ICA bunkrar upp: många vill köpa “superpopulär” vara – just idag

2024 04 09

Flera produkter går åt som smör i solsken i matbutikerna just nu.

Ica har förberett sig på något av en rusning till butikerna inför tisdagen.

Det är upplagt för fest på många håll i Sverige och då ökar också efterfrågan på särskilda varor – rejält.

Anledningen är att ramadan nu avslutas och den muslimska högtiden Id al-fitr därmed går av stapeln från och med ikväll.

– Det är som inför alla högtider och happenings. Vi behöver alltid köpa upp lite extra så att vi inte får slut på någonting, säger Ica-handlaren Linus Wiberg från Kalmar till Sveriges Radio.

"Superpopulär" vara

Framför allt är det tre varor som tycks gå åt särskilt inför kvällens fest då den muslimska fastemånaden avslutas: frukt, grönsaker och bakverket baklava.

I den första kategorin ingår bland annat dadlar – men även jättevattenmeloner som enligt Ica är “superpopulärt”.

En annan storsäljare som går åt är ris. 

– Just det här riset vi har bakom oss, fyra och ett halvkilossäckarna, det går ett par pallar i veckan, säger Linus Wiberg.

Omsättning på 1,5 miljarder

Jättetrycket på festvarorna ger ett kraftigt klirr i kassan för Ica och övriga matbutiker i landet. 

Enligt Svensk Handel väntas omsättningen bli 1,5 miljarder kronor, uppger P4 Kalmar.

Och att man säljer särskilt mycket just kring högtider är inget ovanligt. 

I samband med påsken ökade exempelvis efterfrågan på godis enormt – motsvarande 3 000 procent jämfört med en normal vecka.

Konsumtionen var på den nivån att butikspersonal hela tiden behövde vara vaksamma för att godsakerna inte skulle ta slut i hyllorna.

Prissänkning just på frukt och grönt

Den stora konsumtionen kring högtiderna sker trots att matpriserna efter årsskiftet tog fart igen och började öka på nytt.

Men faktum är att prisutvecklingen stannade av i mars och nu ligger i linje med Riksbankens önskemål, uppger oberoende sajten Matpriskollen.

− Det är positivt för svenska folket efter ett par månader av prisökningar, konstaterar Ulf Mazur, sajtens vd och grundare.

De kategorier som minskat mest är frukt och bär samt grönsaker som minskat med 3,9 respektive 1,9 procent.

Foto Jessica Gow. Ica-gruppen

Text: Redaktionen


Kivra går ut med varning – “Skickas ut slumpmässigt”

2025 12 22

Kivra går ut med en varning för bedrägerier.

Bedrägerivågen fortsätter att drabba svenskarna.

Välkända varumärken kapas återkommande av bedragarna som försöker vagga in tilltänkta offer i en falsk känsla av trygghet.

Nu är det Kivra som tvingas gå ut och varna för pågående bedrägerier.

Kivra varnar

Sms utfärdas till intet ont anande svenskar om ett “Kivra-kort”.

Men det rör sig om bedrägerier, konstaterar den digitala brevlådan.

– Har du fått ett SMS om "Kivra-kortet"? Detta är ett bedrägeriförsök där bedragarna använder vårt namn men det finns ingen koppling till Kivra, varnar Kivra.

– SMSen skickas ut slumpmässigt. Ring inte numret de anger men rapportera gärna SMSet till din operatör.

Så kan det se ut

Så här kan ett exempel på bedrägeriet se ut enligt Råd & Rön:

– Ditt virtuella kort har nu aktiverats. Vid frågor eller ytterligare information rekommenderar du att du kontaktar vår kundsupport.

Ett nummer medföljer i meddelandet som bedragaren hoppas att det tilltänkta offret ska ringa upp.

Den som får den här typen av sms bör radera det direkt – och inte följa några uppmaningar.

Läs mer: Meddelande dyker upp i mejlkorgen – radera det direkt

92 miljoner samtal

Bedrägerierna kommer i olika former – bland annat som sms, mejl eller telefonsamtal.

Under 2025 har Telia stoppat 92 miljoner bedrägerisamtal, vilket är en ökning med 70 procent från i fjol.

Tre i sekunden

Det innebär att tre försök i sekunden eller nästan nio samtal per svensk aldrig når fram till kunderna.

– Vår data visar att bedragarna försöker ännu mer när de upptäcker att de blir stoppade, säger Amanda Landqvist, ansvarig för Telias bedrägeribekämpning.

– Utöver ny teknik och samarbete bidrar det också till den extrema ökningen till 92 miljoner stoppade bedrägerisamtal. Nu stoppar vi tre samtal i sekunden, och vi kommer inte att ge oss. Det här är en kamp om tryggheten för våra kunder och vårt digitala samhälle.

Läs mer: Elgiganten-mejl cirkulerar – radera direkt om du får det

Foto: Kivra

Text: Redaktionen


Efterlängtat besked om Aladdinasken

2025 12 23

Marabous populära chokladaskar Aladdin och Paradis har blivit dyrare och dyrare.

Inför årets jul har askarna både minskat i storlek och ökat i pris.

De populära chokladaskarna har minskat i storlek från 500 till 410 gram. Samtidigt har priset ökat från 119 till 129 kronor.

– Det innebär en prisökning på över 32 procent per 100 gram – trots att förpackningen ser ut ungefär som vanligt, rapporterar sajten Godare som är en del av Aftonbladet.

Annonserar efterlängtad vändning

Nu kommer dock ett efterlängtat besked för alla chokladälskare.

Marabous ägare Mondelez indikerar att en prissänkning är närstående.

Julia Lindberg, vd Mondelez Sverige, hänvisar till att kakaopriserna är på väg ner.

– Vår förhoppning är att kostnadstrycket ska kunna minska, och att detta i sin tur kan komma att märkas även för konsumenterna. Det är dock viktigt att komma ihåg att det alltid är handeln som sätter priserna mot konsument, säger hon till Dagligvarunytt.

Lindberg försvarar samtidigt prishöjningarna inför julen.

– Kakaopriserna har under en längre tid varit rekordhöga och resulterat i kraftigt ökade kostnader för vår produktion i Upplands Väsby. Det är även det som föranledde våra produktjusteringar, säger hon till tidningen.

LÄS MER: Förbud införs för matbutiker – förslaget finns i Sverige

Flera faktorer

Mondelez-chefen har tidigare hänvisat till att priset på kakao ökat dramatiskt på grund av dåliga skördar till följd av extrema väderhändelser.

– Svenska folket ska ha råd att njuta av vår choklad, det har varit vår idé sedan vi grundades för över hundra år sedan. Vi förstår att våra konsumenter inte kommer uppskatta att de får mindre choklad, men vår förhoppning är att konsumenten får tillgång till ett mer överkomligt styckpris beroende på hur handeln väljer att prissätta våra produkter.

– Den här förändringen möjliggör att vi kan fortsätta erbjuda konsumenterna ett varierat utbud, inom ett tillgängligt prisspann och med samma fantastiska smak och kvalitet, sade Lindberg när priserna höjdes.

LÄS OCKSÅ: Raseri mot storkedja – julpyntet var “stötande”

Foto: Mondelez Nordic Press Office

Text: Redaktionen