Ica-butik vänder sig till kunderna – “Det är inte okej”

2024 03 03

En Ica-butik ryter ifrån ordentligt på grund av kundernas beteende.

Ica nära i Asmundtorp utanför Landskrona har tröttnat ordentligt på kundernas besvärande beteende.

Därför tar man nu till sociala medier för att informera om situationen.

Butiken har observerat kunder som “byggt om”, flyttat på varor och uppfört sig på oönskade sätt under obemannade tider.

Inför 18-årsgräns

Butiken inför därmed 18-årsgräns på under obemannade tider för att svara på utvecklingen.

– Dessvärre har det den senaste tiden varit lite väl mycket "trams" i butiken under den obemannade tiden. Tanken är ju att kunna erbjuda bättre "öppettider" inte att folk ska ta sig in i avspärrade områden och trycka på alla knappar man hittar till t ex kassan,vågar, spelmaskin eller att man "bygger om" och flyttar på varor, framhåller butiken via sociala medier.

– På grund av detta så kommer vi framöver köra 18-årsgräns på obemannat.

“Det är inte okej”

Man reagerar även starkt på att flera personer ger sig in under de obemannade tider trots att det inte är tillåtet.

– Vill även påminna om att det inte är okej att gå in flera stycken men det är bara en som loggat in. Kan inte medföljande personer uppföra sig så kommer personen som loggade in per automatik bli spärrad från att kunna handla obemannat.

– Dessvärre så är det lite väl mycket stölder, och andra påhitt för tillfället. Blir det inte bättre så finns det en stor risk att vi stänger ner att man kan handla obemannat.

Första öppnade 2020

År 2020 öppnade den första Ica-butiken som hade obemannade öppettider.

Företaget bekräftar att det generellt finns ett stort intresse för satsningen.

–  De flesta är glesbygdsbutiker, men ett antal citybutiker har visat intresse. I de fallen kan det vara lite stökigt med säkerhetslösningar, men det kommer nog inte dröja länge innan vi har vår obemannade tjänst i någon form på plats i ett cityläge, säger Johan Berg vid Ica.

Kan vara hybridlösningar

Helt obemannade butiker är dock inte nödvändigtvis framtiden, menar Berg.

– Jag tror inte vi kommer se att majoriteten av butiker kör helt utan bemanning. Mer troligt är att butikerna har olika hybridlösningar med bemannat, obemannat, plockskåp och satellitbutiker. Oavsett går vi en mycket spännande framtid tillmötes, och vi har tagit ett stort digitalt steg in i framtiden som varit mycket uppskattat av handlarna. 

Foto: Icagruppen

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


EKONOMI: Tungt bakslag för Ryssland – “De vill inte”

2025 05 15

Västerländska företag är ointresserade av att återvända till Ryssland.

Sedan Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina har majoriteten av de västerländska länderna kapat ekonomiska kontakter med landet.

Sanktioner införs på löpande band och många välkända internationella varumärken har lämnat Ryssland.

Nu framgår att det inte finns något som helst intresse från de västerländska företagen att komma tillbaka till landet.

Det rapporterar ryska oberoende Moscow Times.

Kan öppna upp

Ryssland planerar att lätta på kapitalkontrollerna för nya utländska investeringar, enligt en högt uppsatt tjänsteman vid finansdepartementet.

Det öppnar dörren för företag – inklusive västerländska sådana – som vill återvända till den ryska marknaden, rapporterar Reuters.

Inget intresse

Problemet med ett sådant beslut är att det inte finns något intresse hos de västerländska företagen att återuppta verksamhet i Ryssland.

Inget av de internationella varumärken som lämnade den ryska marknaden efter utbrottet av det fullskaliga kriget i Ukraina har ansökt om att få återvända.

Det säger Roman Chekushov, vice industri- och handelsminister i Ryssland. 

– Återkomsten av varumärken bör vara ett initiativ från de utländska företagen själva, säger Chekushov enligt Moscow Times.

– För närvarande känner jag inte till att något varumärke eller något företag som äger ett varumärke har lämnat in någon ansökan om något till exempelvis industri- och handelsministeriet.

Vill få in utländskt kapital

Tidigare i år kom besked om att Ryssland vill öppna upp för nytt kapitalinflöde.

Landet försöker nu locka tillbaka investerare och få in nya. 

“Har redan beslutats”

Alexei Yakovlev, chef för ministeriets avdelning för finanspolitik, förklarar.

– Ramverket för att reglera inflödet av nya pengar och säkerställa möjligheten att dessa pengar och de inkomster som genereras av dem kan tas ut har redan beslutats, säger han.

Läs mer: Massivt ryskt budgetunderskott – överväger drastiska åtgärder

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen