I NATT: Omfattande strömavbrott i Sverige – pågår fortfarande

2022 12 15

Över 11 000 kunder i Västsverige drabbades igår kväll av ett långvarigt strömavbrott och många väntar fortfarande på att få tillbaka elen.

Totalt är det 11 220 kunder i Sotenäs som blev av med strömmen igår runt 21.30, rapporterar Göteborgs-Posten.

Hushållen är fortfarande utan ström när invånarna så smått börjar vakna för att starta dagen och ta sig till jobbet.

Värre än först befarat

Under natten meddelade Vattenfall att problemet var betydligt värre än man kunde ana. Den första prognosen om att problemet skulle vara löst vid midnatt visade sig vara alldeles för optimistisk.

Istället sattes prognosen att strömmen ska vara tillbaka runt 07.00 på torsdagsmorgonen.

– Vi har skickat dit mer folk som jobbar på det, säger Magnus Kryssare, Vattenfalls pressjour.

På förmiddagen uppdaterade elnätsleverantören Ellevio informationen på sin hemsida.

– Under natten har vi haft ett större avbrott i Sotenäs kommun som berört Kungshamn, Smögen, Bovalstrand och Hunnebostrand. Orsaken är fel matande nät som tillhör en annan nätägare. Vid 5.30 kopplades strömmen tillbaka till Kungshamn och Smögen. Under morgonen har vi bitvis kopplat tillbaka strömmen till Hunnebostrand och kommer från 10.30 börja koppla tillbaka även till Bovallstrand. På grund av det känsliga driftläget i det matande nätet måste vi koppla tillbaka stegvis.

Störning på regionnätet

Vattenfall tog över uppdraget efter att Ellevio först hade skickat ut personal till platsen där felet skulle undersökas.

När klockan hade slagit 22.30 konstaterade man att det inte var Ellevios elnät det var fel på, utan alltså istället ett elnät som ägs av Vattenfall.

– Det är en störning på regionnätet som i nästa steg påverkar Ellevios kunder. Vi har personal på väg till platsen för att undersöka och reparera felet så fort det går, säger Magnus Kryssare.

Kommunordföranden försäkrar

Även Sotenäs kommunstyrelseordförande Mats Abrahamsson (M) uttalade sig under natten.

– Vi personalförstärker de avdelningar där man behöver hjälp. Om strömmen kommer igång vid klockan sju då räknar man att det ska flyta på hyggligt, säger han till GP.

Tusentals utan ström i 12 minusgrader

Vid 11.30 på torsdagsförmiddagen är fortfarande 1 424 kunder strömlösa , enligt Ellevios avbrottskarta. Avbrottet förväntas vara åtgärdat vid lunchtid.

Strömavbrottet är ett hårt slag mot hushållen i staden, där SMHI på morgonen visade -12 grader.

Rejält kallt alltså, och många sotenäsbor får alltså tills vidare förlita sig på stearinljus och de som har möjlighet får låta brasan jobba i kaminen.

Ej att förväxla med bortkoppling

Nattens strömavbrott är inte ett planerat sådant som kan ske vid så kallad bortkoppling, för vilket statsminister Ulf Kristersson (M) varnade för i förra veckan.

– Väldigt många svenskar har sparat el av kostnadsskäl. Nu vill vi be svenska folket att spara el för att minska risken för bortkopplingar, sade han på en pressträff.

Foto: K. Henman

Text: Redaktionen


Bottenbetyg för nordiskt flygbolag – sämst i Europa

2025 07 16

Det finländska flygbolaget får bottenbetyg i en ny europeisk jämförelse av flygbolag.

I konsumentportalen Flightrights senaste rankning placerar sig Finnair på toppen bland Europas sämsta flygbolag – med ett sammanlagt betyg på 2,48 av 5.

Den lägsta poängen ligger i kategorin pålitlighet, där bolaget bara får 1,5 stjärnor. Kategorin mäter hur ofta flyg ställs in, försenas eller om passagerare nekas ombordstigning.

Flightright tittade även på betalningsbeteende och hur snabbt och smidigt bolagen hanterar krav på ersättning. Där fick Finnair betyget 3 av 5, vilket visar att det finns förbättringspotential.

Interna konflikter

Finnairs pålitlighet har påverkats kraftigt av interna konflikter. Bland annat har bolaget drabbats av arbetsmarknadstvister som lett till inställda flyg och stora förseningar.

Finnair har redovisat ett kraftigt försämrat resultat för årets första halvår, med förluster på över 50 miljoner euro.

Den negativa utvecklingen kopplas direkt till vårens omfattande strejker, där konflikter med både piloter och markpersonal lett till att över 1 300 flyg fått ställas in.

– Vi ber uppriktigt om ursäkt till alla kunder som upplevt störningar i sina reseplaner på grund av arbetskonflikten, säger Finnairs vd Turkka Kuusisto i ett pressmeddelande.

I söndags nådde Finnair och fackförbundet Luftfartsunionen IAU en överenskommelse tillsammans med arbetsgivarorganisationen Palta, vilket innebär att strejkerna nu är avslutade.

Missnöjda resenärer ger låga betyg

Den tredje och sista kategorin, kundnöjdhet, baseras på enkäter där resenärer bedömer sin helhetsupplevelse. Där fick Finnair 2,94 av 5, ett resultat som drar ner helhetsindexet.

Medan Finnair hamnade i botten siktade Discover Airlines in sig på toppen med 3,33 i totalbetyg. Även lågprisjättarna Vueling och Ryanair hamnade lågt, men inte sämst.

Portal för resenärer 

Flightright som utfärdat rankningen är en portal som hjälper passagerare att utöva sina rättigheter och att hävda dem gentemot flygbolagen.

 – Som marknadsledare inom vårt segment är vi fast beslutna att se till att det alltid blir bevisat att man har rätt, menar de.

Finnair har ännu inte kommenterat resultatet offentligt.

Foto: G. Van der Walt

Text: Redaktionen


Kraftig varning för populärt färdmedel – fler behöver akutvård

2025 07 16

Allt fler unga skadas i olyckor på elsparkcykel.

Universitetssjukhuset i Linköping slår larm om en tydlig ökning av patienter efter olyckor med elsparkcyklar.

Enligt läkarchefen Maciej Wajda har antalet olyckor kopplade till elsparkcyklar ökat markant, särskilt under sommarmånaderna. Det handlar inte bara om lindriga skrubbsår.

– Vi ser allt från frakturer till skallskador. I vissa perioder kommer det in en till två skadade per dag, säger han till Corren.

Olyckorna drabbar inte bara de som kör – även fotgängare och cyklister råkar ut för kollisioner.

– Det är inte bara personer som själva har kört elsparkcykel som behöver akutvård, utan även människor som blivit påkörda eller kolliderat med någon, betonar Wajda.

Unga och berusade utgör majoriteten

Olycksstatistiken visar att det främst är unga mellan 15 och 25 år som hamnar på akuten. En bidragande orsak är berusning. Många har därför nedsatt omdöme när de ger sig ut på elsparkcykel sent på kvällen eller natten.

Sjukhuset efterlyser nu tydligare regler, förebyggande åtgärder och ökad medvetenhet för att minska antalet skador.

Regelverket för elsparkcykel

Enligt Transportstyrelsen räknas elsparkcyklar som cyklar så länge de inte går snabbare än 20 km/h och har en motoreffekt som inte överstiger 250 watt. I sådana fall gäller samma trafikregler som för vanliga cyklar.

I Sverige finns ingen lag som sätter en specifik åldersgräns för att köra elsparkcykel, men det rekommenderas att förare är minst 15 år gamla och har tillräcklig mognad samt förståelse för trafikregler.

Ny lag i Finland

I Finland har man tagit oron ett steg längre. Sedan den 17 juni 2025 gäller nya regler för elsparkcyklar. Nu måste man vara minst 15 år gammal för att köra elsparkcykel, oavsett om den är hyrd eller privatägd.

Den nya lagen, som undertecknats av Finlands president Alexander Stubb, inkluderar även en alkoholgräns på 0,5 promille – samma som för bilkörning.

Foto: S. Andrews

Text: Redaktionen