ICA ryter ifrån

2023 03 30

Matjätten Ica är inte glad över allt skäll och säger nu ifrån på skarpen.

Den senaste tiden har landets Ica-butiker mottagit massor av skäll från alla möjliga håll och inte minst har butiksägarna blivit utskällda.

En bov i dramat

Både kunder som handlar och folk i sociala medier skäller på Ica:s butiksägare och personal med anledning av de höga priserna.

Men nu ryter vd:n vid Ica-handlarnas Förbund ifrån.

– Sluta skyll den höga matinflationen på livsmedelsbutikerna, framhäver Ica:s vd Göran Blomberg i DI.

Han riktar sig till Sveriges politiker.

Flera orsaker

Ica:s vd betonar att det inte är Ica och dess totalt 1 270 butiker runt om i Sverige som är skyldiga till de höga matpriserna.

– Redan i slutet av 2021 såg vi inflationen komma som en följd av överstimulanser från centralbanker världen över, följt av brister i leveranskedjorna efter pandemin.

– När sedan kriget bröt ut i februari 2022 fick vi skenande prisökningar av insatsvaror för livsmedelsproduktion och ovanpå det en kraftig kronförsvagning på ca 10 procent mot euron och ännu mer mot dollarn.

Visste redan i mars 2022

Ica lyfter fram flera exempel på så kallade insatsvaror vars prisökningar drabbade Ica – konstgödsel, foder, energi och förpackningar. Och en hel del av detta kommer från Ryssland och Ukraina.

Ica betonar att Sveriges politiker uppmärksammades på kostnadsökningar på minst 30 procent i en skrivelse i mars 2022.

– Så redan då visste man att huvuddelen av kostnadsökningarna skulle slå igenom för svensk jordbruksproduktion, vilket skulle leda till avsevärda kostnadsökningar för konsumenterna från slutet av 2022 och in i 2023.

Trots detta beslutade riksdagen bara om mindre subventioner framhåller Ica.

Norge och Schweiz

Ica anser även att det blir fel att jämföra med Norge och Schweiz där matpriserna inte stigit lika mycket.

– Dessa länder hade en mycket högre prisnivå när krisen startade. Norges 28 procent högre, Schweiz 44 procent högre.

Ica:s vd lyfter fram ytterligare punkter i DI.

– Kostnadsökningarna i producentledet har varit betydligt högre än de som kunden möter i butikerna.

– Matjättarnas dominerande ställning pekas också ut som en orsak till höga priser och prisökningar. Det är också ett felaktigt påstående.  

– I butiksledet ägs och drivs Ica-butikerna av enskilda företagare som fullt ut konkurrerar med varandra.

– För en Ica-butik är oftast en annan Ica-butik den största konkurrenten.

Sluta skyll på butikerna

Ica:s vd vill att regeringen ska sänka kostnaderna för svensk matproduktion.

– Men framför allt måste man sluta skylla på livsmedelsbutikerna som orsaken till den höga matinflationen och i stället se de verkliga bakomliggande orsakerna, anser Göran Blomberg.

Foto: G. Emma

Text: Redaktionen


Här är Sveriges ”sämsta” mobiloperatör – 2,8 miljoner kunder

2025 10 27

Missnöjet mot landets mobiloperatörer ökar bland svenska kunder.

Det visar den senaste kundnöjdhetsundersökningen från Svenskt Kvalitetsindex (SKI), som fastslår att kundnöjdheten bland privatkunder har minskat kraftigt – från ett kundhetsnöjdhetsbetyg på 68,7 till 66,5.  

Sämst av alla

Störst kundmissnöje orsakar Tre, som har omkring 2,8 miljoner kunder. Mobiloperatören får värdet 61,5 på indexet som mäts mellan 0 och 100 – där betyg över 75 visar på en stark relation mellan företag och kund, medan 60 eller lägre innebär att företaget har stora svårigheter att motivera kunder att stanna kvar.

Högst upp på listan hamnar de små aktörerna Vimla (82,5) och Fello (81,7).

Enligt Johan Parmler, vd på Svenskt Kvalitetsindex, finns det en tydlig förklaring till de små företagens topplaceringar.

Kunderna har skiftat fokus, uppger Parmler – från att endast bry sig om teknisk kvalitet och mobiltäckning till att värdera en helhetsupplevelse som inkluderar allt från priser och abonnemang till personlig kontakt.

– Vi ser att kunderna idag har ett annat beteende än tidigare. Kunderna ser bortom det grundläggande och värdesätter operatörer som är transparenta, flexibla och enkla att ha att göra med. De vill inte känna sig låsta av långa avtal eller betala för tjänster de inte använder, säger Parmler.

LÄS MER: “Markant ökning” – Postnord går ut med ny varning

Hela listan

Här är hela listan på SKI:s uppmätta kundnöjdhet av mobiloperatörer bland privatkunder. Över 75 innebär stark relation mellan företag och kund. Under 60 innebär att företaget inte kan räkna med att kunderna stannar kvar.

  1. Vimla (82,5)
  2. Fello (81,7)
  3. Comviq (75,5)
  4. Halebop (74,1)
  5. Hallon (72,3)
  6. Övriga (67,1)
  7. Telia (66,6)
  8. Branschen (65,8)
  9. Telenor (63,9)
  10. Tele2 (63,3)
  11. Tre (61,5)

Källa: Svenskt Kvalitetsindex

LÄS OCKSÅ: Tung rapportvecka: Techjättarna i fokus 

Foto: P. Du Preez

Text: Redaktionen


Akut förbud för 4,3 miljoner ryssar – kalabalik i rysk region

2025 10 27

Ett omedelbart köpstopp införs i en rysk region med över fyra miljoner invånare.

Det handlar om Sverdlovskregionen i västra centrala Ryssland.

Regionens omkring 4,3 miljoner invånare förbjuds från att köpa 95-oktanig bensin, rapporterar oberoende Moscow Times.

Köpstopp har införts på samtliga bensinmackar i regionen.

– Vi har någon form av problem med bränsleförsörjningen i vår stad. Jag besökte tre bensinstationer i morse – de har slut på 95-oktanig och G-Drivebensin, säger en invånare i staden Jekaterinburg till tidningen.

En annan stadsbo uppger att bilister förgäves kör runt i cirklar och letar efter bensin. En tredje vittnar om att ambulanser står still på grund av bensinbristen.

Oljeproduktionen stagnerar

Bensinstoppet i Sverdlovsk införs samtidigt som Ukraina fortsätter att attackera ryska oljeraffinaderier.

Sedan början av augusti har ukrainska styrkor regelbundet angripit oljeanläggningar i Ryssland.

Luftattackerna har varit framgångsrika.

Den ryska oljeproduktionen har minskat kraftigt. De senaste veckorna har flera ryska regioner infört ransonering och fryst bränslepriserna.

Samtidigt har Moskva tvingats minska sin egen export av bensin och diesel för att klara av krisen.

LÄS MER: Putins nya taktik i kriget

Larmet: ”På gränsen till kollaps”

BBC:s Rysslandskorrespondent Steve Rosenberg har tidigare rapporterat att ryska medier skriver om att landet ”står på gränsen till en fullständig bränslekris”.  Detta efter att ukrainska drönarattacker slagit ut en stor del av oljeproduktionen.

– Ryssland står på gränsen till en fullskalig bränslekris, och förare rapporterar om kilometerlånga köer vid bensinstationer i de östra delarna av landet. Många väntar i timmar på att tanka – ofta förgäves, uppgav Rosenberg i sitt nyhetsbrev i slutet av augusti.

LÄS OCKSÅ: Amerikanskt stridsflygplan och helikopter har kraschat

Foto: V. Milevskij

Text: Redaktionen