I NATT: Ukrainas revansch – använder ryska raketer mot Putins soldater

2022 04 07

Ukrainska styrkor har erövrat ett ryskt vapen med kraftfull effekt och använt mot just de ryska styrkorna.

Det rapporterar the Times under natten.

Termobariska vapen

Vapnet som de ukrainska styrkorna har beslagtagit från Ryssland är av kraftig karaktär.

Det ska nämligen röra sig om en avfyrningsramp med potential att skjuta termobariska vapen. Det vill säga sprängladdningar där bränslet antänds och reagerar med syre, vilket kan orsaka förödande sprängningar med extremt höga temperaturer. Explosionerna kan även skada inre organ.

Ryska raketer

Uppgifterna bekräftas från Sergei Bratchuk, talesman för Odesaregionen i Ukraina, enligt the Times.

Enligt honom ska det handla om en så kallad TOS-1A-raket, ett ryskt vapen som uppges kunna förinta hela kvarter.

Smakat på egen medicin

Samma typ av raket har observerats i den beväpnade ryska konvoj som tidigare i mars misslyckades med att angripa Kyiv.

Nu uppger Segei Bratchuk alltså att samma vapen har avfyrats mot ryska trupper i östra Ukraina, i närheten av Izyum.

Hotet mot Kyiv borta

Samtidigt uppger amerikanska tjänstemän att minst 24 000 ryska soldater har dragit sig tillbaka från Kyiv och är tillbakapressade, även om man fruktar attacker i öst. 

– Hotet om [en] markinvasion [av Kyiv] är helt klart borta för tillfället, men det är inte klart vad deras mål på längre räckvidd är, uppger en anonym amerikansk försvarstjänsteman till Sky News.

“Ukraina kan vinna”

Pentagons talesman John Kerby menar att Ukraina till och med kan vara på väg att vinna kriget.

– Om man tittar på vad de har kunnat göra hittills så har Putin uppnått exakt noll av sina strategiska mål i Ukraina, säger han till Sky News och tillägger:

– Självklart kan [Ukraina] vinna det här.

Obarmhärtigt vapen

Termobariska vapen likt TOS-1A innehas även av amerikansk militär. De har till exempel använts i kriget mot Afghanistan när USA attackerade al-Qaidas baser i landet.

Raketen beskrivs inte sällan som ett kraftfullt och obarmhärtigt vapen.

Arkivfoto: Youtube

Text: Redaktionen


Chockbesked för Aladdinasken

2024 12 18

Marabous chokladaskar är ett givet inslag i många hem under julfirandet.

Varje år säljs runt fyra miljoner askar till chokladälskare landet över.

En stor del av askarna säljs i december och framför allt runt juletid. Cirka 80 procent av Aladdinaskens försäljning sker kring julen.

– Det är häftigt att tänka att det är cirka en ask per svenskt hushåll, sade Aladdins varumärkeschef Maija Bjureström till Expressen förra julen.

Nu har dock spelplanen i Sverige förändrats markant.

En ny chokladask har tagit upp kampen med Marabous klassiska produkter.

Det rör sig om finländska Fazers nya chokladask ”julklassiker”, som lanserades i början av november.

Enligt färska siffror har Fazers chokladask sålt som smör inför julen.

Efterfrågan på chokladasken har varit högre än tillgången.

Det uppger Robert Engman, vp commercial hos Fazer Sverige, i en kommentar till Dagligvarunytt.

– Vi hade höga förväntningar på chokladasken då den just innehåller blandade favoriter. Den nya chokladasken har mottagits väl från konsument och har överträffat alla våra förväntningar, efterfrågan har varit högre än tillgången, framhåller han och tillägger:

– Våra förhoppningar på Fazer klassiker är att den kommer att vara en favorit på julbordet i svenska hushåll framöver.

Här är alla smaker

Fazers chokladask samlar många av företagets chokladfavoriter – bland annat Dumle, Geisha, Karl Fazer, Fazermint och Finlandia.

Totalt innehåller asken 32 praliner fördelat på sju olika smaker i två lager:

- Fazermint, Truffle 

- Karl Fazer, Crispy toffee 

- Karl Fazer, Milk chocolate truffle 

- Finlandia 

- Dumle Original 

- Dumle Fudge 

- Geisha, Seasalt & Caramel 

Inga förändringar i Aladdinasken

Marabou har tidigare meddelat att årets chokladask kommer lämnas oförändrad.

– Till årets jul kommer Marabou inte med några förändringar i Aladdin pralinasken, sade Maije Bjureström till Expressen i november.

Foto: Mondelez Nordic Press Office

Text: Redaktionen


Oroväckande besked om Bank-ID: ”Var observant”

2024 12 18

Bank-ID är Sveriges i särklass största e-legitimationssystem.

Över åtta miljoner svenskar använder tjänsten i dag.

Men legitimationstjänstens enorma popularitet har en baksida.  

Bank-ID är ett av de varumärken som cyberkriminella oftast efterliknar.

Den svenska legitimationstjänsten är det tolfte mest utsatta varumärket i världen. Det visar färsk statistik från IT-Total, som tagits fram av bolagets leverantör Vipres.

Bredvid stora jättar

Bank-ID placerar sig på tolfte plats på listan över de varumärken som cyberkriminella oftast efterliknar. På samma lista hittas storföretag som Apple och Microsoft.

 Diego López, chef för cybersäkerhet på IT-Total, uppmanar allmänheten att vara på sin vakt.

– Svenskar är en digitalt aktiv befolkning som e-handlar mycket och generellt är duktiga på engelska. Det gör oss särskilt intressanta för de här aktörerna, säger han.

”Säger mycket om hur utsatta svenskar är”

Microsoft, Apple och Docusign är de tre företag som cyberkriminella oftast härmar.  

Målet är att få användare att klicka på en skadlig länk eller sprida kod.

– Microsoft står ut i statistiken, men intressant nog hamnar svenska Bank-ID på plats tolv på listan över de varumärken som cyberkriminella oftast efterliknar. Det säger mycket om hur utsatta vi svenskar är, säger Diego López.

Sverige hamnar högt upp

Statistiken visar också att Sverige är av de länder där befolkningen utsätts för flest bedrägliga e-postmeddelanden i världen.

– Var observant. Om något känns det minsta märkligt rekommenderar jag den analoga metoden: ring eller prata med kollegan, vännen eller avsändaren och stäm av att allt är som det ska, säger Diego López.

Hit riktas flest bedrägliga e-postmeddelanden:  

  1. USA
  2. Storbritannien
  3. Sverige
  4. Kanada
  5. Island
  6. Danmark
  7. Irland

Varumärkena som cyberkriminella efterliknar oftast:  

  1. Microsoft
  2. Apple
  3. Docusign
  4. Dropbox
  5. Vipps
  6. Google
  7. Paypal
  8. Zoom
  9. Booking
  10. Spotify
  11. HSBC
  12. Bank-ID

Källa: IT-total

Foto: 

Text: Redaktionen