stölderna aldrig når rättssystemet. Om vi inte polisanmäler brotten får vi inte heller en rättvisande bild av problemets omfattning, vilket försvårar både brottsbekämpning och förebyggande arbete, säger Nina Jelver, säkerhetschef på Svensk Handel, i ett uttalande.

Foto: Icagruppen

Text: Redaktionen


JUST NU: USA närmar sig “otänkbar” åtgärd – “kan avsluta kriget”

2025 07 23

Att slå till mot en av Rysslands viktigaste inkomstkällor “kan få slut på Ukrainakriget”.

Det säger USA:s energiminister Chris Wright i ett nytt utalande.

Ministern talar om sanktioner mot rysk olja och menar att det är en “mycket verklig möjlighet” att dessa kan avsluta kriget helt, rapporterar Reuters.

– Det är ett enormt tryck på Ryssland. Det är den största pressen man kan sätta på dem, säger Wright i en intervju med Fox News, enligt nyhetsbyrån.

Tidigare otänkbart

USA är världens största producent av olja och gas.

Det innebär att USA därmed kan vidta åtgärder som tidigare var helt otänkbara att ens överväga för amerikansk del, framhåller Christ Wright.

– Vi kan göra saker som vi inte kunde göra tidigare, säger energiministern.

Deadline i september

Tidigare i juli deklarerade USA:s president Donald Trump att Washington kommer att införa 100-procentiga tullar mot länder som köper rysk olja om inte Ryssland säger ja till ett fredsavtal.

Deadline är i början av september och ytterligare sanktioner kan också följa. 

Trots Vita husets ställningstagande har Trumpregeringen fortfarande inte aktiverat de större oljesanktionerna direkt mot Ryssland.

Istället har Trump sedan han tillträdde i januari valt att rikta dessa mot Opec-producenten Iran.

LÄS MER: Panik i Ryssland – på väg mot massiv konkursvåg

Samtal idag

Under onsdagen kommer nya samtal att hållas mellan Ukraina och Ryssland. Samtalen kommer att organiseras i Turkiet.

Ukraina är redo att arbeta så produktivt som möjligt för att säkerställa att vårt folk släpps och att kidnappade barn återförs hem, för att stoppa morden och förbereda ett ledarskapsmöte som syftar till att avsluta detta krig en gång för alla, uppger Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj på X.

Den ryska sidan förväntar sig inget genombrott.

Det säger Dmitrij Peskov, talesperson för Kreml, enligt The Independent.

– Det finns ingen anledning att räkna med ett genombrott i kategorin mirakel. Det är knappast möjligt i den rådande situationen.

LÄS OCSKÅ: Kremls missräkning – tung smäll för budgeten

Foto: Official White House Photo by Shealah Craighead

Text: Redaktionen


Stort missförstånd om Klarna – kunder grundlurade

2025 07 23

Kunder runtom i hela Sverige grundluras.

Bluffbutikerna på nätet växer så det knakar.

Många av dem har svenska namn. Men den falska marknadsföringen är intensiv.

Till exempel hänvisas det ofta till fysiska butiker som ska slå igen, inte sällan med en sorglig historia om att ägaren ska fokusera på familjen och därför rear ut produkterna.

Men i verkligheten handlar det om dropshipbutiker som beställer produkter från Kina, rapporterar Expressen på onsdagen. Varorna ser inte alls ut som på bilderna och leveranserna tar ofta flera veckor.

Och det som verkligen lurar folk är att bluffsajterna tycks erbjuda den populära och allmänt betraktat säkra betaltjänsten Klarna som alternativ.

Det var en välskriven text på bra svenska. Det kändes trovärdigt i och med att de hade Klarna och Paypal, säger kunden Sofia, 50 år, till tidningen.

Haglat in anmälningar

Sofia är långt ifrån den enda som drabbats. Tidigare har det haglat in anmälningar från upprörda kunder som blivit lurade av blufföretag som erbjuder Klarna som alternativ för betalning.

Maria Wizell, konsumentvägledare på organisationen Svenska konsumenter, har kritiserat Klarna för detta.

– Det är anmärkningsvärt att i de flesta fall när det är de oseriösa företagen man varit i kontakt med, så är det med en betalning via Klarna, sade hon till P3 Nyheter för ett år sedan.

Missförstånd om Klarna

Ett vanligt klagomål från kunder är att Klarna tjänar pengar på bluffsajterna. Men i själva verket är det tvärtom, menar Joel Hedin, pressansvarig på Klarna.

– Dels så har vi omkostnader när det kommer till hanteringen av butikerna. Det är både en ekonomisk förlust, men framför allt en förlust i förtroende för oss, säger han till Expressen.

Joel Hedin understryker också att bluffbutikerna inte ska få ha Klarna som betallösning. När Klarna erbjuds som betalalternativ ska det vara “en kvalitetsgaranti”.

LÄS OCKSÅ: Ryanair varnar – fler resenärer ska bötfällas för samma sak

"Enorm kritik"

Många klagomål handlar också om att varorna inte levereras överhuvudtaget, ofta på grund av att betalningen gått till ett blufföretag som inte skickar ut det man beställt.

– Det är en sådan enorm kritik från konsumenter. Då ska man väl som seriöst företag låta bli att förmedla de här betalningarna, säger Maria Wiezell till P3 och syftar på Klarna.

LÄS OCKSÅ: Electrolux går ut med varning till kunder

Foto: Dealdrop.com Images Photostream 

Text: Redaktionen