ICA bunkrar upp: många vill köpa “superpopulär” vara – just idag

2024 04 09

Flera produkter går åt som smör i solsken i matbutikerna just nu.

Ica har förberett sig på något av en rusning till butikerna inför tisdagen.

Det är upplagt för fest på många håll i Sverige och då ökar också efterfrågan på särskilda varor – rejält.

Anledningen är att ramadan nu avslutas och den muslimska högtiden Id al-fitr därmed går av stapeln från och med ikväll.

– Det är som inför alla högtider och happenings. Vi behöver alltid köpa upp lite extra så att vi inte får slut på någonting, säger Ica-handlaren Linus Wiberg från Kalmar till Sveriges Radio.

"Superpopulär" vara

Framför allt är det tre varor som tycks gå åt särskilt inför kvällens fest då den muslimska fastemånaden avslutas: frukt, grönsaker och bakverket baklava.

I den första kategorin ingår bland annat dadlar – men även jättevattenmeloner som enligt Ica är “superpopulärt”.

En annan storsäljare som går åt är ris. 

– Just det här riset vi har bakom oss, fyra och ett halvkilossäckarna, det går ett par pallar i veckan, säger Linus Wiberg.

Omsättning på 1,5 miljarder

Jättetrycket på festvarorna ger ett kraftigt klirr i kassan för Ica och övriga matbutiker i landet. 

Enligt Svensk Handel väntas omsättningen bli 1,5 miljarder kronor, uppger P4 Kalmar.

Och att man säljer särskilt mycket just kring högtider är inget ovanligt. 

I samband med påsken ökade exempelvis efterfrågan på godis enormt – motsvarande 3 000 procent jämfört med en normal vecka.

Konsumtionen var på den nivån att butikspersonal hela tiden behövde vara vaksamma för att godsakerna inte skulle ta slut i hyllorna.

Prissänkning just på frukt och grönt

Den stora konsumtionen kring högtiderna sker trots att matpriserna efter årsskiftet tog fart igen och började öka på nytt.

Men faktum är att prisutvecklingen stannade av i mars och nu ligger i linje med Riksbankens önskemål, uppger oberoende sajten Matpriskollen.

− Det är positivt för svenska folket efter ett par månader av prisökningar, konstaterar Ulf Mazur, sajtens vd och grundare.

De kategorier som minskat mest är frukt och bär samt grönsaker som minskat med 3,9 respektive 1,9 procent.

Foto Jessica Gow. Ica-gruppen

Text: Redaktionen


Populär tv-serie på väg tillbaka – lockar miljontals tittare

2024 07 22

En av svensk tv:s största succéserier uppges närma sig en comeback.

Sedan Kanal 5 presenterade realityserien om Gekås i Ullared år 2007 har svenska folket fått lära känna profiler som Ola-Conny och Morgan.

Serien blev snabbt oerhört populär och många svenskar har genom åren bänkat sig framför tv-apparaterna för att följa vad som sker i det enorma varuhuset.

I samband med pandemin blev det dock stopp för inspelningarna, och det sista avsnittet sändes 2021.

På väg tillbaka

Miljontals tittare uppskattade programmet, och många blev besvikna när det inte blev någon fortsättning.

Nu kommer besked om att serien är på väg tillbaka.

– Det pågår diskussioner på flera nivåer, säger varuhusets vd Patrik Levin till sajten Market.

Oklart hur och var

Tidigare sändes serien på Kanal 5.

Patrik Levin menar att det är ganska sannolikt att programmet återuppstår, men det råder oklarheter i vilket format och i vilken kanal.

– När det första avsnittet sändes 2009 var linjär tv fortfarande det enda som fanns. Nu finns mängder av medieplattformar, säger han.

Det framgår inte vad tidslinjen är för den planerade comebacken.

Sveriges största varuhus

Programmet följde flera personer i Gekås verksamhet och kunderna besökte det gigantiska varuhuset.

– Den första säsongen av "Ullared" sändes hösten 2009 och blev då Kanal 5:s mest framgångsrika svenska program genom tiderna, förklarar Gekås Ullared.

– Varje avsnitt sågs av i snitt en miljon personer. Dessutom hade premiäravsnittet 1 077 000 tittare, fler än någon annan svensk produktion på Kanal 5. Ullared är fortfarande Kanal 5:s största succé.

Starka profiler

Profilerna Morgan och Ola-Conny har sedermera synts i rutan i flera format.

– En stark resa med Morgan och Ola-Conny hade premiär på Kanal 5 våren 2012.

– I TV-serien följer man Morgan Karlsson och Ola-Conny Wallgren, kända från TV-serien Ullared, på deras resor runt om jorden.  Under sex säsonger har duon hittad på det mesta bland annat har de åkt alla världen farligast bergochdalbanor och testat sumobrottning.

Foto: Clement M

Text: Redaktionen


Dollarstore storsatsar – under nytt namn

2024 07 22

Butikskedjan Dollarstore fortsätter att breda ut sig.

Och det är inte bara i Sverige som kedjan är på framväxt.

Nu satsar man även stort på Sveriges grannland i syd.

Dollarstore kommer att öppna totalt åtta nya butiker i Danmark under 2024 och 2025.

Det rapporterar sajten E-handel.

Under nytt namn

Det blir dock inte under namnet Dollarstore som kedjan kommer att öppna de nya butikerna.

I Danmark finns nämligen redan en kedja som heter Dollarstore.

Istället kommer de nya butikerna att gå under namnet Big Dollar, som det just nu finns fem stycken av i Danmark.

“Är väldigt glada”

I år så kommer två av de åtta butikerna att öppnas i Randers och Grenå under november månad.

Nästa år öppnas resterande sex butiker i Aalborg, Esbjerg, Skive, Ringsted, Sønderborg och Thisted.

Just de geografiska förutsättningarna bedöms vara mycket goda gällande expansionen.

– Vi är väldigt glada över att utöka vår närvaro i Mellanjylland med öppningarna i Randers och Grenå senare i år, säger Peter Jakobsen, Country Manager på Big Dollar enligt E-handel.

– Med de sex nya öppningarna spridda runt om i landet under 2025, kommer vi att kunna erbjuda ännu fler kunder fantastiska produkter till bra priser.

Går fortsatt starkt

Under fjolåret har Dollarstore gått igenom såväl ägarbyte som vd-byte.

Trots det går kedjan fortsatt starkt, och antalet kunder växte med 7 procent under 2023.

Det uppger Market.

“Då väljer kunderna oss”

Det har som bekant varit utmanande ekonomiska förutsättningar för många företag runt om i landet under de senaste åren.

Ränteläget har satt press på många stora bolag och i många branscher behöver man dra ner på satsningarna, men Dollarstore tycks kunna fortsätta ta marknadsandelar och sätta press på konkurrenterna.

Den nya vd:n Anders Kind menar att trovärdigheten och tilliten är en av de viktigaste sakerna i branschen.

– I slutändan tror vi att fler kunder kommer att välja våra butiker om de känner att de kan lita på oss, säger han till Market.

Foto: Dollarstore

Text: Redaktionen