I NATT: Kraftig jordbävning – över 7 på Richterskalan

2023 08 29

En kraftig jordbävning skapade panik under natten till tisdagen.

Skalvet uppgick till 7,1 på den så kallade Richterskalan, vilket faller under kategorin “större jordbävning”.

Det uppger European-Mediterranean Seismological Center (EMSC), enligt Reuters.

Populära semesteröar

Jordbävningen ägde rum utanför de populära semesteröarna Bali och Lombok i Indonesien omkring klockan fyra på morgonen lokal tid.

Skalvets epicentrum kunde fastställas vara beläget ute till havs, närmare bestämt 203 kilometer norr om Mataram, Indonesien, en stad på ön Lombok som ligger öster om Bali.

Skapade panik på land

Trots att jordbävningen var koncentrerad en bra bit från kusten skapade den under ett par sekunder panik även på land.

Många ska ha reagerat blixtsnabbt och i ilfart sprungit ut ur byggnader när marken skakade till.

– Jag trodde att väggarna skulle falla ned på hotellet, säger en australisk turist på Bali enligt ABC News.

Även människor i flera närliggande provinser ska inledningsvis ha flytt i panik när hus och byggnader började skaka och svaja under ett kort ögonblick, skriver nyhetskanalen.

Två efterskalv

Ytterligare två skalv följdes upp strax efter det första, enligt den indonesiska geologiska myndigheten.

Magnituden för dessa landade på 6,1 respektive 6,5.

De två värdena gör att efterskalven placeras i kategorin “stark” jordbävning – kategorin under den första och kraftigare av nattens skalv.

Kan trigga tsunamis

Enligt EMSC noterades skalvet på mycket djupt vatten.

516 meter under vattenytan, närmare bestämt.

Den typen av jordbävning riskerar att trigga tsunamis, vilket kan få katastrofala följder på land.

Såväl indonesiska som amerikanska geologiska myndigheter har dock gett lugnande besked och för närvarande föreligger inget hot om flodvågor som en konsekvens av skalvet.

"Ring of Fire"

Indonesien drabbas ofta av jordbävningar, vulkanutbrott och tsunamis. 

Landet befinner sig i ett läge som kallas “Ring of Fire" på grund av att man delvis är omringad av en båge med vulkaner.

Förra året dog över 330 människor och nästan 600 skadades i staden Cianjur i provinsen Java efter en jordbävning med magnituden 5,6.

Det var den dödligaste jordbävningen på fyra år.

Fakta: Richterskalans intervaller

Jordskalv på 4,5 eller större är starka nog för att registreras globalt.

Nedan ser du skalans intervaller och vilken benämning som används för respektive intervall.

  • 0,0-2.0: Mikro
  • 2,0-2,9: Mycket små
  • 3,0-3,9: Mindre
  • 4,0-4,9: Lätt
  • 5,0-5,9: Medel
  • 6,0-6,9: Stark
  • 7,0-7,9: Större
  • 8,0-8,9: Stor
  • 9,0 eller större: Sällsynt stor

Arkivfoto: D. Gor

Text: Redaktionen


JUST NU: Full panik i bilbranschen – fabriker kan stoppas helt

2025 06 11

Det råder “full panik” i bilindustrin.

Krisen har börjat bli global.

Enligt Franck Eckard, vd för den tyska magnettillverkaren Magnosphere, väller det in desperata förfrågningar från biltillverkare och reservdelsleverantörer till hans företag.

Anledningen är att alla söker alternativa källor till magneter på grund av att kinesiska exportrestriktioner orsakat brist på jordartsmetaller, rapporterar Reuters.

– Hela bilindustrin är i full panik. De är villiga att betala vilket pris som helst, säger Eckard till nyhetsbyrån.

Kan bli tredje stora krisen på fem år

De sällsynta jordartsmetallmagneterna är avgörande för att tillverka bilar.

Enligt Magnosphere kan bristen leda till att flera fabriker kan behöva stoppa sin produktion helt redan i mitten av juli.

Redan nu oroar sig branschen för att situationen kan urarta till den tredje massiva chocken i leveranskedjan på fem år. De tidigare var bristen på halvledare 2021-2023 när miljontals bilar ströks ur produktionen samt coronapandemin som stängde fabriker i flera veckor under 2020.

– Har ingen lärt sig av historien? frågar sig Eckard.

LÄS MER: Ny tung konkurs i elbilsbranschen

Flera fabriker redan stängda

Kina dominerar marknaden när det gäller sällsynta jordartsmetaller. Diktaturen kontrollerar uppemot 70 procent av den globala gruvbrytningen, 85 procent av raffineringskapaciteten och omkring 90 procent av produktionen av metallegeringar och magneter av metallerna, enligt konsultföretaget AlixPartners.

Flera billeverantörer i Europa har redan stängt sina fabriker. Och fler lär dölja, menar CLEPA som samlar över 3 000 leverantörer.

– Förr eller senare kommer det här att konfrontera alla, säger CLEPA:s generalsekreterare Benjamin Kriger till Reuters.

Samtal i veckan

Ett genomsnittligt elfordon använder omkring ett halvt kilo sällsynta jordartsmetaller. Bilar som drivs av fossila bränslen använder drygt hälften, enligt International Energy Agency.

Det finns få bra alternativ för bilbranschen, skriver Reuters.

USA:s president Donald Trump gav i fredags beskedet att Kinas diktator Xi Jinping går med på att släppa sällsynta jordartsmetaller, mineraler och magneter till USA. 

I veckan ska nya samtal mellan Kina och USA föras.

LÄS MER: Elbilsjätten stäms – “Slavliknande förhållanden”

Foto: 

Text: Redaktionen


JUST NU: Unikt stridsflyg lyfter från Sverige

2025 06 11

Stridsflyg av typen Gripen E inbyggda med helt nya funktioner har lyft från svensk mark.

Det meddelar Saab i ett uttalande på onsdagen.

Enligt försvarsjätten har de tre första AI-styrda flygningarna nu genomförts. Beskedet beskrivs som “ett stort steg framåt i införandet av artificiell intelligens i stridsflyg”.

– Och visar hur Gripen E är unikt i att möjliggöra uppdateringar av programvaran i mycket hög takt utan att göra avkall på säkerhetskraven, framhåller Saab.

Lämnar över kontrollen

Projektet genomförs i samarbete med tyska försvarsindustriöretaget Helsing. Det är företagets AI-agent Centaur som integrerats i stridsflygen.

Under flygningen lämnar Gripen E över kontrollen av flygplanet till Centaur. AI-agenten tar därefter själv över “komplexa manövrar" i stridsmiljöer och instruerar piloten att avfyra.

Saab understryker att testflygningarna, som hittills varit tre till antalet, genomförts framgångsrikt.

Detta är en viktig milstolpe som visar Saabs tekniskt avancerade förmåga. Vi har på kort tid både integrerat och framgångsrikt testflugit Helsings AI i Gripen E, vilket är ett bevis på den snabba förmågeökning vi kan erbjuda våra kunder, säger Peter Nilsson, chef för Advanced Programs inom Saabs affärsområde Aeronautics, i en kommentar.

Unik design

Det är Gripen E:s unika design som möjliggör att det går att flyga med AI-agenten ombord, enligt Saab.

– Vi utforskar och suddar ut gränserna mellan idag och framtiden. Med mjukvara är det inte längre en fråga om stridsflygsgenerationer, snarare om hastigheten i utvecklingen, säger Peter Nilsson.

Han understryker också att företaget kommer att fortsätta utveckla och utforska och såväl Centaur som andra AI-agenter kan användas i Saabs plan även framöver.

– Saab har än en gång visat att förmågeutvecklingen i Gripen E går fortare framåt än i andra stridsflyg, vilket innebär att användaren får ett övertag i snabbare takt än motståndarens system utvecklas.

Flygtesterna inleddes den 28 maj. Fokus har framför allt legat på Centaurs prestanda.

Foto: Jörgen Ericsson/Saab AB

Text: Redaktionen