ICA säger att det kan försvinna – finns hos nästan alla hushåll
2025 05 16
Mer eller mindre alla hushåll har någon gång fått ett reklamblad från någon av matjättarna i brevlådan.
Det fysiska reklambladet med den lokala butikens erbjudanden har av Ica beskrivits som ett “unikt” sätt att nå kunderna.
– Vi ser att flygbladen är en fortsatt stark inspirationskälla och något som man vänder sig till för att hitta bra priser, sade Marcus Ottosson, regional marknadsstrateg för elva butiker inom Ica Maxi, i ett uttalande till Svenskt direktreklam för tre år sedan.
Uppfattningen var då att bladen var närmast tidlösa.
– Flygbladen kommer även i fortsättningen att ha en viktig roll, framför allt i den omvärld som vi lever i nu. Jag tror att fler butiker kommer ta till flygblad för att det är ett tryggt och säkert sätt för kunderna att ta del av veckans bästa priser, sade Marcus Ottosson.
Ica: kan plockas bort
Men nu varnar Ica för att de uppskattade reklambladen kan tas bort.
Anledningen är, enligt företaget, en krånglig och problematisk tolkning av den så kallade prisinformationslagen. Lagen kräver att det lägsta priset de senaste 30 dagarna ska redovisas jämte det pris som kunden ska betala.
– Syftet är att komma åt så kallade bluffreor som bland annat uppmärksammats inom sällanköpshandeln i samband med Black Friday. Det har dock aldrig varit ett problem med “bluffreor” på spaghetti, framhäver Ica i ett uttalande.
"Omöjligt att uppfylla"
Konsumentverkets tolkning av lagen är att det 30 dagar gamla priset även måste synas i reklambladet.
Enligt Ica har branschen en annan uppfattning.
– Det räcker att det redovisas i butiken eller på en webbplats, det vill säga vid försäljningsstället såsom förarbetena till lagen anger. Konsumentverkets krav är i praktiken omöjligt att uppfylla, hävdar matjätten.
– Utrymmet i reklamblad är begränsat, produktionstiden är lång och priser kan ändras innan bladet ens når hushållen. Reklambladen riskerar att försvinna helt.
Myndigheten tydlig
Konsumentverket har inte uttryckligen besvarat kritiken, som även inkluderar flera uppmaningar till politiken att förenkla reglerna.
Myndigheten förklarar dock att om ett företag anger att de sänkt priset på en vara, då ska även det tidigare priset anges.
– Det tidigare pris som ska anges är det lägsta pris som företaget har haft på produkten under de senaste 30 dagarna före prissänkningen. Prissänkningen ska alltså baseras på det tidigare lägsta priset.
Icas har i dagarna presenterat en rad villkor och förslag på regler för livsmedelsbranschen som företaget anser borde förändras genom politiska beslut. Enligt matjätten skulle förändringarna kunna bana väg för prissänkningar.
Läs mer om nyheten här: ICA kan sänka priserna – på ett villkor
Foto: ICA Sverige
Text: Redaktionen