Ica-banken uppmanar: Så sparar du 10 procent av bränslet

2024 11 02

Ica-banken riktar en uppmaning till alla bilister.

De senaste åren har varit mycket tuffa för svenska folket.

Hög inflation och höjda räntor har slagit hårt mot plånboken, och många har försökt spara in där det går.

Det kan man bland annat göra genom att köra smartare, förklarar Ica-banken.

Spara 10 procent

Ica-banken framhåller att det går att spara 10 procent av bränslet bara genom att köra på ett smartare sätt.

– Har du hört talas om ecodriving, eller sparsam körning? Det är ett mjukt och defensivt sätt att köra på, som gör att bilen förbränner mindre bränsle. 

– Du kan spara upp till 10 procent av bränslekostnaden genom att förbättra ditt körsätt – både miljösmart och sparsmart!

Mindre slitage

Utöver att spara bränsle innebär ett smartare körsätt att man blir mindre slitage på däcken.

– Genom att köra smartare sparar du in pengar på lägre drivmedelsförbrukning och mindre slitage på däck och fordon. Du bidrar också till lägre utsläpp av koldioxid och andra ämnen som påverkar hälsa och miljö, fortsätter Ica-banken.

Så kör du

Det finns flera olika saker som bidrar till ett smartare körsätt:

- Kör med jämnt gaspådrag

- När du kommer till en uppförsbacke; försök få fart innan backen så du inte måste gasa så mycket uppför

- Gasa bara så mycket du behöver, och släpp gasen i god tid

- Undvik att bromsa och stanna i onödan

- Använd motorbroms, det vill säga släppa på gasen istället för att använda bromsen när det går

- Lyft blicken och planera din körning

Manuell växellåda

För den med manuell växellåda kommer två särskilda tips för att köra smartare:

- Rulla utan att gasa i nedförsbacke och fram mot till exempel trafikljus, men frikoppla inte

- Växla upp så fort det går i stället för att ligga kvar på låg växel, och hoppa gärna direkt från tvåan till fyran eller från trean till femman

Den som har automatlåda uppmanas att använda ett sparsamt körläge, om bilen har ett sådant.

Över tid så kan ett smart körsätt spara bränsle och därmed även pengar.

Foto: M. Ferrero

Text: Redaktionen


JUST NU: Batterijätte går i konkurs

2025 10 29

Den 12 mars 2025 tvingades den svenska batteritillverkaren Northvolt kasta in handduken.

Tingsrätten beslutade att sätta bolaget i konkurs efter en längre tids ekonomiska svårigheter.  

Nu kommer nästa smäll för batteribranschen i Europa.

Den tyska batterijätten BMZ Germany GmbH går i konkurs, rapporterar EMTB News.

Bolaget, som har tusentals anställda, tillverkar litiumjonbatterier och energilagringssystem. Flera stora företag finns på BMZ kundlista – bland annat cykelföretagen Bulls, Rotwild och Norco.

Men nu är det över.

BMZ har lämnat in en konkursansökan. 

– Orsaken som anges är ett likviditetsunderskott efter förlusten av en stor kund, rapporterar EMTB News.

Tusentals anställda påverkas

Framtiden för bolagets personal är oklar.

BMZ-gruppen har över 2 300 anställda.

LÄS MER: “Ser värre ut än Northvolt” – ny tung konkurs kan vänta i Sverige

Experten: Europa måste växla upp

Den tyska konkursen är det senaste bakslaget för batteribranschen i Europa. Samtidigt råder det ingen tvekan om att batteritillverkning fortsatt kommer att vara en avgörande del av EU:s gröna omställning.

– Vi behöver batteriproduktion i Europa. Att bara köpa batterier från Kina är inte ett alternativ, om de kan sälja batterier så säljer de hellre bilar, säger Bo Normark, batteriexpert vid företaget EIT InnoEnergy, till tidningen Ny Teknik.

Experten pekar ut bilindustrin som särskilt viktig.

– Batterier är ingen ‘commodity’ längre, de är en central del av bilens drivlina. Att tappa förmågan att tillverka batterier innebär att vi riskerar att tappa förmågan att göra bilar – och det är där europeisk konkurrenskraft riskerar att försvinna.

LÄS OCKSÅ:

Grundades 1655 – går nu i konkurs 

Lagerjätte går i konkurs

Svenskt börsbolag går i konkurs

Foto: 

Text: Redaktionen


29 oktober 2025

JUST NU: Covid-19 har förändrats – första gången någonsin

2025 10 29

Infektion med covid-19 har i genomsnitt varit dödligare än vanlig säsongsinfluensa – särskilt under pandemins första år, då miljontals dödsfall rapporterades.

Nu har dock coronaviruset förändrats.

Att smittas av covid-19 är inte längre allvarligare än influensainfektion när det gäller dödlighet. Det fastslår Statens Serum Institut (SSI) – Danmarks motsvarighet till Folkhälsomyndigheten – i en studie som bygger på data från vintern 2024/25.

– Efter flera år med högre dödlighet och fler sjukhusinläggningar än influensa är covid-19 nu på samma nivå, framhåller myndigheten.

Samma sak

Under vintersäsongen 2024/25 var dödligheten densamma för de två sjukdomarna. För båda grupperna låg risken att avlida inom 30 dagar efter sjukhusvistelse på mellan 10 och 11 procent. Därmed har skillnaden mellan covid-19 och influensa nu utjämnats, uppger SSI.

– Det vi ser är att vårt immunförsvar mot covid-19 gradvis har kommit ikapp. Covid-19 har utvecklats till en återkommande sjukdom på samma sätt som influensa, säger Anders Hviid, avdelningschef på SSI och huvudförfattare till studien.

– Båda sjukdomarna måste dock fortsatt tas på allvar, och vaccination är fortfarande viktigt, tillägger Hviid.

Tusentals inlagda

SSI:s analys visar att 6 326 personer var inlagda på sjukhus med influensa under analysperioden 8 juni 2024 till 1 juni 2025. Under samma tidsperiod behandlades 4 562 patienter för covid-19.

LÄS MER: Virus på frammarsch i Sverige – ”kan bli rejält sjuk”

Dessa grupper bör vaccinera sig

Här är Folkhälsomyndighetens vaccinrekommendationer inför vintern 2025/26:

- Du som är 65 år eller äldre rekommenderas att vaccinera dig mot influensa.

- Du som är 75 år eller äldre rekommenderas att vaccinera dig mot både influensa och covid-19.

- Du som är 18 år eller äldre och har nedsatt immunförsvar rekommenderas att vaccinera dig mot både covid-19 och influensa. Det gäller personer som till exempel har blodcancersjukdomar, läkememedelsbehandling som försämrar immunförsvaret, njursvikt eller Downs syndrom.

LÄS OCKSÅ: Rysk drönare har träffat tyskt nyhetsteam

Foto: M. Sanchez

Text: Redaktionen