I NATT: Helt land utan ström – 18 miljoner i totalt mörker

2024 06 20

18 miljoner människor blev av med strömmen på onsdagskvällen svensk tid.

Detta efter ett nationellt strömavbrott i Ecuador som därmed slog ut bland annat tunnelbanesystemet och drabbade sjukhus.

– Det som hände idag är bara ett bevis på den energikris vi har att göra med, säger tillförordnade energiministern Roberto Luque enligt Reuters.

Landet har haft stora problem med otillräcklig elproduktion som lett till oplanerade strömavbrott.

Karusellerna stannade

Nattens strömavbrott ska ha påverkat samtliga 18 miljoner människor i Ecuador.

Kusliga bilder har kablats ut på sociala medier som exempelvis visar hur folk fastnar i karuseller på ett nöjesfält belagt i totalt mörker.

Se en video genom att scrolla längst ned i texten.

Enligt Roberto Luque berodde strömavbrottet på ett fel i elöverföringen som hade kunnat undvikas.

– Vi koncentrerar alla våra ansträngningar på att lösa problemet så snabbt som möjligt, framhåller han på X.

Kom som en chock

Strax före klockan 19 lokal tid i Ecuador meddelade ministern att 95 procent av landet hade fått strömmen tillbaka.

– I åratal har vi slutat investera i dessa system och idag upplever vi konsekvenserna, betonar Roberto Luque.

En liknande incident inträffade i Ecuador i april, vilket fick presidenten Daniel Noboa att utlysa nödläge med planerade elavbrott.

Ändå kom nattens mörkläggning som en chock för flera invånare.

– Vi trodde att det bara var här i området, säger Emilia Cevallos, en servitris på en restaurang norr om huvudstaden Quito, enligt The Guardian.

– Men när vi åkte härifrån insåg vi att medan vissa butiker hade inkopplade generatorer hade majoriteten ingen elektricitet. Trafikljusen fungerade inte heller.

Se video här

Strömavbrottet på onsdagen orsakade farliga körförhållanden för mängder av bilister, just eftersom trafikljusen slutade lysa.

Det tog även flera timmar innan tunnelbanan i Quito kunde komma igång igen.

Ecuador har under en tid kämpat med en torka som påverkat vattenkraftproduktionen. Under helgen tvingades man dessutom pausas tre vattenkraft på grund av massivt regn.

Se den kusliga videon från när folk fastnar i karuseller på det kolsvarta nöjesfältet genom att klicka här (länk till X, tidigare Twitter).

Foto: Sociala medier

Text: Redaktionen


JUST NU: Svenskt stridsflyg i luften vid rysk attack

2025 06 10

Under natten mot måndagen utförde Ryssland en av sina största luftattacker mot Ukraina.

Enligt det ukrainska flygvapnet avfyrades 479 drönare och 20 robotar mot Ukraina. Det största luftanfallet hittills under kriget, rapporterar Kyiv Independent.

Den massiva attacken fick Polen att skicka upp stridsflyg för att bevaka sitt luftrum.

Nu meddelar Nato att det polska flygvapnet fick hjälp av Sverige.

Enligt försvarsalliansen beordrades svenskt stridsflyg upp i luften i samband med den ryska attacken.

– Det var två Jas-Gripen hemmahörande på F 17 i Kallinge som lyfte tillsammans med flyg från det polska flygvapnet, rapporterar P4 Blekinge.

Stationerade i Polen

Sverige har sex stridsflygplan stationerade i Polen.

Den svenska styrkan deltar i Natos förstärkta luftrumsövervakning och incidentberedskap, enhanced NATO Air Policing. 

– Vi har en lång erfarenhet av att upprätthålla och säkerställa Sveriges territoriella integritet med vår incidentberedskap. Det som är nytt är att vi nu genomför samma flyguppdrag från Polen och inom ramen för Natos förstärkta luftrumsövervakning av det allierade luftrummet, säger Jörgen Axelsson, flygvapnets operationschef, i ett uttalande.

Försvarsminister Pål Jonson (M) har också uttalat sig om de svenska stridsflygplanens uppdrag.

– Det är första gången som svenska stridsflygplan deltar i luftrumsövervakningen från en annan allierads territorium. Det är också första gången som svenska stridsflyg deltar utomlands i Natos förstärkta luftrumsövervakning under Natos ledning.

LÄS MER OM SÄKERHETSLÄGET HÄR:

Brutal attack av Ryssland – “något helt utöver det vanliga"

FÖRSVARSMAKTEN: Så kan Ryssland attackera Sverige

UPPGIFTER: Massiv eskalering – ”ska krossa Ukraina”

Foto: Försvarsmakten

Text: Redaktionen


Planerar jättebro till Sverige – 317 miljarder kronor

2025 06 10

I början av 2024 meddelade Finland att de första stegen har tagits för att bygga en bro mellan Sverige och Finland.

Den finska staten annonserade att man utreder möjligheten att bygga ”Kvarkenbron” mellan Vasa och Umeå.

Finländarna uppgav att man redan öronmärkt stora pengar till projektet.

–  Vi har bokat upp 200 000 euro från vårt planeringsprogram för att kunna göra en förstudie. Den kommer att bestå av flera olika delar och vi kommer att använda oss av konsulter, sa Tapio Ojanen biträdande direktör på finska Trafikledsverket, till Svenska Yle.

Här är prislappen

Nu är förstudien klar.

Enligt den finska rapporten är det tekniskt möjligt att bygga bron och den preliminära prislappen beräknas till 5–29 miljarder euro beroende på hur bygget genomförs. Den högsta summan motsvarar cirka 317 miljarder kronor och utgår från att bron trafikeras av både järnvägs- och biltrafik.

– Enligt prognosen skulle cirka 2 000–3 000 fordon använda den fasta förbindelsen per dag i persontrafiken och 500–600 fordon i godstrafiken. Trafikmängderna motsvarar till sin storleksklass de typiska trafikmängderna i förbindelserna mellan landskapscentrumen i Finland, framhåller Trafikledsverket i förstudien.

Vidare skriver myndigheten att restiden mellan Vasa och Umeå skulle förkortas avsevärt och att bron skulle fylla en särskild stor funktion för fritidsresor, militära transporter och energiöverföring.

LÄS MER: Tung varning om rysk ekonomi – inifrån Ryssland | Ekonomibladet

Sex förslag

Här är samtliga genomförbara lösningar, enligt studien:

  • Landsväg (94 kilometer, varav 30 km på fastlandet, 18 km på vägbankar och 46 km på broar). Kostnadskalkyl 4,9–8,4 miljarder euro.

  • Landsväg delvis i tunnel (94 kilometer, varav 30 km på fastlandet, 18 km på vägbankar, 39 km på broar och 7 km i tunnel). Kostnadskalkyl 6,2–10,5 miljarder euro.

  • Järnväg (114 km, varav 53 km på fastlandet, 14 km på vägbankar och 47 km på broar). Kostnadskalkyl 5,5–9,3 miljarder euro.

  • Järnväg delvis i tunnel (114 km, varav 53 km på fastlandet, 7 km på vägbankar, 39 km på broar och 15 km i tunnel). Kostnadskalkyl 10,3–17,5 miljarder euro.

  • Järnväg i sin helhet i tunnel (105 km, varav 2 km på fastlandet och 103 km i tunnel). Kostnadskalkyl 17–28,9 miljarder euro.

  • Kombination av landsväg och järnväg (114 kilometer, varav 53 km på fastlandet, 7 km på vägbankar, 39 km på broar och 15 km i tunnel). Kostnadskalkyl 16,7–28,3 miljarder euro.

LÄS MER: Ica-butik slår larm – “Blir bara värre och värre” | Ekonomibladet

Exempelbild: Chuttersnap

Text: Redaktionen