I NATT: Charterbolag anklagar SAS-piloterna för att ge falsk information

2022 07 11

Charterbolagen rasar mot pilotfackets beslut att sluta hämta strandade resenärer.

De strejkande SAS-piloterna har gjort undantag för att hämta charterresenärer som fastnat på semesterorter. Det slutar man med från och med idag, måndag.

Ett besked som får charterbolagen att gå i taket, rapporterar SVT.

– Det är något som får besvärliga konsekvenser för oss och naturligtvis för våra kunder, som blir ytterligare försenade, säger Claes Pellvik, kommunikationschef på charterbolaget Ving.

Anklagas för lögn

Enligt pilotfacket finns det “alternativa resvägar” från populära och vältrafikerade semesterorter som exempelvis Rhodos, Kreta och Split.

Ett argument som är direkt felaktigt, enligt Claes Pellvik.

– Det här är uppgifter som inte stämmer. Det är oerhört svårt att hitta alternativa flyg eftersom hela Europas flygindustri går för högvarv, säger han till SVT.

“Finns inga alternativ”

Apollo är ett annat charterbolag som inte köper SAS-piloternas påstående om tillgängliga resvägar på annat håll. 5 000 kunder, däribland 300 svenskar, sitter fast på grund av strejken.

Utöver dessa har 15 000 Apollokonder tvingats ställa in sin semester. 4 000 av dessa är från Sverige.

– Om det hade funnits ersättningstrafik så hade vi bokat in dem på den. Hela flygindustrin är hårt ansatt. Det finns inga alternativ, säger Sandra Miller Kinge, kommunikationschef på Apollo, till kanalen.

SAS: “Oerhört besvikna”

Flygbolaget SAS är också upprörda över att pilotfacket slutar att hämta strandsatta resenärer.

– Vi är oerhört besvikna på våra resenärers vägnar, säger bolagets kommunikationschef Karin Nyman till Dagens Nyheter.

Pilotfacket lägger ansvaret på SAS

Pilotfackets argument är som sagt att det finns andra sätt för charterresenärerna att ta sig hem utan att SAS ska behöva flyga tillbaka dem.

– Intentionen med att undanta ett antal medlemmar från strejk var att hämta strandsatta resenärer på otillgängliga platser men SAS valde i stället att skicka flyg till en hel rad destinationer där andra alternativ finns tillgängliga, framhåller SAS Pilot Groups ordförande Martin Lindgren i ett pressmeddelande.

“SAS har kapacitet”

Han tillägger:  

– SAS har också annan tillgänglig kapacitet som kunde dirigeras om men har fått besked om att man av kommersiella skäl inte vill göra det. Därför tvingas vi nu avbryta de undantag vi gjort för charterflygningar de senaste dagarna.

Flygbolaget förnekar

Karin Nyman håller inte med om att SAS har kapacitet att hjälpa de strandsatta charterturisterna – inte ens om de skulle kunna aktivera de strejkande piloterna.

– Även om det inte hade varit strejk hade alla plan varit fullbokade. Vi har inte en chans att lyckas hitta nya flyg till alla passagerare. Hade vi kunnat boka om alla passagerarna på ett nytt plan hade vi gjort det, men det går inte, säger hon till DN.

Foto: SAS

Text: Redaktionen


Anstormning till Rusta – “vansinniga siffror”

2024 07 17

Lågprisvaruhuset Rusta tycks slå alla rekord.

Butikskedjan växer som aldrig förr.

Och det finns inget som kan hejda lågprismarknaden, menar Rustas vd Göran Westerberg.

Kundklubben samlar 5,6 miljoner medlemmar i Norden. 850 000 av dem har strömmat in bara det senaste året, rapporterar Dagens industri.

Siffrorna visar att 80 procent av svenskar mellan 16 och 80 år har handlat på Rusta.

– Det är vansinniga siffror. Så av runt 7,6 miljoner individer i åldersspannet, rör sig cirka 6,2 miljoner hos oss, säger Göran Westerberg i en kommentar till tidningen.

Avfärdar seglivad myt

Succén var inte uppenbar från början.

Rusta “gled in på börsen” på en tveksam marknad, menar Göran Westerberg.

Den stora utmaningen har varit att slå hål på myten om att lågpriskoncept bara har en plats när folk inte har pengar – en missuppfattning man fortfarande kämpar med att motbevisa.

Uppdraget att förvandla Rusta till en modern detaljhandelskedja sker löpande.

– Jag är helt övertygad om att vi har en plats på den europeiska marknaden, att vi fyller en lucka, säger Göran Westerberg.

Vinsten ökar

För en månad sedan meddelade Rusta att man ökade försäljningen och stärkte lönsamheten under det fjärde kvartalet 2023/24 jämfört med motsvarande period förra året.

Bruttovinsten ökade med åtta procent och parkerade på 976 miljoner kronor.

– Vi summerar ett framgångsrikt år för Rusta med tillväxt, stärkt lönsamhet och fortsatt expansion med elva nya varuhus. Under året välkomnade vi 850 000 nya medlemmar till vår kundklubb och vi fick också ett varmt välkomnande som börsbolag. Trots en omfattande IT-incident och en ovanligt kall och sen vår, levererar vi ändå försäljningstillväxt och en något stärkt lönsamhet i vårt fjärde och minsta kvartal, säger Göran Westerberg.

Tar upp kampen med Jysk

Kundrusningen den senaste tiden ger Rusta möjlighet till större satsningar.

Häromveckan gav kedjan besked om att man öppnar två helt nya butiker i Vänersborg och Eksjö.

Detta precis efter att det står klart att ett nytt Rusta öppnar i Lindesberg redan till hösten.

De nya butikerna ska bli 2 000 kvadratmeter stora och hyresavtalen för lokalerna är på tio år, rapporterar Market.

I Eksjö innebär det att konkurrensen ökar då Dollarstore, Jysk och Jem&Fix redan finns på samma område.

– Handelsområdet passar utmärkt för vårt breda sortiment av hem- och fritidsprodukter till överraskande låga priser, säger Rustas Sverigechef Fredrik Ingemarsson i en kommentar.

Foto: Rusta

Text: Redaktionen


Bekräftat: “Sveriges sämsta matkedja” – har flera miljoner medlemmar

2024 07 17

Det har klagats högljutt på prisökningarna i de svenska matbutikerna de senaste åren.

Missnöjet kulminerade under förra våren när finansminister Elisabeth Svantesson (M) till slut kallade upp matjättarna Ica, Coop och Axfood.

– Det är oacceptabelt om det finns aktörer som höjer priserna i onödan, sade Svantesson vid tillfället.

I våras konstaterades också ett historiskt ras för Ica som tappade hela 11 procentenheter i Mediakademins förtroendebarometer.

Även Coop sjönk, dock med betydligt mindre siffror (2 procentenheter).

Trots allt godkända betyg

Men när matkunderna nyligen fick säga sitt visar det sig att betygen trots allt är ganska goda, trots stigande priser.

Det visar en större branschstudie för dagligvaruhandeln av Svenskt Kvalitetsindex (SKI).

Inflationen har slagit hårt på matpriserna och kunderna har svårt att påverka i en bransch där några få stora aktörer sätter agendan”, säger Lovisa Svensson, projektledare på SKI, i en kommentar.

Hemköp sist på listan

Till skillnad från när SKI exempelvis mätt nöjdheten bland bankkunder är betygen relativt jämna när det gäller matbutikerna.

– Ja, vi är generellt ganska nöjda. Skillnaderna mellan branschens aktörer är ganska små, säger Lovisa Svensson.

SKI mäter utifrån ett kundindex på 0-100. Index över 75 räknas som “mycket bra” medan betyg under 60 tyder på ett “stort missnöje” bland kunderna.

Alla matjättar når över 60 – men den som närmast balanserar på gränsen är Hemköp, med två miljoner medlemmar i sin kundklubb, som parkerar på 65,3.

– Trots stigande livsmedelspriser har alla aktörer som ingår i denna studie fått ett kundbetyg över 60, vilket är vår gräns för godkänt, säger Isabelle Nagy, analytiker på SKI.

– Prisvärde och en bra image är avgörande faktorer som driver kundnöjdheten. Kunderna uppskattar även ett brett utbud och naturligtvis hög kvalitet på produkterna.

LÄS MER: “Sveriges sämsta bank” pekas ut

LÄS MER: Nya siffror: “Sveriges sämsta bank” för lån och sparande

Här är hela listan

Faktorer som höjt eller sänkt kundernas nöjdhet är var butiken ligger och hur kedjorna särskiljer sig från sina konkurrenter.

Här är hela listan (Kundnöjdhet 0-100):

  1. Lidl 72,9
  2. Willys 72,4
  3. ICA 71,4
  4. City Gross 71,3
  5. Branschen 70,9
  6. Coop 70,0
  7. Hemköp 65,3

Källa: Svenskt kvalitetsindex

LÄS MER: Bluff på Ica – kunder kommer att bli besvikna

LÄS MER: Kaffe rusar i pris – här är nya prislappen hos ICA

Foto: Gemma

Text: Redaktionen