I NATT: Viktig efterlysning – polisen går ut med bild

2023 09 28

Polisen har gått ut med en viktig efterlysning till allmänheten.

Efterlysningen har en direkt koppling till gårdagskvällens skjutning i Fruängen, södra Stockholm.

Länk till polisens bild hittar du i slutet av artikeln.

På en idrottsplats i Mälarhöjden sköts en 18-årig man till döds strax före klockan 19.

– En jakt på gärningsperson eller personer pågår, uppgav polisen i sin händelserapport på kvällen.

Rubriceringen är mord.

Vädjar till allmänheten

Senare samma kväll gick polisen ut med en vädjan till allmänheten.

Det handlar om en efterlysning av en specifik bil som ska ha observerats i samband med mordet på idrottsplatsen.

Polisen letar efter en grå Toyota RAV4 med tonade rutor bak.

– Har du sett bilen, kontakta polisen på 114 14, vädjar myndigheten.

– Bedömer du det som akut, ring 112.

Viktigt: "Grip inte in själv"

Mats Eriksson, presstalesperson vid polisens regionledningscentral, ger ytterligare instruktioner till allmänheten för hur man ska agera om man observerar bilen.

– Ser man den parkerad eller till exempel vet var den brukar stå kan man ringa 114 14. Ser man att bilen rör på sig och att det rör sig personer kring den ska man ringa 112, säger han till Aftonbladet.

Han betonar samtidigt att man inte ska ingripa själv.

Ytterligare dödsskjutning i natt

Under natten har ytterligare en dödsskjutning ägt rum, även den i södra Stockholm.

Två män hittades skjutna i ett bostadsområde i Jordbro och en av dem avled och vittnen till kvällstidningarna talar om “10-12 smällar”.

– När polispatrullerna och ambulans kom till platsen påträffades två skottskadade personer, bekräftar polisen på sin hemsida.

Den andra skottskadade mannen, som är vid liv, har förts till sjukhus med icke-livshotande skador.

– Tre män har gripits, informerar polisen i Stockholms län.

Explosion i Uppsala

På torsdagsmorgonen kommer det även rapporter om en stor explosion i ett bostadsområde i Storvreta, Uppsala.

Två hus är kraftigt skadade och en kvinna har förts till sjukhus, enligt Upsala Nya Tidning. Vid 06.20 kom  uppgifter om att kvinnan har dött till följd av sina skador.

Polisen har bekräftat dödsfallet. Kvinnan är i 25-årsåldern.

Se bilden på bilen här

Här är bilden på den Toyota som polisen efterlyser efter mordet i går kväll: klicka här för att se bilden (länk till polisens hemsida).

Text: Redaktionen


Konsumentverket varnar Jysk och Mio – ”sluta omedelbart”

2024 06 13

Sex företag har fuskat med rean och riskerar stränga straff.

Det meddelar Konsumentverket efter att ha genomfört en större granskning av hur företagen skötte sig under realisationen i höstas.

På listan finns bland annat möbeljättarna Jysk och Mio.

Nu kräver myndigheten att de utpekade företagen omedelbart upphör med sina metoder. Annars väntar bestraffningar i form av höga vitesbelopp.

Har visat fel pris

Utöver Mio och Jysk finns även två nätbutiker som säljer kläder samt två mindre möbelföretag på Konsumentverkets radar.

– Gemensamt för de sex företagen är att de inte har visat rätt pris för de senaste 30 dagarna, det vill säga det pris som ska tala om för konsumenten vad varan brukar kosta, framhåller myndigheten.

– Ofta har företagen i stället använt ett högre pris att jämföra reapriset med, vilket gör att reapriset framstår som mer fördelaktigt. 

Lurar kunderna

Enligt Konsumentverket har företagen vid upprepade tillfällen tagit med ett högre pris som egentligen aldrig använts, eller i bästa fall enbart använts under ett par dagars tid.

Utifrån det priset har man sedan räknat ut många procent rea det är.

– Problemet är att man som konsument tror att man gör ett klipp, medan varan i själva verket aldrig kostat så mycket som det står, förklarar Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO.

Kan tvingas betala 2 miljoner

Konsumentverket understryker allvaret i situationen.

Förbuden kopplas till viten på mellan en halv miljon och två miljoner kronor och kan komma att dömas ut om företaget bryter mot förbudet.

Om företagen överklagar KO:s föreläggande går ärendet vidare till Patent- och marknadsdomstolen för prövning.

Enligt prisinformationslagen ska varans pris de senaste 30 dagarna tydligt redovisas när företaget vill marknadsföra en rea eller kampanj.

Så här skriver Konsumentverket om lagen:

Paragrafen som styr är 7A, och den vilar i sin tur på ett EU-direktiv. Regeln har införts för att säkerställa att prissänkningen är äkta och inte en bluff. EU-kommissionen har i sin vägledning uttryck att lagparagrafen syftar till att förhindra att företag på konstlad väg höjer referenspriser och vilseleder konsumenterna om storleken på rabatten.

Foto: Jysk resp Mio

Text: Redaktionen


Postnord-kunder drabbas av ny våg – går ut med uppmaning

2024 06 12

Postnords kunder har på nytt drabbats av ett återkommande problem.

Under året har flera olika företag gått ut och varnat för bluff-sms och bedrägeri.

Det har varit ett återkommande problem och allmänheten har uppmanats att se till att ha koll på vad som indikerar att det kan röra sig om ett falskt meddelande.

Nu drabbas Postnords kunder på nytt av det besvärande fenomenet.

Det rapporterar Sveriges Radio.

“Väldigt jobbigt”

Bedragare kommer hela tiden på nya sätt att lura folk på pengar, och sms med olika länkar och uppmaningar är ett sätt man försöker bedra företagskunder.

På sistone har en ny våg bluff-sms nått Postnords kunder.

Postnords presstalesperson Henrik Ishihara uttrycker oro över utvecklingen.

– Det är ju väldigt jobbigt. Dels är det vårt varumärke som utnyttjas och det är ju ett brott i sig. Det absolut mest allvarliga är dock alla våra kunder, alla mottagare, som drabbas och i vissa fall luras på pengar, säger han till SR.

Riktar uppmaningar

Ishihara går ut med en uppmaning till kunderna i samband med den nya vågen av bedrägeriförsök.

– De gånger som vi skickar ut meddelanden så är det alltid med en länk till antingen Postnord.se eller Postnord.com. Är det någon annan länk så är det en bluff och då ska man bara radera det, säger han.

Inte första gången

Det är inte första gången som Postnord går ut och varnar för bedragare.

Tidigare har man förtydligat hur bedrägerierna går till.

– Tyvärr cirkulerar det bluffmejl och bluff-sms där avsändaren utger sig för att vara PostNord, har det statliga bolaget förklarat.

– Det förekommer även bluffannonser på olika sociala plattformar. Ibland blir de som lägger ut privatannonser på annonssidor kontaktade av bedragare som uppmanar till användning av PostNords ”kurirtjänst”. Även det är en bluff.

Därför är det attraktivt

Postnord framhåller att bedragarna riktar sig mot bolaget av en tydlig anledning.

– Sverige är en av de mest utvecklade e-handelsmarknaderna i Europa, vilket gör det attraktivt för bedragare att försöka luras. 

– Tyvärr måste man som konsument idag vara lite misstänksam. Det bästa sättet att skydda sig mot bedragare är att alltid vara uppmärksam. Klicka aldrig på länkar om du är osäker på vart de leder.

Foto: Postnord

Text: Redaktionen