I NATT: Nato ställer nya krav på Sverige

2022 05 10

Sveriges civila myndigheter måste stärka beredskapen för krig.

Det kravet stället nu Nato på Sverige om landet planerar att ansöka om medlemskap i militäralliansen.

Kräver kraftiga system

Kraven innebär bland annat att ett medlemsland måste ha kraftiga system för att förse styrkor med exempelvis mat, vatten och energi om ett krig bryter ut, rapporterar Sveriges Radio.

Förstärkning behövs fort

På Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, menar man att förstärkningen måste ske ganska fort.

– Blir vi medlemmar i Nato kommer det vara ungefär samma inriktning på uppbyggnaden av det civila försvaret som vi ändå har satt igång i Sverige, men vi behöver snabba på och stärka förmågor, säger Charlotte Petri Gornitzka på MSB.

Myndigheter samarbetar med Nato

Sveriges civila beredskap var högre förr i tiden. Efter att Natofrågan blossat upp på allvar har flera myndigheter börjat arbeta för att åter stärka den på nytt. 

Enligt MSB görs det redan i samarbete med Nato.

Sex arbetsgrupper

– Idag finns det redan sex arbetsgrupper i det här samarbetet med fokus på transport, jordbruk, hälsa och energi. Frågor där de myndigheter vi har i Sverige redan ingår, säger Charlotte Petri Gornitzka.

Trupper ska garanteras civilt stöd

I grund och botten handlar Natos krav om att de militära trupper från alliansen som potentiellt skulle komma till Sveriges undsättning ska kunna försäkras om att de får civilt stöd i landet.

Men Nato ställer också krav på att svensk sjukvård ska vara rustat för att kunna hantera ett krigstillstånd. 

Kan ansöka ändå

Sverige kan dock ansöka om medlemskap även om kraven för närvarande inte är uppfyllda.

– När det gäller frågan om hälso- och sjukvård tror jag inte man kan se det som absoluta krav utan en målbild. Man förväntas arbeta i riktning mot kraven, säger Johan Carlstedt på Socialstyrelsen till SR.

Natobesked på söndag

På söndag kommer svaret på hur Socialdemokraterna har landat i sina Natodiskussioner, vilket i praktiken lär avgöra om Sverige ansöker till militäralliansen eller inte. Det bekräftade partiet under gårdagen.

– Det är partistyrelsen som äger den här frågan, det är de som ska tycka till till syvende sist och fatta beslut och det gör de den 15 maj, säger partisekreterare Tobias Baudin (S) enligt Dagens Nyheter.

Dagen efter Finlands besked

Dagen före S-mötet på söndag förväntas grannlandet Finland lämna besked i samma fråga.

– Det finns fördelar med att hålla jämn takt med vårt grannland och nära samarbetspartner. Det är bättre att fatta beslutet nu på söndag än att vänta en dryg vecka till. Vi kan fatta ett välgrundat beslut på söndag, säger Tobias Baudin till tidningen.

Foto: Nato

Text: Redaktionen


Chokladtillverkare går i konkurs

2025 02 04

Chokladtillverkaren Choki AB går i konkurs.

På måndagen kommer ett nytt konkursbesked.

Den här gången är det chokladtillverkaren Choki - som bland annat låg bakom Huski-chokladen - som tvingas tacka för sig.

Det rapporterar Breakit.

Går i konkurs

Huski har uppmärksammats efter att ha nått sponsringsavtal med bland annat fotbollsklubben Hammarby, och har även synts på Formel 1-bilar.

Choki har dock kämpat med vad som beskrivs som “blygsamma intäkter” samtidigt som kostnaderna för sponsringsavtalen har varit stora.

År 2022 gjorde Choki enligt Breakit ett förlustresultat på 114 miljoner kronor.

“Avvecklar verksamheten”

Under våren 2024 gick dotterbolaget Choki Sweden AB i konkurs - och nu sker det samma med moderbolaget.

– Styrelsen har under verksamhetsåret arbetat med att avveckla verksamheten. Under denna process har flera konflikter uppstått med sponsorer och sponsoravtalet, framgår i ett dokument som Breakit fått tag på.

Enligt den senaste årsredovisningen gjorde Choki AB ett förlustresultat på 79 miljoner.

Konkurserna minskar

De senaste åren har präglats av många konkurser i en rad olika branscher.

En ny rapport från kreditinformationsföretaget UC visar dock att antalet företagskonkurser minskade med 19 procent i januari jämfört med samma period föregående år.

“Tecken på ljusning”

UC förklarar.

– Efter ett år av berg- och dalbana gällande företagskonkurser noteras nu tecken på ljusning. UC noterar en minskning av konkurser inom byggsektorn, där antalet konkurser minskade med 15 procent. 

– Inom detaljhandeln minskade konkurserna med 8 procent. Hotell- och restaurangbranschen visade också en minskning av konkurser med 18 procent.

– Det är glädjande att vi nu ser tecken på ljusning, men det är för tidigt att säga om vi har nått en brytpunkt, säger Vlasta Valan, Data scientist på UC.

Näringslivet hoppas på att ytterligare räntesänkningar från Riksbanken ska få fart på konjunkturen igen och att svenska konsumenter ska våga spendera mer pengar.

Foto: T. Bykovets

Text: Redaktionen


Bekräftat: Enormt besked för Swish

2025 02 05

Betaltjänsten Swish kan titulera sig bäst i hela Sverige.

Och det är inte bara inom sin egen bransch som företaget har blivit något av en gigant i landet.

Swish har nämligen utsetts till Sveriges starkaste varumärke – för fjärde gången på lika många år. Utmärkelsen delas ut av det globala undersökningsföretaget Yougov.

Längre ned på listan finns klassiska jättar som Ikea, Volvo, Ica och Systembolaget.

Swish klår dem allihop – till och med Google.

– Det är otroligt roligt att kamma hem den här utmärkelsen för fjärde året i rad, säger Pär Ekroth, kommersiell chef på Swish, i en kommentar.

Används av 8,6 miljoner

Swish lanserades på marknaden 2012 som ett samarbete mellan Sveriges största banker.

Tio år senare passerades en milstolpe när företaget kunde bekräfta att över åtta miljoner svenska kunder använde tjänsten. Idag ligger motsvarande siffra på 8,6 miljoner.

Den numera solklara betaljätten har blivit en naturlig del i folks vardag och introducerat nya tjänster, erövrat fler marknadsandelar i e-handeln och fått en starkare roll inom självbetjäning i butik.

Det är några av faktorerna som bidragit till att Swish nu utsetts till landets starkaste varumärke.

– Våra användare är alltid i fokus, och vi jobbar ständigt för att hitta nya sätt att förenkla vardagen för dem ytterligare, säger Pär Ekroth.

LÄS MER: Swish aktiverar stor förändring

Öppnar för konkurrens

Trots succén och den till synes ohotade dominansen öppnade Riksbanken i slutet av förra året för större konkurrens.

Myndigheten gav då klartecken för att öppna betalningssystemet RIX-INST för fler typer av omedelbara betalningar. Ett system som tidigare enbart varit öppet för Swishbetalningar.

Kontentan är att bankkunder därmed skulle kunna byta ut Swish mot en annan lösning istället.

– Vi hoppas nu att de banker som anslutit sig tar tillfället akt och skapar tjänster för omedelbara betalningar som privatpersoner och företag efterfrågar, sade Christina Wejshammar, chef för avdelningar för betalningar på Riksbanken, i november.

Hela listan: Sveriges starkaste varumärken 2025

  1. Swish
  2. Ikea
  3. Volvo
  4. SVT Play
  5. Wasabröd
  6. Arla
  7. ICA
  8. Google
  9. Systembolaget
  10. Västerbottenost

Källa: Yougov

Foto: Swish

Text: Redaktionen