I NATT: Kraftig turbulens i flygplan – 36 skadade

2022 12 19

Intensiv turbulens skakade ett passagerarplan strax före att det skulle landa i Hawaii, USA.

En halvtimme innan dess att flygplanet från Hawaiian Airlines, med 278 passagerare ombord, skulle landa på flygplatsen i Honolulu uppstod problem. Det rapporterar flera amerikanska medier, bland annat Honolulu Star-Advertiser.

Kraftig turbulens skakade planet och hela 36 personer har skadats i samband med den traumatiska händelsen. Elva ska vara allvarligt skadade och läget är kritiskt för några av dem, skriver den hawaiianska tidningen. 

Listan över skadorna inkluderar bland annat allvarliga huvudskador, skärsår och medvetslöshet. 

En av de skadade är så ung som 14 månader.

"Flög upp och slog i taket"

Bilder som sprids på sociala medier visar hur det blivit stora hål i taket efter att passagerare flugit upp ur sina säten när turbulensen startade.

En passagerare säger att den slog till utan någon som helst förvarning.

– Min mamma flög upp och slog i taket, säger passageraren Kaylee Reyes till Hawaii News Now, och tillägger att hon inte hade haft en chans att spänna fast säkerhetsbältet.

Folk blödde och grät

En annan beskriver hur en vattenflaska flög i taket så att den sprack.

– Jag vände mig om och det var ett par människor som blödde och bara försökte hålla ut. Överallt runt omkring mig var det folk som grät, säger Jazmin Bitanga.

"Sällsynt – extremt fall"

Enligt Jon Snook, Hawaiian Airs verkställande vicepresident och operativa chef, var symbolen om att spänna fast säkerhetsbältena på när turbulensen inleddes.

– Ibland uppstår dessa luftfickor utan förvarning, säger han enligt Hawaii News Now.

– Det är sällsynt att ha den nivån av extrem turbulens. Det var ett väldigt extremt fall av luftturbulens. Vi är mycket tacksamma att omfattningen av skadorna inte var kritiska. Det kunde varit värre.

Väder troligen orsaken

Anledningen till turbulensen, och hur mycket höjd planet tappade, ska nu utredas. Mycket tyder dock på att det var vädret som låg bakom den plötsliga händelsen.

– Vi tror att planet kan ha flugit igenom ett åskväder, vilket kan ha orsakat den kraftiga turbulensen. Under den tiden var det spridda åskskurar överallt. 

Tre flyg fick omledas

I samband med händelsen omleddes tre flyg mellan de hawaiianska öarna Maui och Oahu på grund av ovädret. 

Det aktuella planet som skulle landa i Honolulu kunde gå ner säkert på marken där flera ambulanser mötte upp de skadade.

– Vi stödjer alla drabbade passagerare och anställda och fortsätter att övervaka situationen, kommenterar Hawaiian Airlines.

Foto: Hawaiian Airlines

Text: Redaktionen


Matjätte i botten – har “sämsta” kundklubben av alla

2025 04 22

“Lidl Plus” är den bästa kundklubben bland landets matkedjor och detaljhandeln i stort.

Det visar en ny konsumentundersökning från Nordic Bench, som listat Sveriges bästa kundklubbar under sju års tid.

Även Willys Plus ligger högt upp och placerar sig på en andraplats, som tidigare hölls av Ica Stammis som nu sjunker till fjärde plats, rapporterar Dagligvarunytt.

Jätte i botten

Sist på listan, på plats 17 av 17 av alla undersökta företag inom detaljhandeln, hamnar dock Klubb Hemköp. Förra året låg matjätten på 13:e plats, vilket även det var sämst av alla matjättar.

Siffrorna kommer mindre än ett år efter att Svenskt Kvalitetsindex, SKI, i juli förra året pekade ut just Hemköp som den matjätte med lägst kundnöjdhet, bakom Lidl, Willys, ICA, City Gross och Coop. Hemköp hade även lägre kundnöjdhet än branschen i snitt.

När SKI släppte sina nya siffror tidigare i april hade Hemköp dock höjt sig och gått förbi både Coop och Willys.

"Skapar irritation"

Men Hemköps kundklubb, med drygt två miljoner medlemmar, hamnar ändå sist på listan.

Och övriga butiker och matkedjor kan lära av Lidl, menar Jan Borg, vd på Nordic Bench.

– Jag har en känsla av att de är bättre på att se vad kunderna handlar. Många av de andra kommer med veckans erbjudanden om exempelvis Coca-Cola, även om kunden inte dricker det, vilket bara skapar irritation, säger han till Dagligvarunytt.

"Slår tillbaka"

I undersökningen har kunderna bland annat betygsatt företagens förmåner, bonussystem, personliga erbjudanden och om konsumenterna behandlas schyst.

Att Ica backar i mätningen bedöms vara kopplat till den negativa publicitet matjätten fick i samband med bojkotten tidigare i våras.

– Ica gör stora pengar samtidigt som medlemmarna knappt får räkenskapen att gå ihop. Nu slår det tillbaka, det handlar om konsumentmakt, säger Jan Borg.

"Strävar efter fler medlemmar"

Klubb Hemköp lanserades i oktober 2020 och har över två miljoner medlemmar. Syftet är att belöna kunderna för sina hemköp. Enligt Axfood premieras hållbara handlingar särskilt mycket.

– Vi fortsätter arbetet med att förbättra Klubb Hemköp och strävar så klart efter att bli ännu fler medlemmar, sade Joel Bergman, CRM-chef på Hemköpskedjan, i ett uttalande 2024.

Listan: bästa och sämsta kundklubbarna hos matjättarna

Inom parentes anges matkedjans placering på hela topplistan över samtliga 17 företag i undersökningen.

  1. Lidl Plus (1)
  2. Willys Plus (2)
  3. Ica Stammis (4)
  4. Coop Medlem (6)
  5. Priokund City Gross (16)
  6. Hemköp (17)

Se den kompletta listan hos Dagligvarunytt.

Foto: Gemma

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Droppen för Elon Musk – techmiljardären har fått nog

Elon Musk förbereder ett avslut på sitt uppdrag för den amerikanska regeringen.

2025 04 22

Techmiljardären fick i början av året ansvar för den tillfälliga effektivitetsmyndigheten Doge vars syfte är att kapa statsutgifter i USA.

Arbetet har hyllats av många Trumpanhängare, men också kritiserats våldsamt av motståndare.

Nu har huvudpersonen fått nog, uppger Washington Post.

– Miljardären är redo att lämna eftersom han är trött på att ta emot vad han ser som en mängd otäcka och oetiska attacker från den politiska vänstern, skriver tidningen med hänvisning till en källa med insyn.

Oklart när

Det är oklart exakt när Musk väntas lämna Vita huset. Hans status som särskilt statsanställd uppges upphöra i slutet av nästa månad. 

Redan i början av april rapporterade Politico om att Musk är på väg bort. 

Vita husets pressekreterare Karoline Leavitt kallade då rapporten för “skräp” och hänvisade till att Musk har ett avtal på 130 dagar som just särskilt statsanställd, vilket går ut vid månadsskiftet maj-juni.

Omtalad e-post har ignorerats

Ett av Musks mest uppmärksammade drag var när alla statsanställda beordrades redovisa fem prestationer varje vecka per mejl. 

Att strunta i ordern skulle leda till sparken, löd hotet, vilket VIta huset senare backade från.

Men enligt WP, som talat med ett dussintal chefer och anställda i USA:s regering, har tjänstemän vägrat att följa direktivet helt och hållet.

– Många federala arbetare som fortfarande svarar på meddelandet skickar antingen ut lätt modifierade versioner varje vecka – eller behandlar det hela som ett skämt, till exempel genom att skicka in svar på ett främmande språk, uppger tidningen.

"Historisk framgång"

Vita huset och Elon Musk har inte kommenterat uppgifterna.

Doge väntas dock fortsätta leva vidare även utan techmiljardärens ledning.

– Ingen kan säga att Doge inte har nått en historisk mängd framgång. Resultaten talar för sig själva, säger en högt uppsatt tjänsteman till WP.

LÄS MER: Trump går till attack – börsen störtdyker

Foto: Gage Skidmore

Text: Redaktionen