I NATT: Kim Jong Un agerar – spänningarna eskalerar

2023 03 14

Nordkorea avfyrade två ballistiska missiler över Japanska havet i natt.

Aktionen var en uppföljning på den varning om krigsavskräckande åtgärder som Nordkorea i helgen utlovade inför de amerikanska och sydkoreanska militärövningarna som inleddes igår, måndag.

Enligt Seoul är roboten den andra uppskjutningen på tre dagar och den första sedan övningarna satte igång, skriver The Guardian.

– Vår militär upptäckte två ballistiska missiler av kortdistanskaraktär. De avfyrades mot Japanska havet från Jangyon-området i södra Hwanghae-provinsen från 07.41 till 07.51 (lokal tid, red. anm.), säger Washingtons och Seouls stabschefer i ett uttalande.

Skärper vaksamheten

Spänningarna ökar nu mellan Nordkorea de två länderna, vars gemensamma militärövningar är de största på fem år.

– Vår militär har stärkt övervakningen och vaksamheten inför ytterligare uppskjutningar, samtidigt som vi har upprätthållit en full beredskapsställning genom nära samarbete mellan Sydkorea och USA, fortsätter stabscheferna.

Ökad nordkoreansk aggressivitet

USA:s och Sydkoreas övningar, som går under namnet Freedom Shield, fokuserar på “defensiva övningar” och en “förändrad säkerhetsmiljö” på grund av Nordkoreas ökade aggression, skriver The Guardian.

Från Nordkorea betraktas övningen dock som en repetition inför en stundande invasion och har vid upprepade tillfällen varnat för “överväldigande åtgärder” som svar.

– Den militära och politiska situationen på den koreanska halvön och i regionen har nått ett extremt läge på grund av de hänsynslösa militära konfrontationsmanövrarna och fientliga handlingar från USA och dess vasallstater, sade en talesperson för det nordkoreanska utrikesdepartementet för en dryg månad sedan.

Man klargjorde också att dialog inte är aktuellt så länge USA och dessa allierade hotar att förvandla koreahalvön till en “kritisk krigszon”.

Kan genomföra kärnvapentest

Analytiker har tidigare bedömt att Nordkorea troligen skulle använda just veckans militärövningar som en förevändning för att genomföra ett flertal missiluppskjutningar, och kanske till och med ett kärnvapentest.

– Fler skrämselhandlingar från Nordkorea borde inte komma som en överraskning, säger Chun In-bum, en före detta sydkoreansk armégeneral, till The Guardian.

– Det är också en möjlighet för Pyongyang att försöka visa att dess anledning att utveckla missiler är i självförsvarssyfte, säger Go Myong-hyung, forskare vid Asan Institute for Policy Studies i Seoul.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Kaffejätte i blåsväder – har ändrat paketen

2025 01 23

Varje år delar konsumentföreningen Äkta vara ut antipriset ”Årets matbluff”.

I årets upplaga kan ett av Sveriges största kaffemärke ro hem den mindre åtråvärda utmärkelsen.

Det rör sig om kaffejätten Gevalia.

Äkta vara har uppmärksammat att Gevalia har tagit fenomenet krympflation till en ny nivå.  

"Gått steget längre" 

Krympflation är en särskild form av prisökning. Storleken på förpackningen minskar, men priset förblir detsamma. Det rör sig således om en konkret prishöjning.

De senaste åren har flera kaffemärken anklagats för att använda bluffmetoden. Många märken har dragit ner förpackningsstorleken från 500 gram till 450 gram.

– Syftet är förstås att kunden inte ska märka detta och därför välja det storleksminskade paketet, framhåller Äkta vara i ett uttalande.

Vidare konstaterar konsumentföreningen att Gevalia har gått ett steg längre. Företaget har minskat mängden kaffe med ytterligare 25 gram på sina dyrare sorter. 

Den nya storleken motsvarar 3-4 koppar mindre kaffe per paket.

– Storleksförändringen är förstås inget som företaget skyltar med, snarare motsatsen. Det är i flera fall svårt att se någon storleksskillnad mellan 425- och 450-gramspaketen och vikten framgår endast på baksidan av förpackningen, framhåller Äkta vara.

Kraftigt försäljningstapp

Nomineringen till årets matbluff är en av flera motgångar som drabbat Gevalia de senaste åren.

I april 2023 valde Ica att bojkotta Gevalia.

Matkedjan plockade bort flera av företagets produkter från sina hyllor med motiveringen att Gevalias priser ”nått Icas smärtgräns”.

Konsekvensen av Icas bojkott visade sig i Gevalias årsredovisning för 2023. Gevalia svenska verksamhet redovisade en omsättning på 1,2 miljarder kronor – ett tapp på cirka 400 miljoner kronor jämfört med 2022, då bolaget omsatte 1,6 miljarder kronor i Sverige.

Kaffejätten har också kritiserats för att moderföretaget JDE Peets har fortsatt sin verksamhet i Ryssland.

Hela listan

Utöver Gevalias kaffepaket är ytterligare fyra produkter nominerade till årets mest vilseledande livsmedelsprodukt:

- Alvestaglass & Järnaglass alla smaker

- Mutti Pizza sauce classica

- Axa gold Fruit müsli

- Ica Pasta tortellini ricotta & spenat

Läs mer om motiveringarna här.

Foto: J. Schnobrich

Text: Redaktionen


“Faktura” dimper ned i brevlådan – betala inte

2025 01 22

Många svenskar förvånas just nu av vad som ser ut som oväntad faktura i brevlådan.

Under hösten och vintern har det larmats i flera städer och kommuner runtom i Sverige.

Nu tycks “turen” ha kommit till Eskilstuna.

Enligt Svenska kyrkan i staden har det skickats ut brev från ett företag som erbjuder gravskötsel och gravstenstvätt.

Metoden är effektiv eftersom nästan alla har minst en bortgången anhörig vars grav man sköter om då och då.

Men kyrkan pekar på att brevet ser ut som en faktura som ska betalas – när det egentligen handlar om ett valfritt erbjudande.

Av det skälet uppmanas nu alla som fått hem “fakturan” att anmäla detta till Konsumentverket, rapporterar P4 Sörmland.

Som en utpekad målgrupp

Företaget som nämns som avsändare heter “Gravskötsel & omvårdnad i Sverige AB”. 

Svenska kyrkan uppmärksammar att brevet kan se ut att komma från dem, vilket alltså inte stämmer.

– Kyrkogårdsförvaltningen vill informera dig som kontaktas av detta företag, som erbjuder gravskötsel, att vi inte har något samarbete med dem, har man tidigare deklarerat i en annan kommun.

"Rent lurendrejeri"

Eskilstuna är långt från den enda staden vars invånare drabbats av liknande utskick – och svenskar med en relation till kyrkan tycks vara en särskilt utpekad målgrupp för blufförsöken.

I november rapporterades det om andra brev från andra företag som uppmanade folk att genomföra en “gravrättsaktivering” för 99 kronor – som egentligen är gratis.

– Det är rent lurendrejeri, det är skamligt att göra människor oroliga på det här sättet, sade Annelie Sjöström, kommunikationschef på Kyrkogårdsförvaltningen, till TV4 vid tillfället.

Anmäl breven

Just de fakturaliknande erbjudandena från Gravskötsel & Omvårdnad verkar ha hållit på i flera år. Det finns rapporter i medierna om saken ända från 2020.

Och med de senaste incidenterna i Eskilstuna tycks utskicken med andra ord inte ha upphört.

Tvärtom.

– Anmäl deras erbjudande till Konsumentverket, uppmanar Svenska kyrkan.

Företaget: Våra kunder är nöjda

På sin hemsida förklarar Gravskötsel & Omvårdnad att man startades 2019 för att “samla alla tjänster och produkter som relaterar till begravningsplatser på en och samma plats”.

– Förutom att leverera tjänster och produkter till anhöriga så vet vi att för många människor är sorgeprocessen efter en bortgången anhörig väldigt känslomässig. För oss är det därför väldigt viktigt att vi behandlar alla kunder med stor omsorg och respekt, framhåller företaget.

Enligt egna uppgifter har man hjälpt över 30 000 kunder.

– Många sms:ar, ringer och mejlar oss och berättar hur tacksamma de är över vårt arbete. Det värmer väldigt mycket när vi får läsa sådana meddelanden.

Foto: Postnord

Text: Redaktionen